Det finns näring i gräset fortfarande.

W

woffihaa

Det har varit mkt prat om att det inte finns nån näring i gräset så här års. Så jag blev nyfiken på vad det kunde innehålla och skickade in lite för analys. Så här blev den:

Torrsubstans 13,6%
Råprotein 199g/kg TS
Smältbart råprotein 156g/kg TS
Omsättningsbar energi 10,5MJ/kg TS

Så någon näring finns ju!

Sv: Det finns näring i gräset fortfarande.

Aah, intressant! :bow:
Dock så är ju gräset väldigt BLÖTT just nu så TS är väl 15% eller nåt bara... :crazy: så de hinner ju inte få i sig så mkt TS totalt sett och då blir det inte heller så mkt näring.

Ball.
TS är ju lägre än sommarens 20.
Men 13,6% ger ju ändå 21g smpr och 1,5MJ / kg foder.
Hälften av proteinet mot ett idealhö för sporthästar.

Jo blött är det men det är ju ändå inte bara bukfylla. Mina går på 2,5-3 hektar. Lägger ut några kilo hö men dom äter inte mkt av det och så får dom lusern. La ut en bild på min ena i din tråd om näring i gräset.

Hehe, ja så som det regnar nu med! Tror jag ska skicka in nästa höst oxå.

Jo blött är det men det är ju ändå inte bara bukfylla. Mina går på 2,5-3 hektar. Lägger ut några kilo hö men dom äter inte mkt av det och så får dom lusern. La ut en bild på min ena i din tråd om näring i gräset.

Ja självklart GER det NÅT i näring men det är inte så mkt att räkna med, tycker jag. MAX 5mj och 100g smbrp (det är ganska mkt i o för sig!) och inte speciellt mkt TS... Jag räknar med att det ger för ungefär 1kg hö så "min" häst får efter det.

Förresten så kan det ju se väldigt olika ut hos oss alla... beroende var i landet det är och vad det är för bete. (för dom som inte vet!)
Så det kan avra betydligt lägre värden också förstås!

kl

Min pålle står i "sjukhage" och fick för 4 dagar sen en ny plätt att gå på, en bit av en vall där det tagits hö i sommar.

I DAG ÄR HAN SMÄLLFET!!
Då har han ändå stått i ca 2 månader, så om det var enbart höt skulle han ha blivit tjock tidigare.
Jag satt upp på honom barbacka för första gången i går efter dessa 2 månader, jeesus! Jag sträckte nästan ljumskarna!:eek:

Nog finns det att nära sig av i gräset fortfarande...
:cool:

Vet inte om jag tycker det blir så lite. Enligt en del foderstatsprogam jag sett räknar man med att pållen äter 40-50 kg gräs på 24 timmars bete per dygn på sommarbete.
Om vi räknar lågt, 40 kg, så blir det ett intag per dygn, om jag räknat rätt i huvudet, smrp ?800g och Mj ? 60 :cool:
Behovet för våra Islandshäster vid denna årstid är c:a 50 Mj och 320g smrp så det är fullt tillräckligt för oss.....
Har mycket bete kvar och vet sedan tidigare år att de bara står och leker med höet om jag lägger ut nu.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

:bow:

Riktigt, riktigt intressant!

Kan förklara ett och annat hos min tant, tex varför hon inte behagar gå ner i vikt trots "bantarfoderstat". Hon har en stor gräshage bara för sig själv med mkt gräs av perfekt längd (ca 0,5-1 dm).

//Alice

Vet inte om jag tycker det blir så lite. Enligt en del foderstatsprogam jag sett räknar man med att pållen äter 40-50 kg gräs på 24 timmars bete per dygn på sommarbete.
Om vi räknar lågt, 40 kg, så blir det ett intag per dygn, om jag räknat rätt i huvudet, smrp ?800g och Mj ? 60 :cool:
Behovet för våra Islandshäster vid denna årstid är c:a 50 Mj och 320g smrp så det är fullt tillräckligt för oss.....

Ja för dina som går ute dygnet runt i en hage med gräs så det räcker det ja... Våra går bara dagtid ca kl 9-17 och ungefär varannan får de gå i en hage utan gräs (vi byter plats på flockarna).
I beteshagen verkar inte gräset VÄXA längre heller och det är ganska nedtrampat på sina ställen.

"Min" häst har iaf sakta men säkert börjat gå ner lite i vikt nu... trots att hon nästan får en FULL foderstat och går en del på gräs (enligt ovan).

Mitt varmblod är väldigt fin i kroppen på sitt bete. Är oxå 0,5-1dm långt. Därför antog jag att det innehöll en hel del fortfarande. Så har dom bara mkt gräs att äta nu så tror iallafall jag att dom klarar sig ett tag till.

Givetvis spelar det roll var i landet man bor. Hade mina inte haft så mkt gräs än så hade dom oxå gott på full foderstat.

nu e det så att jag har noll koll på det här med anaylser och vad de ska ha för värden. Men jag kollade på lantmännen och där står det så här:
Fritidshästar och Tävlingshästar

Idealvärde Användbart värde

Smältbart råprotein ca 40 gram/kg foder 25-50 gram/kg foder

Energi l ägst 8,0 MJ/kg foder 7,7-8,5 MJ/kg foder

(Tävlingshästar behöver 8,0 MJ/kg och uppåt)

Hur är gräset då i förhållande till det här?

har en häst istallet som haft fång i sommras oc hjust nu går de i en JÄTTElerig hage. Men jag funderade på om vi skulle låte dem gå i en av hagarna som bara fått vila. Där är det gräs och den ligger vid en å. Vad skulle ni råda till??

Problemet är att den snart är söndertrampad den oxå, låt det vara tills det fryser i backen. Då kan de ha kul i nya släta hagen utan att trampa sönder.

En av våra hästar med fång fick börja gå i gräshage för cirka fjorton dagar sedan. I slutet av förra veckan var hennes fång tillbaka så jag skulle vara försiktig.

Men jag kollade på lantmännen och där står det så här:
Fritidshästar och Tävlingshästar

Idealvärde Användbart värde

Smältbart råprotein ca 40 gram/kg foder 25-50 gram/kg foder

Energi l ägst 8,0 MJ/kg foder 7,7-8,5 MJ/kg foder

(Tävlingshästar behöver 8,0 MJ/kg och uppåt)

Kan ju säga att det där är väl att ta med en nypa salt... Skulle inte MJ under 7.7 vara ANVÄNDBART?! Mj under det är ju IDEALISKT för lättfödda hästar, jag skulle t ex mer än gärna få ett hö med MJ långt under 7 för att kunna ge mina lättfödda hästar så mycket grovfoder som möjligt utan de för den skulle går upp i vikt massor. (även om det förstås blir DYRARE)

Jag förstår inte heller, av de kunskaper jag har, varför 40g smbrp/kg foder skulle vara IDEALVÄRDET? Det ger ju bara en kvot runt 4.5-5 med ovanstående angivna idealiska energivärdet (8-8.5MJ). Enligt mig skulle idealvärdet på smbrp vara 50g/kg foder på 8-8.5MJ. (med tanke på hästars genomsnittliga proteinbehov är ca 6g smbrp/MJ)

Dessutom att så lågt smbrp som 25-30g/kg foder skulle vara ANVÄNDBART... hmm... ger ju en jättelåg kvot. Hur menar dom då?!

(jag funderar högt och hoppas att andra, bättre kunniga, kanske kan förklara)

Hur är gräset då i förhållande till det här?

Gräs har mycket högre värden.

har en häst istallet som haft fång i sommras oc hjust nu går de i en JÄTTElerig hage. Men jag funderade på om vi skulle låte dem gå i en av hagarna som bara fått vila. Där är det gräs och den ligger vid en å. Vad skulle ni råda till??

Att INTE släppa en fånghäst där helt plötsligt - inte heller andra hästar som ju också riskerar att få kolik och därmed även fång om de plötsligt släpps på gräs igen sådär.
Det är inte VÄRDENA i sig som gör risken utan att det är vissa ämnen i gräs (kolhydrater) som kan ge störningar i hästarnas magar och störning i magen är det som ger fång. Nu på hösten/förvintern är det riskabelt med frost som gör gräset farligt...

Jag förstår inte heller, av de kunskaper jag har, varför 40g smbrp/kg foder skulle vara IDEALVÄRDET? Det ger ju bara en kvot runt 4.5-5 med ovanstående angivna idealiska energivärdet (8-8.5MJ). Enligt mig skulle idealvärdet på smbrp vara 50g/kg foder på 8-8.5MJ. (med tanke på hästars genomsnittliga proteinbehov är ca 6g smbrp/MJ)

Dessutom att så lågt smbrp som 25-30g/kg foder skulle vara ANVÄNDBART... hmm... ger ju en jättelåg kvot. Hur menar dom då?!
Låga värden = mkt kraftfoder = de får sälja mkt! :devil:

Tyvärr, så otroligt krass är jag! Får du ett lågt värde måste du ju komplettera med kraftfoder och ett lågt proteinvärde kan du inte bara kompensera med havre/korn. Du måste ha andra fodermedel (soja el färdigfoder) det gör att lantmännen hoppas på att få sälja mer foder.

Eller också är det så att vi "amatörer" tror att hästen behöver mer än den eg gör....?

//Alice

Min häst äter nu cirka 6 kg hö (ska få 8 kg), och går i gräshage hela dagarna.
Höets värden är 8,7 MJ och 110 g smrp..

Hästen är en lättfödd nordis på 600 kg, 21 år gammal.
Hon är i perfekt hull nu.

Dock är gräset i vinterhagen "gammalt", alltså det har stått och växt hela sommaren för det har inte varit djur i hagen så det kanske beror på det.

Låga värden = mkt kraftfoder = de får sälja mkt! :devil:

Jo men vad har t ex Analycen med försäljning att göra? För på analysrapporten från dom står också dessa "ideal- och användbarvärden". :confused:

Eller också är det så att vi "amatörer" tror att hästen behöver mer än den eg gör....?

Ja det är en fundering jag har. För Kraffts foderrådgivare t ex vill gärna sätta en lägre kvot än 6 - för en kompis häst så tyckte dom att det räckte med en kvot på lite dryga 5. Av de kunskaper jag har skulle jag alltid försöka få kvoten på ÖVER 6 för att vara på den säkra sidan.
Hästen ifråga är något tunn och behöver sätta muskler... :crazy: . Dock vet jag inte om kompisen nämnt det när hon bett om en foderstat av dom.

Jo men vad har t ex Analycen med försäljning att göra? För på analysrapporten från dom står också dessa "ideal- och användbarvärden". :confused:
Rätta mig gärna om jag har fel här....men har inte Analycen ett mkt nära samarbete med Lantmännen? Min gissning är då att Analycen fått ta del av Lantmännens rekommenderade värden. Det vore väl märkligt om Analycen hade högre rekommenderade värden än Lantmännen. ;)

Ja det är en fundering jag har. För Kraffts foderrådgivare t ex vill gärna sätta en lägre kvot än 6 - för en kompis häst så tyckte dom att det räckte med en kvot på lite dryga 5. Av de kunskaper jag har skulle jag alltid försöka få kvoten på ÖVER 6 för att vara på den säkra sidan.
Hästen ifråga är något tunn och behöver sätta muskler... :crazy: . Dock vet jag inte om kompisen nämnt det när hon bett om en foderstat av dom.
Jag börjar mer och mer tro att det är så! Vi är så osäkra på det här med foder och tar gärna till lite extra, precis som du skriver! Problemet, tror jag, är att vi saknar erfarenhet!

Jag har alltid haft en häst som varit lite "lönnfet" och har haft henne på en kvot på 6,5-7 "just in case". Jag har dragit ner på energin i foderstaten för att jag har velat ha ner hullet, men hästen har inte tappat i vikt som hon borde. Gissar att det beror på att hon fått mer protein än hon gjort av med och det har lagt sig som fett. Idag står hon på en kvot på 6, är i bättre hull och musklar sig ändå! Ska bli intressant att se hur hon ser ut om några månader.

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har fått min första hö ensilage analys, har svårt att tolka den, finns säkert många experter som kan hjälpa mig med detta här :-) ...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka