Det här med bete och väder

Ta du in dom om du vill det, förstår inte vitsen med att promt ha dom ute dygnet runt för att det är sommar.
Jag är lyckligt lottad att ha möjligheten att välja själv och då väljer jag att ta in dom nattetid.
Det enda det ger mig att ha hästen ute är en uppäten och trött häst som ine vill arbeta. Klart det är olika, det är därför man väljer olika.
Om jag för MIN skull (att slippa jobbet med att ta ut på morgonen och mocka) skulle ha hästen ute dygnet runt så tycker jag det passar henne bäst tidig vår innan knott och mygg samt senare på hösten om vädret är ok.

Helt rätt tänkt, alla hästar och hästägare är olika. Fast riktigt jobbiga sommar med flygfän så tycker jag att dagtid är jobbigare för hästen, så då väljer vi oftast att ta in dem dagtid så de får vila några timmar. Vår ena häst är en riktig stallpotatis som älskar sin box B-)

Vi använder även täcke vid ruskväder. Varför låta hästen ha det obehagligt, om man inte har en häst som är van att inte ha täcke och inte bryr sig.
 
En ligghall är verkligen guld värt oavsett årstid faktiskt. Mina hästar använder den i stort sett varje dag men allra mest när det är som varmast=insektsinvasion, men även vid kraftigt regn. Men de gillar verkligen sin ligghall och går in för att sova mest varje dag.

Jag har även en hage utan ligghall men där får de bara gå när jag är hemma och det inte är jättevarmt för här är rätt mycket broms och hästarna kan ibland börja springa okontrollerat när bromsarna anfaller.

Och visst kanske man är lite fjantig men när man ser hur hästarna står och hukar i regnet och ser allmänt olyckliga ut ja då tycker man lite synd om dom.

Jag tycker dessutom mina hästar verkar lite tröttare när de inte haft tillgång till sin ligghall på ett tag så jag tror de vilar bättre i ligghallen främst för att där får de vara ifred för insekterna.
 
Här uppskattas det inte av hästarna att komma in vid regn. De visar tydligt att de vill ut igen. Men om det är fint väder och mycket bitande flygfän så brukar de uppskatta att komma in ett par timmar.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 805
Senast: Twihard
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 867
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 055
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp