Det här med att välja box till sin häst..

Hej!

Min häst vill definitivt stå i hörnbox. Hon är ranglåg och blir lätt stressad om hon inte kan gå undan andra hästar.

Sambons häst är nog nöjdast i mittenbox, tror jag. Han älskar sällskap och vill gärna kunna busa med flera hästar. Jag skulle tro att hans boxgrannar blir tacksamma om dom kan varva vem som får vara hans lekfarbror för natten... Så verkade iaf min och min kompis hästar resonera på betet när sambons pålle kom och ville busa...

/Lavinia
 
Jag fick en 'mittbox' (utan fönster) till vita dam så vi flyttade till stallet jag står i nu. Efter första betet var det ett gäng hästar som flyttade och jag fick möjlighet att byta. Efter lite övervägande behöll jag den box hon stod i då jag trodde luften var bättre där än i hörnboxen. Kändes lite surt att skippa fönstren till henne men luften var viktigare för mig.
 
Jag fick en 'mittbox' (utan fönster) till vita dam så vi flyttade till stallet jag står i nu. Efter första betet var det ett gäng hästar som flyttade och jag fick möjlighet att byta. Efter lite övervägande behöll jag den box hon stod i då jag trodde luften var bättre där än i hörnboxen. Kändes lite surt att skippa fönstren till henne men luften var viktigare för mig.
Jag skulle också främst gå efter hur ventilationen går/drar i stallet, så att inte hästen står i ett hörn med sämre luft. (Om den ändå inte bryr sig om vilken box det är.)
 
För min hade det varit självklart med hörnboxen. Men då är hon ganska sur mot andra och det är större chans att hon gillar en häst än att hon gillar två om som skulle ha en på varje sida.
 
jag fick till slut en hörnbox längst in i stallet så inget spring förbi som den förra boxen. Tyst och bra ventilation, bara ibland stod nån häst bredvid. Jag tog boxen omockad när jag hörde den skulle bli ledig, :up: och lät torven ligga kvar. Jag kunde släppa in honom i en änden av stallet och han gick raka vägen till sin box utan guidning. Genom sitt öppna fönster kunde han stå och snacka med sina brudar i vindskyddet utanför. Bästa boxen för två inte så sociala varelser :)
 
Hörnboxen var ett bra val, min egen häst trivs också bäst om han får ha en boxsida fri så att säga, då vi har provat många alternativ och han har varit lugnast hittills i sin hörna. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 694
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp