Det här med motivation...

ylvalill

Trådstartare
Har nog varit inne på detta tidigare, men skulle behöva en liten kick i rätt riktning och det brukar man kunna få här. :)

Har en häst som nu är 19 år. Han har en gedigen skadehistorik och hållbarheten är väl sisådär så han är nu mer eller mindre pensionär. Periodvis har jag varit inne på att helt enkelt ge upp och ta bort honom men så länge han verkar tillfreds med tillvaron så klarar jag bara inte av det.

I dagsläget bor han på en lösdrift där han trivs väldigt bra och han känns pigg och fräsch i kroppen. Jag jobbar honom mellan 2-4 dagar i veckan, dels eftersom det är vad jag hinner med och dels eftersom det verkar vara en lagom belastning för hans ben (vill inte att han ska få tillbaka sina tidigare problem). Problemet är bara att min motivation tryter. Jag vill verkligen ha en häst i mitt liv, och mår bra av att vara i stallet, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på med min häst för att det ska kännas kul. Just nu blandar vi olika ledarskapsövningar (från marken) med lite ridning. Ledarskapsövningarna funkar bra och vi utvecklas väldigt mycket men ridningen går sämre. Han blir helt enkelt för taggad, det är som att energin riktigt pyser ur öronen på honom och han blir helt omöjlig. Vet inte alls hur jag ska komma ifrån detta. Att öka motionen känns svårt. Dels för att jag inte har tiden men framför allt för att jag är rädd att belastningen kommer att göra att hans ben ger upp igen. Känns som att jag sitter fast i en rävsax lite grand och skulle nog behöva lite hjälp med att tänka nytt. Framför allt skulle jag vilja kunna rida lite, men utan att behöva vara rädd för att det ska gå alldeles galet på grund av all överskottsenergi...
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 337
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 401
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp