Det gör ont!

F

Fiffiluran

Varför gör det så ont att ramla av :cry:
Varför skenar hästen?
Och framför allt, vad ska man göra när en häst skenar på öppet fällt?

Sv: Det gör ont!

Det gör ont om man slår i något (oftast får inte jag ont..men men..) :smirk:

Hästen kan skena av olika orsaker bla.
att den är rädd, har ont eller att den känner obehag.

När en häst skenar på öppet fält bör man ta sig en tankeställare, VARFÖR "skenar" den? Är den rädd?

Sedan kan man korrigera felet utefter det. Kolla utrustning, hur du som ryttare inverkar på hästen (den kanske känner obehag osv.) och hur du rider. Har hästen ont? Är den rädd för något? Ligger felet i bristande ridning (t ex. att hästen inte lyssnar) ta hjälp av tränare!

Ligger "problemet" hos hästen att den lärt sig att dra på fält av någon anledning (har själv egna erfarenheter av detta)
kan en KUNNIG ryttare använda vissa hjälpmedel i form av t ex. graman (om hästen drar upp huvudet och drar iväg) men den ska användas FÖRSIKTIGT och endast då hästen drar, annar ska den hänga fritt utan inverkan. Sedan lär sig hästen att om den drar så kommer den bara att råka ut för ett annat obehag (gramanen) och förhoppningsvis så slutar den med olaten.

Precis som Lonely skriver så tycker också jag att du ska leta reda på felet och rätta till efter det.

Men skulle nu hästen börja skena på ett fält eller i skogen för att den blir tex skrämd så är det absolut bästa sättet att få stopp på hästen att göra så här:

En häst som skenar stänger av allt annat och därför måste man få tillbaks uppmärksamheten. Ta ett ordentligt tag lite längre fram på tyglarana och lägg sen hela din tyngd bakåt och "ryck" tag i tyglarna. Man kan få göra så flera gånger och så fort man känner att det ger resultat så gör du en så liten volt du bara kan för att få stopp på hästen helt och hållet.

Det brukar funka, de gånger man sitter upp på invanda skenkulor kan det ha mindre effekt eftersom de vet vad som ska komma, men som sagt, en skenande häst är totalt blockerad när det gäller hjälperna så då MÅSTE man ta ordentligt.

Men skenar hästen = rädd? Det är inte så att den drar iväg pga överskottsenergi och tycker det är kul? Går det att få in den på volter eller i uppförslut. Går det uppför blir det lättare att ta kontrollen igen.

Hålla i sig och njuta av vinden i håret. :angel:
Men hur sjutton ramlar man AV en häst som skenar? :confused: Det går ju bara framåt. :smirk:

Finns många sätt att stanna på, och ibland funkar inga. :cool: Jag brukar prova på vilket sätt jag KAN påverka/kontrollera hästen och använda mig av det. Om jag kan påverka riktningen kan jag med det få hästen att vilja sakta ner, ex genom att styra åt något håll dit den inte vill, styra uppför en lutning, styra in på ett böjt spår som jag succesivt minskar etc.

Ta reda på vad du kan påverka och använd fantasin. Och var lugn, hästar är djur, de stannar förr eller senare. ;)

Jo det är inte alltid så lätt att få stopp på en riktigt skenande häst. Som sagt är den blockerad och dessvärre är det bara "våld" som gäller när stora vägen ligger runt krönet.
När det kännns som betong framtill och man inte får kontakt öht så har jag ett knep som hjälpt mig. Drag hårt i ena tygeln och ibland får man hjälpa till med båda händerna. Hästen tvingas då in på en minimal volt eller vändning och då brukar den stanna ganska omgående men samtidigt vill jag varna för hästen kan gå omkull om det blir för häftigt drag.
mvh T

tintilar skrev:
Hålla i sig och njuta av vinden i håret. :angel:
Men hur sjutton ramlar man AV en häst som skenar? :confused: Det går ju bara framåt. :smirk:

Finns många sätt att stanna på, och ibland funkar inga. :cool: Jag brukar prova på vilket sätt jag KAN påverka/kontrollera hästen och använda mig av det. Om jag kan påverka riktningen kan jag med det få hästen att vilja sakta ner, ex genom att styra åt något håll dit den inte vill, styra uppför en lutning, styra in på ett böjt spår som jag succesivt minskar etc.

Ta reda på vad du kan påverka och använd fantasin. Och var lugn, hästar är djur, de stannar förr eller senare. ;)

Hur man ramlar av sa du? Det är lätt hänt. Vaddå bara går framåt? vem har sagt att hästen inte kan sticka iväg åt ngt annat håll bara för att den skenar? Dessutom kan råka snubbla, man kan ha tappat stigbyglarna. All kan gör att man ramlar av...

Fiffiluran skrev:
Varför gör det så ont att ramla av :cry:
Varför skenar hästen?
Och framför allt, vad ska man göra när en häst skenar på öppet fällt?

Jag frågar det samma, ramlade av i lördag och min rumpa har inte varit normal på hela veckan.
Kanske blev rädd för något.
När hästen skenar då ser jag ut så här :D medans jag säger till mig själv, ingen panik, ingen panik.

Kan ju prova med att få in hästen på volt om den sticker?

Ja, vad ska man svara. :confused:
Det blir väl mest en massa motfrågor. :angel:

Det gör inte ont att ramla av en häst. Det är när man landar på marken det gör ont. ;)
Ett tips: "Låt bli att ramla av."

En häst skenar när den blir panikslagen, oftast av rädsla.
Det är ett beteende som "bytesdjur" har för att klara sig undan rovdjur.
I sken är ALLA känslor blockerade, bl.a. känner hästen ingen smärta.
En häst i sken är nästan omöjligt att få kontakt med.

Däremot om hästen "sticker", så beror det på att ryttaren "tillåter" hästen att göra det.
"Tillåtelsen" kan bl.a. vara bristande ledarskap eller att ryttaren inte "hör" hästens fråga om att få raca.
Så hade jag på min första delfoderhäst. :love:
När jag lärde mig lyssna på honom slutade han med att "sticka".

Att hästen skenar, eller som jag tror, "sticker" på ett öppet fält kan bero på att h*n är riden på det viset. Öppet fält = full fart.

Varför hästen skenar kan bero på olika orsaker som är svåra att klara ut så här på avstånd, men den tillfredsställer sitt behov av att fly från nåt som den uppfattar som farligt.
Vad göra: Jag antar att du rider på tränsbett. Montera en rem eller kindkedja mellan bettringarna, (balsnöre kan duga!)under tyglarna .
När hästen skenar (du känner att den börjar..) ta tag i en tygel och böj hästen allt du kan. Den kan då inte få upp fart. Remmen mellan bettringarna ser till att du inte drar bettet ur hästens mun. Detta kallas "one rein stop". Du kan träna hästen från marken att ge efter i halsen åt båda håll , så att den inte gör alltför stort motstånd. Att dra i båda tyglarna är meningslöst, du tävlar inte i samma viktklass som din häst! Du har förlorat redan när du tänker tanken.

när en häst skenar , stoppar den när den springer in i något eller lungorna spricker,hjärtast stannar. en häst kan stick och ha lätt panik och vara svår att få stopp på med oftast skenar den inte(men det säger man ändå?!)

hur man får stopp på en häst som sticker, dra ojämt i tyglarna, styr på en volt. :idea:

:rofl: skaffa nöd nödbroms :idea: :rofl:

I stället för "nödbroms" så finns det ett bättre alternativ.

Se till att gasen, styrningen och BROMSEN fungerar ordentligt INNAN man ger sig ut med hästen.
:angel: :bow:

bengall skrev:

Se till att gasen, styrningen och BROMSEN fungerar ordentligt INNAN man ger sig ut med hästen.

håller helt och hållet med, det är jätte viktigt att dessa saker funkar!

Den kan bara inte galloppera när huvudet är böjt bakåt, och det är till den kroppställningen du måste tvinga den! Annars får du stå ut med skenturer, en sanning!b Det är du som skall välja!

bengall skrev:

Bara det att i en riktig sken ( som nån skrev ovan, visst var det du? )så funkar ju inte gasen och bromsen, även om den funkat i "alla" situationer innan.
Jag har ridit många olika hästar i många situationer och jag tror aldrig att jag var med om en äkta skentur.
Visst, hästar har racat, men utan panikinslag är det ju inte sken.. Det har hänt att dom farit fram ett par meter/några galoppsprång av olika anledningar, sist var det en plötsligt uppflygande fasan snett bakom oss men det har alltid gått att få stopp inom rimlig tid, skräcken är ju att detta händer i möte med bil :crazy:

Men som sagt, en häst som skenar är ju "avstängd" och då tror jag nog mest på att, i mån av plats, avvakta några sekunder, följa med i rörelsen och försöka få kontakt igen. Om man måste få stopp NU (typ bilväg) så tror jag mest på att försöka dra hästen ur balans, styra in på liten volt och försöka bromsa samtidigt, risken att man går omkull finns ju men hellre det än att hamna framför en bil.

Hästen kan såklart svänga, men den kan ju knapptast göra en tvärvända. En häst som skenar kommer upp i aldeles för hög fart för att kunna vända för snävt. Rörelserna i sken är inte svåra att hinna med för ryttaren om man bara vill sitta kvar. Men sen kan en del iof drabbas av sån rädsla att de automastiskt ser till att ramla av - de hoppar av omedvetet. :angel:

Har nog aldrig varit med om att ngn ramlat av i sken, förutom vid sånt tillfälle. Men vem säger att jag varit med om allt. :cool:

Vad jag har fått fram så är 95% av alla inlägg om "skenturer" inte i närheten av sken, utan bara en häst som ryttaren "tillåter" att sticka.

Håller med till 100 %.

I de allra flesta fall så sticker hästen. Helt enkelt för att ryttaren inte "är med" och parerar.

Skenar gör hästar sällan. Då är de panikslagna, springer i panik.

Jag har aldrig varit med om att en häst skenat.

Däremot att de stuckit.

Men i ärlighetens namn är det många år sedan det hände. Sist någon gång när jag var tonåring. :)

Och då har jag tidigare haft en kallblodstravare som verkligen var HET. Men han stack aldrig...

Norrland

Däremot om hästen "sticker", så beror det på att ryttaren "tillåter" hästen att göra det.

Eller att tex tränset går sönder så man inte kan bromsa :crazy:
Hände mig en gång DET VAR INTE ROLIGT! vad som hände var att när jag satt upp så börja hästen trava iväg, jag skulle ta lite i tyglarna för att få stopp på hästen som var på väg upp i galopp, hackamoret gick sönder - hästen stack fortare än kvickt och inte en suck att få stop på häst-:devil:
Resultatet var att jag tänkte "jag måste få stopp på honom, det går inte, jag måste, fan jag måste hoppa av, jag kan hålla kvar så kanske han stannar, fan jag måste släppa, bara han inte blir påkörd"
Jag hoppade av och trillade när jag inte släppte hästen. :D jag som alltid fått höra att man aldrig ska hålla kvar i hästen om man trillar av, men jag hoppade ju av :confused: ;) .

Men alltså , detta med att sitta o tänka medans hästen springer röven av både mig o sig själv är väl inget lixom att tipsa om som man faktiskt gör..
Oftast tänker man ju bara på hur man sitter kvar i vissa lägen och främst hur man ska få stopp på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama