Det här med att välja box till sin häst..

TheRedLightning

Trådstartare
För första gången kommer jag få välja box till min häst och jag blev lite ställd.
Vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Om det är tre boxar på ett led och de två yttersta är hörnboxar, alla boxarna är lika stora. På andra sidan stallgången ser det likadant ut. Det jag hade att välja mellan var mittenboxen eller en hörnbox. Funderar på vilket som kan tänkas bli bäst.

Om jag tar mittenboxen får hästen i så fall grannar på båda sidor om sig.
Hur hade ni resonerat och varför?
Vill ha lite input, för det är säkert något jag inte tänkt på. :)
 
För första gången kommer jag få välja box till min häst och jag blev lite ställd.
Vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Om det är tre boxar på ett led och de två yttersta är hörnboxar, alla boxarna är lika stora. På andra sidan stallgången ser det likadant ut. Det jag hade att välja mellan var mittenboxen eller en hörnbox. Funderar på vilket som kan tänkas bli bäst.

Om jag tar mittenboxen får hästen i så fall grannar på båda sidor om sig.
Hur hade ni resonerat och varför?
Vill ha lite input, för det är säkert något jag inte tänkt på. :)


Jag gillar ju när min häst har det "så privat" som möjligt med tanke på att dom ska kunna vila och äta ifred. Sociala kan dom ju själva välja genom att pocka på uppmärksamhet i så fall. Så lätt hörnboxen :)
 
Finns det några andra skillnader? tex två fönster i hörnbox eller liknande?

Till Tant hade jag nog valt hörnbox, men till Fröken den i mitten. Hon är nästan översocial och kan bara koppla av när andra hästar är i närheten.
 
Beror på hästen skulle jag säga. Jag har en som definitivt fått hörnbox, en som trivts bäst i mitten och två som skulle vara lika nöjda vilket som.
 
Hästen står i hörnbox idag, men tror inte det kommer va några problem för hästen, tänkte mer för min egen skull lite grann. :p
 
Jag skulle utgå från hästen, hur den funkar och vad den gillar.
Jag har en som gärna retar upp sig på andra och har stor integritet som skulle få stå i en hörnbox, och en social som älskar när det händer saker runt henne som skulle få en mittbox.
 
Hästen står i hörnbox idag, men tror inte det kommer va några problem för hästen, tänkte mer för min egen skull lite grann. :p
Allt det där med vart hästen ska stå tycker jag beror helt på vad hästen är för individ. Det är ganska omöjligt att svara på egentligen utan att veta vad det är för häst. Ta det som hästen trivs med och glöm bort vad det är du trivs med, det är hästen som ska bo där. Utgår man från hästen så blir det sällan problem.
 
Allt det där med vart hästen ska stå tycker jag beror helt på vad hästen är för individ. Det är ganska omöjligt att svara på egentligen utan att veta vad det är för häst. Ta det som hästen trivs med och glöm bort vad det är du trivs med, det är hästen som ska bo där. Utgår man från hästen så blir det sällan problem.
Hästen i fråga trivs med allt, det var därför jag tvekar i valet, annars hade det varit ett självklart val.
 
För första gången kommer jag få välja box till min häst och jag blev lite ställd.
Vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Om det är tre boxar på ett led och de två yttersta är hörnboxar, alla boxarna är lika stora. På andra sidan stallgången ser det likadant ut. Det jag hade att välja mellan var mittenboxen eller en hörnbox. Funderar på vilket som kan tänkas bli bäst.

Om jag tar mittenboxen får hästen i så fall grannar på båda sidor om sig.
Hur hade ni resonerat och varför?
Vill ha lite input, för det är säkert något jag inte tänkt på. :)
Jag väljer alltid hörnboxar om jag måste välja mellan mitten och hörn :)
Anledning är för att mina hästar slappnar av mer när de bara har en häst på en sida. Ibland tycker jag att jag upplever hästar som står i mittenboxar inte har någonstans att "ta vägen".
 
Hästen i fråga trivs med allt, det var därför jag tvekar i valet, annars hade det varit ett självklart val.
Jag läste att du inte tror att hästen har någon åsikt om det.

Fungerar hörnbox så hade jag valt det om det är så att jag visste att hästen trivdes med det. Vet hur svårt det är att få byta box när väl alla hästar kommit, iallafall i dom stallen jag stått i.
 
Jag läste att du inte tror att hästen har någon åsikt om det.

Fungerar hörnbox så hade jag valt det om det är så att jag visste att hästen trivdes med det. Vet hur svårt det är att få byta box när väl alla hästar kommit, iallafall i dom stallen jag stått i.
När jag köpte hästen stod hon i mittbox, å nu hörnbox, så båda funkar, för egen del spelar det mindre roll egentligen.
 
Hästen står i hörnbox idag, men tror inte det kommer va några problem för hästen, tänkte mer för min egen skull lite grann. :p

Hur menar du att det spelar roll för din skull? Alltså, är det något av det som känns bättre för DIG?
Isåfall, om du är helt säker på att hästen trivs lika bra med båda, finns det väl ingen anledning att inte välja som du vill ha det. Men det viktigaste är ju förstås att hästen trivs.

Vet du något om vilka andra hästar som ska bo där? Det är ju större risk att det finns en boxgranne hästen inte gillar om den har två grannar än en, till exempel. Om den är en sån som har tendenser att bråka inne.
 
Jag hade valt hörnbox. Dels för att hästen ska få möjlighet till socialt umgänge genom en boxgranne och dels för att hästen ska kunna dra sig undan i sitt hörn om den vill vara ifred.
 
Hur menar du att det spelar roll för din skull? Alltså, är det något av det som känns bättre för DIG?
Isåfall, om du är helt säker på att hästen trivs lika bra med båda, finns det väl ingen anledning att inte välja som du vill ha det. Men det viktigaste är ju förstås att hästen trivs.

Vet du något om vilka andra hästar som ska bo där? Det är ju större risk att det finns en boxgranne hästen inte gillar om den har två grannar än en, till exempel. Om den är en sån som har tendenser att bråka inne.
Jag vet inte, blir så kluven när man får valmöjligheter, gillar inte riktigt det för då blir jag så osäker vilket jag ska välja. Tänker på om man kanske fastnar i hörnboxen då den är längst in i stallet att det kanske är svårt att ta sig ut, kontra om mittboxen är bra för det är den enda som har granne just nu.
Hörnboxen är belamrad med saker i nuläget, mitten boxen är tom.
 
Hörnboxen om hästen inte brytt sig, min hade jag dock ställt i mitten då han älskar att vara i centrum :D
 
Min förra ville ha boxen mitt i stallet. Vi provade att byta ett par gånger men han visade tydligt att han föredrog "sin" box. Ingen box i stallet har mer än en grannbox, men den min häst stod i ger uppsikt över hela stallet på ett annat sätt.

Till min nuvarande (samma stall) fick jag välja när flera boxar nyligen blev lediga. Jag valde då att flytta henne från ovan nämnda box till en hörnbox. Runt den boxen är det lugnare, men framför allt (stallet är på intet sätt "springit") valde jag den boxen för att hästen är mycket känslig i ryggen. Boxen ovan ligger nära den av dörrarna som står öppen även nattetid när det inte är som allra kallast vintertid. Kanske gör det ingen skillnad egentligen, men hästen verkar trivas i boxen och jag får en sak mindre att noja över. Stallet har breda gångar så framkomlighet är inget problem för nån av boxarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 087
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 694
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp