Det här med att hoppa upp utan pall...

Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Bra fråga! Råkade ut för samma dilemma för ett tag sedan - kom inte upp!

För gammal, för "välmatad" (fet *harkel* då) och för otränad löd barnens dom ;) Som för övrigt höll på att dö av skratt....på riktigt....

Suck, dags att ta tag i kroppen tror jag ;)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Äh, det där fixar sig ändå om man ser ut att rida ut tillsammans med någon. Nu skadade jag mig förvisso inte, men en gång när jag ramlade av en stor häst bortåt 175 (jag är 159) ute i skogen så fick helt enkelt min kompis hoppa av sin häst och kasta upp mig :D Förvisso försökte jag själv till en början, men kompisen tröttnade på att vänta.

Jag hoppar helst inte upp på en c-ponny utan pall :D Skyller på allt man läser om att det belastar sadeln snett :p
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

I mitt fall nu så red vi mitt ute i ingemansland,men inte tusan fanns det någon sten eller stubbe att stå på! :mad: Var en gammal timmerväg som vuxigt igen helt och hållet,och på sidorna så växte det bara en massa småsly så himla tätt och innanför det så var det granar med bara några decimeter mellan stammarna,det gick inte att ta sig in i själva skogen! Anledningen att jag fick lov att hoppa av var pga ett träd som hade vält över vägen,och jag insåg att bara hästen skulle komma under,inte jag på ryggen. Var några cm från att ta i bakvalvet på sadeln,så fick liksom lov att hoppa av. Eller ja,hittade en liten sten tillslut,men den var då inte högre är en dm. Var dessutom mitt inne i slyn så hästen var mer koncentrerad på att äta än att stå still när jag skulle upp,så den där litte pyttestenen hjälpte inte så mycket.

Hade sällskap med så jag vart uppkastad denna gång,men om jag hade varit ensam så hade jag fått gå hem! :p

Jag fick i foten i stigbygeln,var bara det att jag fick ingen kraft till att ta mig upp. Kändes som jag glömt bort hur man gör! Alltså jag kom inte ens upp halvvägs,det hände INGENTING när jag försökte! :o
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

jag använder pall i vanliga fall, fast hästen är under 140(isis)för att spara på häst och sadel, men det är ju en fördel att inte behöva hålla utkik efter stubb och sten när man rider ut.;)

så jag slipper upp, på vänstra sidan. på högra är det mycket svårare.

jag har även svårt att slippa i sadeln om pallen är för hög. vet inte riktigt hur jag skall parera då..:o så sist jag skulle upp på en skyhög häst ( inte ofta det händer) på 160+ nån cm kom jag faktiskt upp själv, utan pall, och jag fixade det. :)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag tycker det blivit en vana att klättra upp med pall, hjärnan verkar liksom ha "kastat bort" hur tekniken är att hoppa upp utan pall! :o

Jag hamnade i en märklig situation för några veckor sedan angående att sitta upp med eller utan pall. Jag har helt tagit till mig att palluppsittning spar på hästen, utrustningen och är bekvämare för både folk och fä.
En stallkompis provade på att rida western med sin häst och anlitade en westerntränare. Trevlig kille, verkade verkligen duktig på sin gren trots att jag ju inte kan något om western.

I allafall så tyckte han uppsittning med pall var helvrickat tjafs! Han sa att den dagen han var så stel att han behövde pall, då skulle han sluta rida!

Är palluppsittning något som westernryttare inte tagit till sig?
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Det är nog många som inte har tagit till sig varför pallen är bra.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

KL
Sen uppskattar både jag och min Drottning Madam af Allt att man inte behöver spänna sadelgjorden så hårt för att den inte ska glida i uppsittningen. (Vi kör med jäkligt lös gjord, men sadeln ligger där den ska bara man kommer upp.)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag får ta omaket att sänka stiglädret om jag måste sitta upp utan pall. Då är min D-ponny bara 1,45 över manken, men jag har världens kortaste taxben.

Jag sitter oftast upp från pall, men tycker det är självklart att kunna hoppa upp utan, ifall man är ute i skogen och rider och ramlar av/måste hoppa av av någon anledning.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Efter att ha ridit på en ridskola där vi alltid skulle använda pall är det svårt att komma upp på d-ponny utan pall
smidig som ett kassaskåp och en vänsterhöft som inte riktigt vill vara med längre så föredrar jag pall numer
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag fick i foten i stigbygeln,var bara det att jag fick ingen kraft till att ta mig upp. Kändes som jag glömt bort hur man gör! Alltså jag kom inte ens upp halvvägs,det hände INGENTING när jag försökte! :o

Just det där upplever jag också :D Att det inte händer något, jag är ganska vig och kan väl i stort sett stå i spagat med ena benet över ryggen på hästen, men inte fan har jag spänst nog att hoppa upp också! :D
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Det är bara att öva, men om du är väldigt ovig så kanske det är lämpligare att öva på ett träd ed, inte så bra varken för häst eller sadel att klättra upp. :p

Min häst är stor, ca 176 men det går utmärkt att komma upp utan pall. Skulle känna mig totalt hjälplös om jag visste att jag inte kunde ta mig upp igen ifall jag behövde hoppa av för att fixa något. Använder dock pall hemma för att spara på häst, sadel och mig själv.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag KAN hoppa upp på min lite för stora häst utan pall. Det är ju skönt att kunna. Men med hoppläder, ärligt talat, har jag stigbygeln strax ovan brösten. Det ÄR en akrobatisk manöver och för oviga mig innebär att jag drar häststackaren i manen (som jag knappt når med foten i stigbygeln) och trycker in foten i magen på henne. Hon är en vänlig häst och bryr sig inte om något av det utan står oberört kvar, kanske för att det tar så kort tid, trots att hon är en känslig häst. Men jag använder pall/sten/stock/bom/brunnslock/min bil för att klättra upp på eller puttar ned henne i ett dike om jag har möjlighet. Inte bara för hennes skull... :o

Undrar om jag skulle klara att kravla mig upp från högersidan också? Tål att testas.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag kan också hoppa hur på stora hästar, bara om jag också länger lädret!
Red en stoor bjässe på över 1.70 och ibland var jag tvungen att hoppa av och hade sen ingen pall. Men på nått vis kom jag ju upp!:)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag kan också hoppa hur på stora hästar, bara om jag också länger lädret!

Mmm, det är lite lyxigt, jag har trasiga händer och fixar inte att länga vanliga läder utan att det det värker satan resten av ridturen sen. :( Nu har jag iofs skaffat T-läder till min hoppsadel, och de skulle jag nog faktiskt kunna länga eftersom man inte behöver ta tag och dra i något... :D
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Är palluppsittning något som westernryttare inte tagit till sig?
Som regel har vi ju rätt låga hästar och uppsittningen är smidig för de flesta. Värre blir det ju förstås om det är typ hunter eller pleasure där mankhöjden är högre (gångartsklasser, typ) och nog ser jag folk använda både bilarnas stötfångare, staket, stubbar trappsteg o.s.v. vid uppsittning även inom western. Jag själv har hyfsat låga hästar och dom står i nedförsbacke vid uppsittning.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Åh vad jag känner igen mig! jag började hoppa upp från pall för att skona häst och sadel och nu kan jag inte hoppa upp från marken!

Jag var och provred en ponny (jag är 160) och i samma veva som jag berättar att jag ridit sen jag var liten står jag och stånkar och stönar för att komma upp på den lilla ponnyn... Pinsamt!
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

knapplån

jag har alltid pall! även på mina d-ponnyer.
vid tävling har jag alltid en pall med mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 573
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 757
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp