Det hade kunnat gå så jäkla illa...

N

neferra

Lite skriva av sig tråd...

I går kväll skulle jag och en kompis lasta våra hästar och åka iväg till en fin skog och ta en trevlig liten skogstur.

Började med att lasta på min som är snäll att lasta och sen gick jag över till kompisens släp och hjlpa henne med sin.
Då börjar min "lille" (180 i mkh) stöka runt i släpet och jag ser genom skötardörren som är öppen att han är på väg över bommen med frambenen.
Springer dit så klart och då står han still med huvudet genom skötardörren och frambenen framför, och bakbenen bakom bommen, hängandes på magen. Fick loss grimskaftet så han kunde andas och där stod han paralyserad. Med blodet droppandes från ett stort sår i huvudet.

Vi börjar i detta läge försöka få ta på vet som kunde ge lugnande så vi kunde få loss honom på ngt sätt,
Ringde 13, tretton(!!) stnummer innan vi fick tag på vet som kunde komma
men innan fick han ett panikryck och kastade sig baklänges och landade helt ihopknölad på rygg med benen uppåt och huvudet mot baklämmen så då kunde vi öppna bak och han gjorde nån slags kullerbytta och kom ut. Och ställde sig direkt upp. Nästan helt oskadd.

Vi var båda helt övertygade om att han brutit minst fyra ben, rygg och nacke.
Han såg rätt chockad och omtöcknad ut och vet som kom rätt snabbt fick sy några stygn på skallen och jag blev helfattig (lör kväll....)
Alla ben är hela. och rygg och nacke. inte halt nånstans, ej öm nånstans förutom p halsen där han fick en rejäl bula.
snacka änglavakt...

om någon orkat läsa allt är sensmoralen
Se Till Att Det Släp Du Använder Har Panikutlösning På Bommarna!!
och
se till att ha numret till många veterinärer. alla kommer inte ut vid nödsituationer som denna.

Det hade inte jag. och jag ärr jätteglad att jag har en levande häst... även fast vi inte sa det högt var det lika mycket för nödslakt vi ringde vet som för nåt annat...

Sv: Det hade kunnat gå så jäkla illa...

Gud, vilken tur ni hade ! Som du sa det hade kunnat gå riktigt illa !
När jag läser sånt här så börjar man redigt tänka på hur farligt det egentligen är med hästar och transporter osv .. man har ju hört om en del redigt otäcka olyckor .. :crazy:

whaoo..! läskigt värre...

det händer så j*kla fort sånt där.. tur att det gick bra!!

/en som är glad att hon har paniklösning på sina bommar.

Skönt att allt gick väl, det är skräckminuter innan man fått överblick!

Fungerande panikutlösning kan vara skillnaden mellan att svära en lång ramsa över en djäkla häst som inte kan stå ordentligt och att ringa nödslakten/veterinären med chockartade följder...

Usch detta är verkligen en av fasorna med transporter:eek:
Överhuvudtaget har jag lite transport skräck sedan en olycka när jag var liten

Vilken tur att han är oskadd, jag skulle dock låta en kiropraktor kolla så att allt ligger rätt på Honom !
hej från Hambo

Fy vad otäckt!

Är så himla glad i min Kylingekärra som har otroligt bra panikutlösning på bommarna. En liten spak som fälls ut hur lätt som helst även om en elefant hänger på bommen.

Tycker det är lite konstigt att privatpersoner inte ska ha samma krav som näringsidkare när det gäller att transportera hästar. För den som räknas som att ha verksamhet finns ju krav på utbildning (kompetensbevis) och utrustning av transporten med saker som panikbom och kamera. Det är till och med så att risken kan vara mindre för dessa personer som ju proffs än vad det är för ovana privata hästägare. Det är ju trots allt samma vägar och samma sorts djur det handlar om.

Tycker det är lite konstigt att privatpersoner inte ska ha samma krav som näringsidkare när det gäller att transportera hästar. För den som räknas som att ha verksamhet finns ju krav på utbildning (kompetensbevis) och utrustning av transporten med saker som panikbom och kamera. Det är till och med så att risken kan vara mindre för dessa personer som ju proffs än vad det är för ovana privata hästägare. Det är ju trots allt samma vägar och samma sorts djur det handlar om.

Exakt min tanke med! :bow:

TS! Jag är uppriktigt glad för din skull att Du mer eller mindre enbart kom undan med blotta försräckelsen och är något fattigare i plånboken! ´Du har istället blivit rik på en ny erfarenhet!

men usch, vilken magsårskänsla ni måste ha fått!!!!!

lustigt hur mycket hästar egentligen tål....
voltade med mitt 550 kilos sto på ridbanan förra sommarn, mitt i galoppfattningen tappar hon balansen och trillar på näsan och voltar rakt fram!
inte så mycket som ett skrapsår fick hon. förutom gruset i pälsen och på utrustningen så fanns det inget som tydde på att hon gjort årets vurpa!

tur att det gick bra med er, men håll ett öga öppet en tid framåt och var uppmärksam på stelheter....

Skönt att allt gick väl, det är skräckminuter innan man fått överblick!

Fungerande panikutlösning kan vara skillnaden mellan att svära en lång ramsa över en djäkla häst som inte kan stå ordentligt och att ringa nödslakten/veterinären med chockartade följder...

Ja visst är det så!

Sitter på nätet och letar nytt släp i detta nu...:p

:bow::bow:

Jag håller med till 100!

Jag har ändå arbetat många år proffessionellt med hästar och jag tror att jag och min kompis (i det chockade tillstånd vi var) agerade så bra det gick utifrån situationen, och jag hade absolut inte velat utsätta en helstressad ponnyunge med än än mer stressad hästovan förälder med ett ännu sämre släp än mitt i denna situation!

Exakt min tanke med! :bow:

TS! Jag är uppriktigt glad för din skull att Du mer eller mindre enbart kom undan med blotta försräckelsen och är något fattigare i plånboken! ´Du har istället blivit rik på en ny erfarenhet!

Den erfarenheten hade jag kunnat vara utan...:crazy: Men jag kan säga att jag är j-vligt glad att det gick så bra!!

Har sett betydligt värre innan men man lever ju i "det händer inte mig-bubblan"

Och pengar är bara pengar :p

men usch, vilken magsårskänsla ni måste ha fått!!!!!

lustigt hur mycket hästar egentligen tål....
voltade med mitt 550 kilos sto på ridbanan förra sommarn, mitt i galoppfattningen tappar hon balansen och trillar på näsan och voltar rakt fram!
inte så mycket som ett skrapsår fick hon. förutom gruset i pälsen och på utrustningen så fanns det inget som tydde på att hon gjort årets vurpa!

tur att det gick bra med er, men håll ett öga öppet en tid framåt och var uppmärksam på stelheter....

Ja fy tusan... det var en riktig adrenalinrusch...

och veterinären sa att det är tur att min pålle var så välmusklad, annars hade det nog gått värre.
det är otroligt vad dom tål (men i hagen kan dom få världens minsta sår som blir infekterat och ger lång konvalecens...)
pålle ser otroligt fräsch ut i kroppen så här två dagar efteråt, inte märkbart öm nånstans förutom på huvudet och inte stel alls, lever rövare i hagen och rör sig lika fint som vanligt, så jag hoppas verkligen att vi kom undan med förskräckelsen!

vilken tur ni hade:o när jag läser sånt här så är man hyffsat glad över att ha panikutlösning på bommarna:)

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: Efwa
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka