Det här med amning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Det här med amning...

Kategorisk - inte jag men ni andra.
Som du kanske INTE läste så delammade jag i min strävan att kunna amma fullt ut - det funkade inte heller.

Om folk kunde läsa vad som står inte vad dom tror det står.

Jag tror att du skulle behöva följa dina egna råd... Eller kanske inte vara så aggressiv och tro att alla är emot dig... Jag skrev till dig;
Du har helt rätt, men innan man vet det måste man ge sig själv en chans om man nu vill helamma.
Eftersom TS vill ge det en chans...
Jag skrev även;
Men lugn jag förstår precis att du har försökt allt, jag försökte bara visa att man inte ska vara så katagorisk i sina svar, ibland kräver amningen en del jobb, ibland så fungerar det inte alls och ibland så fungerar det enligt alla böcker...

Herregud jag vet oxå att alla inte kan amma, men jag vet även många som tror sin inte ha mjölk så det räcker trots att de i grund och botten faktiskt har det, och behöver råd och stöd för att klara det. Men som jag oxå skrev så är det ingen som helst fara för barnet att inte ammas...
 
Sv: Det här med amning...

Hur vet du hur mycket mjölk du har? Jag kom hem från BB med icke fungerande amning med första barnet, försökte pumpa men det blev mindre och mindre för att till slut bli ingenting. Det visade sig dock till slut att trots att jag inte fick ut något med pumpen, så fanns det mat där när jag väl fick dottern att få rätt tag. Förklaringen jag fick senare var att det bildas oxytocin när man ammar som släpper ner mjölken, vilket det inte gör när man pumpar, förstås...

Men i mitt fall har det alltid varit frågan om att få barnet att få rätt grepp, och då har det funnits alldeles tillräckligt trots att det känts "tomt" från scratch.

Så rätt grepp och amma oftare är ju standardtipsen - redan en halvtimma efter avslutad amning har förvånansvärt stor del av mjölken återbildats. Jag lärde mig också efter 3 barn att det är bättre att amma 10-20 minuter för att inte få såriga bröstvårtor - för det främjar inte heller amningen. Vila, ät och drick.
 
Sv: Det här med amning...

*lånar*

Svarar alla.

Min mamma, mormor och faster hade dåligt med mjölk, mamma slutade amma mig vid 3 månaders ålder och min faster ammade inte alls barn nr 2 pga att barn nr aldrig blev ordentligt mätt med amning, så jag vet att man faktiskt kan ha dåligt med mjölk också (peppar, peppar att det inte gäller mig..)

Förut så ammade jag, gav ersättning samt pumpade ur. Har lånat elektrisk pump sedan BB. Ammade dessutom med amningsnapp som jag slutade med för ca 1.5 v sedan då bebben inte riktigt fatatde att mina bröstvårtor gick utmärkt att suga på...

Ända tills i fredags så kunde jag lugnt sitta o amma i 2h, men BVC sa att det var vansinne när jag frågade om det var normalt...

Så jag har kämpat med amningen redan, nu känns det lite bättre eftersom jag lärt mig hur jag kan amma liggandes i sängen, bebben suger utan amingsnapp från bröstet. Försöker få honom att iaf klara sig 1 mål, oftast det på morgonen, utan ersättning.

Tycker också att det verkar som att bebben får ut mr från mina bröst än vad pumpen får. Olika sugsätt?

Tack för alla tips i vart fall, det jag (och sambon) skall testa är intensivamning i några dygn samt försöka minska på min stress... (är stressad över jobb, hundarna, att jag inte hinner äta ordentligt, när pojken sover så sover man ju själv också... sömn prioriteras lätt framför mat..:crazy: )
 
Sv: Det här med amning...

*kram* Ja det är inte lätt när det strular, och du måste få i dig vätska och mat annars kan din kropp ju inte producera mjölk. Har du något bärhjälpmedel? För med bärsjalen eller babybjörnen så har minna ungar sovit eller ialla fall varit nöjda en stund så man har hunnit få i sig lite mat. Och ibörjan såg jag ständigt till att ha med en vattenflaska, överallt.

Men skulle du inte få amningen att fungera så är inte heller det någon större kris. Ersättningen är jättebra, ja det är lite bökigare att komma ihåg att få med sig allt. Men med tetrapacken så underlättar ju en hel del! Själv köpte vi en lite termos som vi nästan alltid kokade upp vatten och hade i innan vi åkte hemifrån. Och så en flaska med kallt vatten och rätt så snart lärde man sig att blanda vattnet till rätt ättemperatur. Och "fördelen" med ersättning är att de ofta håller sig mätta lite längre och det brukar vara lättare att plannera dagen då de flesta barn kommer in på ett fyra timmars schema alldeles själva... Fast det ska ju sägas att det gäller inte alla barn...
En till kram till dig och jag tror att allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt!
 
Sv: Det här med amning...

Bebisar får ofta ut mer mjölk än pumpen.
Jag fick ut max 40 ml när jag skulle pumpa för att öka produktionen.

Varför tyckte hon på bvc att det var vansinne att amma i 2 timmar?
Det är ju jättebra om man vill öka produktionen.

Det var vanligare förr när man skulle mata bebisen efter schema att mjölken "sinade".
Tror att det är väldigt ovanligt fenomen att den verkligen försvinner om man gör allt "rätt".
I några fall kan bebisen ha fel teknik och därför ökar inte produktionen.
Det hade min bebis i början, dessutom var han slö.

Men det ordnade sig efter några dagars intensivammande när han blivit piggare.
Han var runt 5 veckor när han började gå upp som han skulle med enbart bröstmjölk.
 
Sv: Det här med amning...

Stressen kan vara en stor förklaring till att det inte kommer tillräckligt, stress hämmar oxytocinet som behövs för att släppa mjölken. Ett tag fick jag ha oxytocin-spray (nässpray) för att få mjölken att rinna till.

Sen så ska du inte titta på hur din mamma och släktingar haft det alltför mycket. Särskillt i de åldrar du beskriver så förespråkades amning var 4e timma, inte så konstigt att mjölken inte räckte då. Sen väljer man såklart själv hur mycket man vill kämpa. Mår man bättre av att säga att det inte fanns tillräckligt med mjölk, låt vara så då. Dock förstår jag inte varför man inte kan stå för sitt val att man faktiskt inte orkar med det slit det kan krävas för att få till amningen. Jag förstår mycket väl att det finns de som inte orkar, varför leta efter fysiska fel på ens egen kropp?

Kommentaren att det var vansinne att sitta 2 timmar visar inte på någon amningskunnighet heller, all amning är ju inte ÄT, utan mys, men påverkar ändå mjölkmängden. Känns det bra för dig att sitta 2 tim så gör det, är det ett problem, ja då får man ju ta tag i det.
 
Sv: Det här med amning...

Du kämpar på bra !!! Det kommer att lösa sig och som sagt, man MÅSTE inte helamma !!! Det viktigaste är att du kan stressa av och ta det lugnt. Försök att göra det så kommer nog ammningen att funka bättre ! Och glöm inte att äta !

Att amma 2 timmar är väl inte "värre" än att "dega" framför TVn i två timmar ??!!
 
Sv: Det här med amning...

Exakt ! !

Jag som är värsta soffpotatisen skulle inte ha svårt att vara tillgänglig för ammning mest hela tiden, men det är ju inte säkert att lillen är med på noterna ...
 
Sv: Det här med amning...

Har du haft hjälp med amningsjouren? Tror det kan vara bra, de ska ju vara kunniga osv (vilket INTE Bvc nödvändigtsvis alltid är).
 
Sv: Det här med amning...

Nog kunde min son äta i två timmar i början och sen börja om (kändes det som). Folk som hälsade på var nästan chockade hur mycket och länge han åt. Men sen har jag knappt haft något krångel ed amningen alls. Tror man ska låta barnet reglera det om det kan, tex vill det äta 2h så behöver det nog det. TV:n var bra att sitta framför då tyckte jag med...
 
Sv: Det här med amning...

Tack för alla tips i vart fall, det jag (och sambon) skall testa är intensivamning i några dygn samt försöka minska på min stress... (är stressad över jobb, hundarna, att jag inte hinner äta ordentligt, när pojken sover så sover man ju själv också... sömn prioriteras lätt framför mat..:crazy: )

Om du vill - och hinner:crazy: - får du gärna berätta på vilket sätt jobb och hundar stressar dig. Nån här kanske kommer på något bra tips.:)

Att jag ägnade hundarna mycket mindre tid när bebisen kom tärde lite på mitt samvete oxå. De skällde alltid när bebisen sov, och då skrek jag på dem, och fick förstås dåligt samvete...:( Men sen bestämde vi oss för att ge dem några minuters kvalitetstid varje dag, och att inte skälla på dem (för det hjälper ju ändå inte), och då blev både de, jag, maken och bebisen mycket gladare.

När bebisen sover stänger jag ibland in dem i ett speciellt rum. De verkar tycka det är helt okej, om jag ger dem lite extra uppmärksamhet vid andra tillfällen.

Tuggben delades oxå ut flitigt när bebisen var riktigt liten.

Massor av styrkekramar till dorisdoris-mamman!:love:
 
Sv: Det här med amning...

Kommentaren att det var vansinne att sitta 2 timmar visar inte på någon amningskunnighet heller, all amning är ju inte ÄT, utan mys, men påverkar ändå mjölkmängden. Känns det bra för dig att sitta 2 tim så gör det, är det ett problem, ja då får man ju ta tag i det.

På vår neo rekommenderade de inte amning under så långa perioder, utan 30-45 min max sedan låta brösten vila någon timme innan man kör på igen. Vad jag förstod hade det med att göra med att skydda bröstvårtorna, mammans återhämtning och att barnet bör ha fått i sig nog mycket på den tiden, har det inte orkat suga ut mer är barnet för svagt och behöver hjälp (koppning, sondning) eller så har det felaktigt grepp eller dyl. Även pumpning såg de helst att den skedde med ca 3 h intervall.
Det kanske är annorlunda med fullgångna nyfödisar?
 
Sv: Det här med amning...

Men jag antar att sitter man i 2 timmar så sover bebisen under halva tiden, sen vaknar och börjar suga igen.
Så gjorde i alla fall min bebis.
Han kunde ligga vid bröstet långa stunder. Och kan fortfarande nu när han snart är 9 månader.
Han kan ligga där hela kvällarna med små pauser.
Vill man öka mjölkproduktionen kan man inte amma var 3:e timme.

Om man behöver låta brösten vila känner man nog själv.
 
Sv: Det här med amning...

På vår neo rekommenderade de inte amning under så långa perioder, utan 30-45 min max sedan låta brösten vila någon timme innan man kör på igen. Vad jag förstod hade det med att göra med att skydda bröstvårtorna, mammans återhämtning och att barnet bör ha fått i sig nog mycket på den tiden, har det inte orkat suga ut mer är barnet för svagt och behöver hjälp (koppning, sondning) eller så har det felaktigt grepp eller dyl. Även pumpning såg de helst att den skedde med ca 3 h intervall.
Det kanske är annorlunda med fullgångna nyfödisar?

Det kan mycket väl vara annorlunda med barnen på neo mto fullgågna. Men det låter konstigt "barnet bör ha fått i sig nog mycket", då är man ju tillbaka på att amningen bara är mat, och det är det ju inte.
 
Sv: Det här med amning...

Nu ska vi se om jag kan svara alla..

För det första: Det värmer o peppar verkligen att höra er och hur ni har gjort... och att det lkanske inte alltid är en snörrät väg...

Har försökt stressa av lite och äta ordentligt, och amma hur länge jag vill (strunta i BVC mao :angel: ). När jag sitter i 2 h (oftast med en film på datorn...;) ) så suger han, småsnuttar, "sover", suger.

Min kille var också slö i början pga gulsot, så som sagt är det bara sista veckorna jag fått "lov" att prova att helamma, innan var det viktigt att han orkade få i sig ersättning också. Så var det jag förstod det från BB och BVC i vart fall.

Mustasukka-min bebis blir ju 5 v imorgon, och tex igår klarade han sig 2-4 mål enbart på min mjölk, beroede på hur man räknar. Så det kanske är för mig som för dig. Får också ut max 40 ml när jag pumpar, rekordet är väl 50 ml. Vet eg inte varför de tyckte att 2 h var vansinne, kanske var det att bebisen inte suger effektivt i 2 h?!

Jag är inte direkt mitt vanliga ifrågasättande jag nu förtiden utan ett sömnlöst, lättstressat vrak.. Fast än har vi (jag) inte gett oss på en pkt vs BVC.... de tycker att vi skall ha napp, men jag vill inte ha napp (minns själv hur hemskt det var att sluta med den) utan då ammar jag hellre för att få samma effekt...
 
Sv: Det här med amning...

På vår neo rekommenderade de inte amning under så långa perioder, utan 30-45 min max sedan låta brösten vila någon timme innan man kör på igen. Vad jag förstod hade det med att göra med att skydda bröstvårtorna, mammans återhämtning och att barnet bör ha fått i sig nog mycket på den tiden, har det inte orkat suga ut mer är barnet för svagt och behöver hjälp (koppning, sondning) eller så har det felaktigt grepp eller dyl. Även pumpning såg de helst att den skedde med ca 3 h intervall.
Det kanske är annorlunda med fullgångna nyfödisar?

Ja, ungefär så sa de på BB till mig också... Min bebis hade ju lågt blodsocker, var väldigt gul samt var 11 dagar tidig, om det nu skulle spela någon roll...
 
Sv: Det här med amning...

Om du vill - och hinner:crazy: - får du gärna berätta på vilket sätt jobb och hundar stressar dig. Nån här kanske kommer på något bra tips.:)

Att jag ägnade hundarna mycket mindre tid när bebisen kom tärde lite på mitt samvete oxå. De skällde alltid när bebisen sov, och då skrek jag på dem, och fick förstås dåligt samvete...:( Men sen bestämde vi oss för att ge dem några minuters kvalitetstid varje dag, och att inte skälla på dem (för det hjälper ju ändå inte), och då blev både de, jag, maken och bebisen mycket gladare.


Massor av styrkekramar till dorisdoris-mamman!:love:

Tack! Det värmer!

Ja, tips mottages tacksamt!

Jobb
Har fast tjänst på företaget A med placeringsort B. Av olika orsaker har jag inte arbetat på ort B på 1.5 år, utan på ort C (som inte är aktuell nu, isf veckopendling=fungerar ej bebis).

Där vi bor nu (och väldigt gärna fortsätter att bo då det är relativt lätt för min sambo att få nytt jobb också då han vill byta jobb samt att det är ok avstånd till alla släktingar etc) så kan jag inte jobba på företaget A, eftersom de placeringsorter som finns inom ok avstånd tillhör samma grupp som placeringsort B tillhör. Slutsats=jag måste hitta ett nytt jobb, om jag inte vill flytta till annan del i Sverige eller börjapnedla/flytta till Göteborg (tilltalar mig inte särskilt mycket)

Hund

Har två 9-månaders huskies som jag inte tycker får tillräckligt med motion. De flesta av veckans dagar får de det, vibrukar tex "fuska" och åka till en hundinhägnad där de får springa av sig tillsammans med andra hundar, och som sagt, ben utdelas flitigt, samt lite knep och knåp, MEN: som igår tex, då var både jag och sambo totalt slut, så då var det bara korta pink och baj turer som gällde. Dessutom så ägnar jag dem, av naturliga skäl, inte lika mycket tid/uppmärksamhet längre.. Känns inte heller som att det är ok att lägga detta problem på hundforumet, för då blir man väl lynchad... :crazy: Att gå ut med 1 hund + barnvagn är någorlunda ok om det inte är halt, men när de är två hetsar de varandra=omöjligt att hålla koll på allt.

Mat
För att få tillräckligt med mjölk måste man äta ordentligt, men när 17 skall man ha tid att
a) tänka ut vilken mat som skall ätas
b)handla
c)laga maten
d)äta den medans den är någorlunda varm...

Att handla är ju också ett problem eftersom vi blivit matade med skräckpropaganda för RS-viruset... *suck*

Och, ja, det glömde jag, jag är ytterst lättsressad av ingenting eg och skriker på sambon och hundarna jag också.

Blir allt bättre? Dvs när blir jag mitt vanliga jag med sunt förnuft, istället för en lättstressad, hysterisk mamma med rinnande bröst och t-shirtar som luktar sur mjölk och kräk på axlarna? Var är de där promenaderna i solsken på stan som jag hade tänkt? Eller att laga massor med hemlagad mat?
 
Sv: Det här med amning...

Om dina bröstvårtor pallar att bebben använder dig som napp så är det väl bara bra, för då får du ju ammning "på köpet". Själv skule jag bli galen om bebisen skulla använda mig som napp - men det är jag det.

Den bebis är bara 5 veckor och du är antagligen ganska stinn på konstiga hormoner - så om du inte känner dig lika förnuftig som vanligt är det nog fullt naturligt !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 789
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 018
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 483
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp