Det här med amning...

Status
Stängd för vidare inlägg.
D

dorisdoris

Jag fick min son för 1 månad sedan och första dagarna fick han ligga på neonatal avdelning och blev stödmatad pga lågt sockervärde. Detta gjorde ju att jag inte kom igång med amningen "från början" och när han kom ut från avdelningen så åt han mycket mer än jag kunde ge honom, så tills nu har jag först ammat och sedan gett ersättning. men nu till mitt stora problem.

Jag VILL helamma, men jag har inte tillräckligt med mjölk, han äter ca 1 dl varje måltid och jag kan inte ens ge honom hälften från mig själv, utan resten måste fyllas upp med ersättning. Förutom att det skulle vara smididgare att helamma så mår jag jättedålligt över detta. När ska egentligen mjölken rinna till?

Finns det tips om hur man får mer mjölk? Känns inte som att det fungerar med tat amma oftare... Får typ 10-20 cl mer då , max... :(
 
Sv: Det här med amning...

Känn dig inte stressad över amningen, det gör ofta det hela värre.

Sätt dig inte och amma med förutfattade meningar om att mjölken ändå inte kommer räcka. Tänk positivt. Gör amningen till en mysig stund, ta det lungt och försök njuta av att gosa med ditt barn.

Mjölkmängden anpassas efter behovet. Se till att amma ditt barn ofta, ofta. Sätt bebisen till bröstet gärna en gång i timmen.

Ovanstående gjorde jag när min bebis började äta lite puréer, helt plötsligt sinade min mjölk då, trots att jag helammat innan. Från att min bebis varit mätt efter varje amningsmåltid var han numer hungrig. Men jag ammade då i en eller ett par dagar så ofta jag kunde, och sedan rann mjölken till och det blev lungt.

Lycka till!
 
Sv: Det här med amning...

Ju oftare du ammar destu mer mjölk bildas det.
Hur vet du hur mycket mjölk bebisen får ut vid varje tillfälle?

I början fick jag ge min son ersättning på kvällarna för han gick inte upp i vikt.
Det går att börja helamma igen.
Det är bara att lägga bebisen vid bröstet så fort han vill.
Det kan ta ett par dagar att få upp mjölkmängden.
Så man kan trappa ner på ersättningen. Bara ge på kvällen tex. Eller så ammar man ett par nätter, då ä det går det fortast att bilda ny mjölk.

Jag ammade minst en gång i timmen på dagen, och varannan timme på natten när jag behövde få mer mjölk.

Blir han inte mätt på mjölken, amma igen från andra bröstet.
Räcker inte det så ta första bröstet igen.
Efter 15 min finns det lite mjölk där igen.
 
Sv: Det här med amning...

Jag hade helt enkelt inte tillräckligt - trots amning enligt konstens alla regler.
Tog en månad och en baby som gick ner i vikt och aldrig kom till ro. Sen gav jag upp - och han blev mätt o glad av mjölkersättning.
Fick senare reda på att inte min mamma heller hade så det räckte till något av oss 4 syskon.
Tillägg heter svaret och sluta hellre amma än att må dåligt över att det inte funkar.
 
Sv: Det här med amning...

Min lilla flicka fick också ligga på neonatalen och stödmatas pga lågt blodsockervärde. Men jag fick också ligga där, och amma så mycket som möjligt mellan stödmålen. Fick du inte det?

Hur stor var din pojke?

Jag har inga direkta råd att komma med, men jag tyckte att det Bananabambi skrev lät vettigt.

Hoppas att det löser sig för er.
 
Sv: Det här med amning...

Det är klart att man kan/ bör försöka amma om det går.... min amning kom heller aldrig igång då lilleman i början la tungan i sin gom= baksug= såriga bröstvårtor och fruktansvärt ont..... jag pumpade fram till honom under 3 månader men gav samtidigt tillägg framförallt på em och kvällar då han laddade upp inför natten....
stressa inte upp dig för det här med amningen, barn blir faktiskt stora även om de får en del tillägg:smirk:
 
Sv: Det här med amning...

Jag hade helt enkelt inte tillräckligt - trots amning enligt konstens alla regler.
Tog en månad och en baby som gick ner i vikt och aldrig kom till ro. Sen gav jag upp - och han blev mätt o glad av mjölkersättning.
Fick senare reda på att inte min mamma heller hade så det räckte till något av oss 4 syskon.
Tillägg heter svaret och sluta hellre amma än att må dåligt över att det inte funkar.

Varför komma med sånt när hon säger att hon VILL helamma?
 
Sv: Det här med amning...

Jag VILL helamma, men jag har inte tillräckligt med mjölk, han äter ca 1 dl varje måltid och jag kan inte ens ge honom hälften från mig själv, utan resten måste fyllas upp med ersättning. Förutom att det skulle vara smididgare att helamma så mår jag jättedålligt över detta. När ska egentligen mjölken rinna till?

Finns det tips om hur man får mer mjölk? Känns inte som att det fungerar med tat amma oftare... Får typ 10-20 cl mer då , max... :(

Brösten är som en toalett ;) :idea: Ju oftare du spolar destå mer kommer. Men det går ju ändå ett tag innan det kommer tillräckligt för att det ska gå att spola mer. Efter 2 tim har 75% av det som togs ut förra gången kommit tillbaka, så för varje 2 tim pass du lyckas amma så ökar du på mjölken rejält. Se bara till att DU är lugn, får mat serverad helst, ordentligt att dricka, dega i sängen hela dan din uppgift är enbart att ge mjölk.

Brösten KÄNNS tomma, men jag lovar, de är de inte. När de blir hårda betyder det inte mycket mjölk, utan obalans i uttag och tillverkning, när ni är i fas kommer brösten hålla sig mjuka.

Problemet som kan bli med tillägg är att det är mer hårdsmält än bröstmjölk, så bebisen håller sig mätt längre = går inte att amma tillräckligt ofta för att höja produktionen.

Kanske du kan börja minska tillägget ngt så bebisen blir hungrig snabbare, om du nu inte vill rycka bort tillägget helt och köra på intensivamning som jag beskrev ovan. Det ÄR jobbigt, något annat ska ingen säga, men vill du verkligen helamma så är det värt ett par dagars "helvete".

Passa sen bara när mjölken rinner till ordentligt och bebisen sover längre... jag fick mjölkstockning när min första var ca 4 mån och vi haft rejäla maratonpass, och plötsligt sov bebisen 5 timmar... En pump kan vara bra att ha hemma om du inte känner dig bekväm att mjölka ur för hand om det blir för spänt.
 
Sv: Det här med amning...

När min jänta var 2 månader fick hon rs virus och var totalt täpp i näsan och jag mitt dumma nöt gav inte avsvällningsdroppar......utan koksalt och bröstmjölk som jag läst i alla mamma tidningar att man skulle ge.
Det gjorde att hon inte kunde suga ordentligt och när vi kom upp till akuten så gav läkaren avsvällande och jag hade när vi kollade i pricip sinat. Jag fick rådet att ge dessa droppar ofta och att hon bara skulle få ligga vid bröstet hela tiden. Eftersom jag själv fått en rejäl influensa var det jag gjorde. Låg i sängen och ammade. Det var jobbigt, dels för jag var rädd att inte få igång mjölken igen.
gulan
 
Sv: Det här med amning...

Försök att inte stressa upp dig över det här. Bara så du vet så är det inget problem alls för din bäbis att han får bröstmjölk toppat med tillägg. Det är bara du som mår dåligt av hur du känner.

Mitt tips är:
Ligg ner och amma för bästa avslappning, gärna dricka några muggar myntate innan, och andas djupt 10 ggr innan du lägger honom vid bröstet. Kanske mjuk musik och stöd upp bakom ryggen för bästa avslappning.

Lägg honom till bröstet 10 minuter, tag sen en liten paus medans du byter sida, andas djupt 10 ggr och låter honom äta 10 minuter från det bröstet. (Om du känner att du orkar och det ger något så kan du amma 20 minuter på varje bröst, men HAN ska orka också) Fyll efter med ersättning.

Lägg honom att äta ofta. Ju oftare han suger på bröstet desto mer tillverkas, men se upp med att han suger slappt eller utan att ta in vårtgården. Du får bara ont och sår, och han får inte i sig någon mat.

Mjölken finns inte i brösten, den tillverkas. Om bröstet inte släppt ut på länge så kan det fylla upp och bli hårt/stort, men bara för att det hårda/stora försvinner tar inte mjölken slut, den tillverkas fortfarande.

Jag vet av egen erfarenhet att stress, ängslan och oro kan stoppa mjölkproduktionen som man vrider av en kran, mycket märkligt. Om man däremot råkar somna med barnet vid bröstet så kommer mjölken bra.

Har vänner som tycker att det känns bättre att pumpa ur och mata med flaska. Du kan ju även prova det och kanske få tillbaka lite självförtroende.

Hoppas att det går bra och att du slutar må dåligt över detta,
Fny
 
Sv: Det här med amning...

Vi låg inne en månad med våra prematura tvillingar och jag fick också kämpa med amningen. Eftersom de inte orkade suga från början så fick jag pumpa igång mig och jag fortsatte också att använda pumpen för att öka produktionen. Att dricka mycket, vila och amma ofta är de allmänna råd man får höra. Amma eller pumpa minst var 3:e timme dygnet runt, pumpar du så använd en elektrisk pump där du pumpar båda brösten samtidigt- det ger absolut bäst effekt (finns att låna på bb). För oss passade det väldigt bra att att erbjuda kopp eller flaska efter att man ammat om barnet fortfarande var hungrigt. Jag satte mig ofta i pumpen ett litet tag efter avslutad amning för extra stimulans. De fungerade utmärkt eftersom barnen blev mätta och nöjda och min produktion ökade. Jag fortsatte också att stiga upp på nätterna och pumpa var 3:e timme trots att barnen sov hela nätter efter 2,5 månader.
Det tar ett tag att komma upp i produktion så förtvivla inte. Det är dock så att vissa har mindre produktion än andra och då tycker jag att det är schysstare att pumpa och ge extra tillägg (för att senare kunna ersätta det med den extra bröstmjölk) än att ha ett hungrigt barn som inte blir mätt på den befintliga bröstmjölken. Min personliga erfarenhet är också att det går betydligt snabbare för ett bröst i "full produktion" att anpassa sig till en ökning än innan man riktigt kommit igång. Lycka till med dig och bebben!
 
Sv: Det här med amning...

När ska egentligen mjölken rinna till?

Även när amningen fungerar bra kommer det perioder då bebisen inte blir helt mätt på det som kommer ur brösten. Tillökningsperioder brukar man kalla det. Den första kommer när bebisen är 3-4 veckor.

Om man då kan ha lite is i magen brukar bebisen lyckas stimulera igång mjölkproduktionen.

Om bebisen skriker när den ska ammas brukar det funka att gå runt samtidigt som man ammar.

Om din bebis inte är väldigt smal tycker jag du ska testa att minska på ersättningen i ett par dagar. Diar han mer då, eller ger han upp och skriker? Om du har testat att gå och amma och han ändå skriker, då är det nog bättre att fortsätta med den extra ersättningen ett tag till, för jag antar att du blir stressad av en hungrig, skrikande bebis. Och stress är ju inte bra när man vill få fart på amningen.

Och sluta försöka mäta hur mycket som kommer från dina bröst. Jag tror det är omöjligt att mäta, faktiskt. När jag pumpar har det aldrig kommit särskilt mycket, och jag kände ingenting när mjölken "rann till" de första månaderna. Jag hade alltså ingen aning om hur mycket mjölk det kom. Men efter några veckor märkte vi på bebisens viktuppgång att han tydligen fick i sig en hel del. Jag märkte det på kräkningarna oxå - det kom så mycket kräk ibland att jag knappt kunde fatta att allt det hade funnits i mina bröst!
 
Sv: Det här med amning...

Därför att det finns människor som inte har mjölk tillräckligt.
Jag trodde inte det och jag kämpade som en jävla idiot - mådde skit- bäbis var ständigt svulten.
Roligt var det inte. Och detta bara för att det är så himla självklart att ALLA kan helamma.
Man ska inte ljuga - det finns och har alltid funnits mammor som inte har tillräckligt med mjölk.
 
Sv: Det här med amning...

Därför att det finns människor som inte har mjölk tillräckligt.
Jag trodde inte det och jag kämpade som en jävla idiot - mådde skit- bäbis var ständigt svulten.
Roligt var det inte. Och detta bara för att det är så himla självklart att ALLA kan helamma.
Man ska inte ljuga - det finns och har alltid funnits mammor som inte har tillräckligt med mjölk.

Du har helt rätt, men innan man vet det måste man ge sig själv en chans om man nu vill helamma. Sen att det är jättejobbigt att inte få amningen att fungera det vet jag oxå. Med Elin ville inte amningen fungera, så här i efterhand så förstår jag precis varför men just då mitt uppe i det så hade jag behövt några vettiga råd. Men det jag fick höra då var råden "du måste sluta stressa" från BVC sköterskan, att jag försökte säga att ungen låg vid bröstet 24 timmar om dygnet gick inte fram. Och sen det andra var "ge ersättning, du har nog ingen mjölk"
Men vårat problem var helt enkelt att hon var så slut efter förlossningen att hon orkade inte dra igång mjölkproduktionen, men eftersom hon låg och sög så såg BB inte problemet och BVC sköteskan tyckte inte att det var några problem trots att hon gick ner i vikt... När hon sedan fick ersättning så orkade hon helt plötsligt att amma ordentligt... Men eftersom jag då trodde att jag inte hade mjölk så det räckte så fortsatte vi med ersättning oxå och mjölkproduktion avtog eftersom hon tyckte att det var enklare att dricka ut flaska...

Med Freddan har jag ett helt annat läge och honom fungera amninge helt prickfritt, förutom att han har vägrat att äta annat... :crazy: :D
 
Sv: Det här med amning...

Tro mig jag har provat allt - hjälp av amningsexperter, lite ersättning för att bäbis skulle orka mm. Med 2 barn - med nr 2 gav jag dock ersättning redan från början så han skulle slippa svälta - kunde delamma några veckor.
Men när andra kunde trycka ut en stråle mjölk har jag aldrig lyckats klämma ut mer än droppar.
Jag kunde max mjölka ur 2 matskedar - och detta efter intensivamning i veckor.
En del kan inte - och det är traumatiserande att inte få reda på det förräns Bvc ifrågasätter om man ger barnet mat alls. Alla bara sa att det kommer fortsätt bara amma - barnet klarar sig....INTE
 
Sv: Det här med amning...

Du har fått massor av fina svar, men en sak måste jag tillägga.
Glöm inte att DU måste äta ordentligt så att du orkar producera mera mjölk!
 
Sv: Det här med amning...

Fast nu ville ju TS ha tips på hur man kan börja helamma.
Då är rådet att ge mer ersättning inte så bra kanske.

Och till TS, det finns ett gott amingste man kan dricka, det påstås ge mer mjölk. Och framförallt är det bra för bebisens mage.
Jag beställde från www.minimundus.se.
Annars sägs lättöl vara stimulerande för mjölkproduktionen.
 
Sv: Det här med amning...

Tro mig jag har provat allt - hjälp av amningsexperter, lite ersättning för att bäbis skulle orka mm. Med 2 barn - med nr 2 gav jag dock ersättning redan från början så han skulle slippa svälta - kunde delamma några veckor.
Men när andra kunde trycka ut en stråle mjölk har jag aldrig lyckats klämma ut mer än droppar.
Jag kunde max mjölka ur 2 matskedar - och detta efter intensivamning i veckor.
En del kan inte - och det är traumatiserande att inte få reda på det förräns Bvc ifrågasätter om man ger barnet mat alls. Alla bara sa att det kommer fortsätt bara amma - barnet klarar sig....INTE

Men lugn jag förstår precis att du har försökt allt, jag försökte bara visa att man inte ska vara så katagorisk i sina svar, ibland kräver amningen en del jobb, ibland så fungerar det inte alls och ibland så fungerar det enligt alla böcker...
Det jag försökte få fram att TS kanske faktiskt har mjölk om hon bara kopplar av och inte får panik, men om det nu inte är så så kommer det inte att vara någon som helst skillnad för barnet!
 
Sv: Det här med amning...

Det viktigaste är ju att du och bebisen mår bra ! Jag förstår att du VILL helamma, men att du har svårt at få till det. Du behöver inte MÅ DÅLIGT för att du inte helammar, varför i hela friden skall du må dåligt över det ? Visst är bröstmjölken väldigt bra ur allergisynpunkt, men et räcker med en matsked om dagen. Så först måste du komma tll ro med att gossen faktiskt får vad han behöver, sen om du tycker att amning verkar mysigt och mer praktiskt, så är det enda sättet att amma typ hela tiden.

Jag delammade mina barn och för mig var det mest praktiskt.
 
Sv: Det här med amning...

Kategorisk - inte jag men ni andra.
Som du kanske INTE läste så delammade jag i min strävan att kunna amma fullt ut - det funkade inte heller.

Om folk kunde läsa vad som står inte vad dom tror det står.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 420
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 789
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 018
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 483
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp