Det här med att hoppa upp utan pall...

Fibusen

Trådstartare
Det ställdes jag inför i dag. Trodde absolut inte att det skulle vara några problem,men tji fick jag! :p

När jag var yngre (och mycket kortare) så svingade jag mig upp på högre hästar än så här utan problem,i dag så kom jag verkligen inte upp!

Har använt pall dom senaste 3 åren,och den är så pass hög att det är bara att sätta sig i sadeln direkt.

Hur ska man kunna träna på detta? Är det bara att nöta och nöta,att dra och slita sig upp för att förhoppningsvis kunna komma upp på ett bra sätt i framtiden? Kommer man lyckas,eller är man dömd till att man alltid måste ha tillgång till pall/sten/övrigt eftersom man varit ifrån det i så många år? :nailbiting:
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Använd lägre och lägre pall/förhöjning och öva upp teknik och styrka vartefter! Rätt som det är så står du där på en liten knöl på 5cm och inser att du inte alls behöver den. ^^
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Så du tror det hjälper ett sånt här hopplöst fall? ;) Alltså jag var inte ens i närheten att ta mig upp! :p Började dessutom asgarva för att jag inte kom upp,då gick det ju ännu sämmre! :meh:

Finns 4 steg på pallen,då ska jag börja med det näst högsta nu då så får vi se vart det leder.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Det är jag helt övertygad om att det gör! ^^
Jag har en mental låsning (förutom trasig kropp) som gör att jag allt som oftast absolut INTE kommer upp utan pall på min kallbloding (159cm) men kompisars hästar på 170+ är inga problem.:banghead:
För "gamla ryttare" tror jag det handlar mer om det mentala än den faktiska tekniken/styrkan egentligen. :)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag svingade mig upp på 175 hästar när jag var runt 165 kanske utan problem? Nu är jag iaf 173,och pålle 163,så det borde ju vara plättlätt!

Hoppade även upp barbacka på kallblodet (151) genom att ta sats och hoppa,så en gång i tiden var jag då "spänstig"! :p
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jamen du ser! Då har du ju tekniken, åtminstone någonstans i bakhuvudet! ;) Bara resten kvar! :D
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Äh, jag använder pall på mina maxade C-ponnyer. Eller sten om jag är i skogen, är ju ändå justare mot hästen. Tilläggas bör väl att jag kan hoppa upp på den utan - än ;)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Enda meningen jag ser i att komma upp utan pall (förutom att det såklart är bra att vara spänstig :-D) är om man skulle skada sig o behöva ta sig upp (igen) för att lifta hem. Och då är jag alltid så skadad att jag ändå behöver ha något att klättra på ;-)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Fast visst är det smidigare att kunna ta sig upp utan pall också.
Även fast jag föredrar pall så kan jag ta mig upp utan problem utan pall, skulle känna mig väldigt handikappad annars. Det händer ju både nu och då att jag kliver upp utan pall. Tex släpar jag inte med pall på tävlingar, ibland finns en att tillgå då använder jag den annars hoppar jag upp utan. Jag har ett dike i skogen som det då och då rinner vatten i och som kusen bestämt inte hoppar över med mig i sadeln, där går jag före och hon hoppar efter. Där får man hoppa upp utan pall. Eller om hästen trampat in en sten i skon mitt på en vägraka, praktiskt att kunna hoppa upp sen istället för att promenera brevid osv.

Till ts så skulle jag tro att om du drar dig upp ett par gånger så kommer du kunna hoppa upp utan pall med lätthet igen. Du vet ju hur man gör så det är nog bara att ta sats och tjoa Ett Två Tre ;)
Men jag förstår dig, som när jag stukat "fel" fot och skulle hoppa upp från andra sidan :o
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Eller så är man ute och rider längs en grusväg med åkrar på båda sidor och inga lämpliga diken att ställa ner hästen i, och behöver sitta av och upp igen av någon anledning ;)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Haha jag kan inte heller hoppa upp utan pall!
Det går på min c-ponny men på min stora som har samma storlek som din är det ju omöjligt :o

Förr kunde jag utan pall, sen började jag med pall för att sitta upp på ponnynn och då blev det ju tom svårt att komma upp på stora hästen med pall :o
Men det lärde jag mig fort som tur e :)

Så det går nog att träna sig till igen, men jag ser inte riktigt någon vettig anledning till att kunna hoppa upp utan pall.
Hittils har jag iaf alltid hittat något att hoppa upp från när det har behövts.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag har också insett att jag ar samma problem nuförtiden. Eller, jag kommer upp, men känner mig ungefär smidig som ett kylskåp.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

När jag gick i skolan var vi tvungna att hoppa upp på hästarna utan pall. Jag är 157 och hästarna var allt mellan 155-175. Det var lite krångligt, men det gick! Jag fick ändra stigläderlängden för att sedan masa mig upp. Min ponny på 144 kan jag inte påstå är enklare att hoppa upp på dock, eftersom han är en tunna och hans sadel glider :p Använder i princip alltid pall och/eller någon som håller emot.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Det där känner jag igen mig i...

Enda jag kan säga är, börja styrketräna :crazy: Musklerna som du behöver är inte starka nog, dom fölorar ju spänst o styrka med åren.

Sen jag började styrketräna på gym är det mycket som har blivit lättare, inkl uppsittning från backen.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag har inte hoppat upp från på marken på 100 år.
O ang skada, så när jag ramlar av blir jag ofta medvetslös så då har jag inte problemet att det inte finns pall ute på vägarna :D
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag har tvärt om problem. Kan för mitt liv inte komma upp på en häst med sadel från pall, sten eller liknade. Känns som om jag ska kliva rätt ut i luften och det blir ju genast mycket högre att "trilla ner" om hästen inte skulle stå still.
Men jag tror att ni som inte kan från marken att det ligger en del i tekniken, som den jag inte har från en pall den har ni tappat lite från marken. Men kanske också i lite benmuskler har märkt det på både mig själv och kollegor på jobb att det är tydligen något man tappar omedvetet med stigande ålder. Behöver inte vara så gammal för att upp täcka att det är jobbigt att resa sig upp från golvet. SÅ det kan ju vara så man helt enkelt inte har kraften i benen för komma hela vägen upp på hästen.
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

kl

Jag trodde aldrig att jag skulle komma upp på d-ponnyn barbacka. Men tji fick jag!:D
Jag ställde mig med ryggen mot hennes huvud, tog tag i mankammen och bara svingade mig upp som värsta cowboyen!:D Det gick på första försöket!
Att springa och ta sats gör bara att jag flyger rätt in i magen på häststackaren!:p
Kan ju tillägga att jag är under 1,60 lång:angel:
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

Jag hoppar alltid upp med pall. Utom när jag tappar spö, telefon, vantar eller av annan orsak måste sitta av... Då blir jag ju så illa tvungen att kravla mig upp i bygeln om jag inte hittar lämplig sten, stubbe eller staketslana att kliva på. Till att börja med så länger jag då alltid lädret många hål tills jag når upp med foten. Eftersom jag känner mig extremt ovig även då så började jag stretcha och töja mina ben i split och spagat. Svingar upp benet på bord eller liknande och töjer en stund. Tycker det har hjälpt och att jag lättare får upp foten i bygeln nu. (fast jag länger fortfarande lädret innan...)
 
Sv: Det här med att hoppa upp utan pall...

delvis kl

Jag bor i Skåne, utan skog och utan backar. Och ändå hittar jag alltid någon bra plats att hoppa upp i från inom rimligt avstånd :p Men det beror ju på hur högt man har krav på att stå, jag föredrar lite högre på "planerade" stopp eller typ uppsittning hemma. Ute funkar mindre :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 144
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 572
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 756
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 774
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp