Det finns inga dumma frågor...

Sv: Det finns inga dumma frågor...

Jag såg det också och har kollat upp det, det är en miss som ska bort i nästa regelbok! ;)

Så bomlöst är alltså tillåtet nu, då regelboken har anpassats till AQHA:s regelbok.

Vasd man bör ha i åtanke är att om man skall tävla i bomlös i vissa grenar, så har bäde tävlingsledare och domare rätt att stoppa utrustning som kan anses som en säkerhetsrisk. Alltså t ex bomlös i roping, som ju faktiskt vore vansinne :)

/Mike

Det är ju inte levande kor som ropas, det är väl inte så mycket det dras i hornet i dummy roping. Jag har svårt att se problemet.:confused:

Mja, jag tror nog att dummyn väger en del och personligen skulle jag INTE utsätta hästen för det, men det är min personliga åsikt!

Tro mig, belastningen med en dummy i hornet är enorm.
Och med en bomlös kommer du att skicka smällen rätt ner i hästen utan tryckfördelning.

/Mike

Tro mig, belastningen med en dummy i hornet är enorm.
Och med en bomlös kommer du att skicka smällen rätt ner i hästen utan tryckfördelning.

/Mike
I så fall är det ju inte så bra med bomlös. Är alla dummys så svåra att dra av?

Det är ju inte levande kor som ropas, det är väl inte så mycket det dras i hornet i dummy roping. Jag har svårt att se problemet.:confused:

Problemet är att olyckan kan lätt vara framme när man minst anar det och i roping är det inget undantag och då har man tom. ropingsadel där hornet är förstärkt.
Det är lätt hänt att man får felträff och lassot hamnar fel. Detta kan resultera i som det gjorde förra året på HC.
En ryttare (vill inte nämna namn) fick felträff vilket gjorde att sadeln åkte över huvudet på hästen (med bakgjord) och ryttaren for efter.
Det är rena turen att det gick som det gick....

Då hjälpte bommen ju ingenting! Självklart kan olyckor hända och självklart ska man göra var man kan för att undvika sådant.
Kanske borde man använda en lasso som går av vid för hårt drag! Får man det?

Bommen räddade ryggen på hästen.
Pga att det fanns en bom i sadeln fördelades trycket av smällen över en stor yta och sadeln drogs framåt.
Utan bom hade smällen gått rakt ner i ryggen på hästen.

I USA har brustna (läs dåliga) bommar lett till att hästar fått framturer i ryggraden i roping.

Tittar man sedan på hur en dummy är konstruerad, så är jag beredd att säga att smällen från en dummy är kraftigare än från en levande kalv av samma vikt.

/Mike

Det står väldigt mycket om regler inför tävling på wras hemsida.

Dock undrar jag en sak väldigt mkt angående vaccination. Så snälla någon förklara om det här med vaccination.

På WRAS hemsida om inför tävling ang. vacc. står det så här:
/Quote; Giltigt vaccinationsintyg ska alltid visas upp på alla tävlingar enligt WRAS regelbok och Ridsportförbundet.

Grundvaccination
Grundvaccination med 21-91 dagars mellanrum mellan 1:a och 2:a sprutan. Tidigast 7 dagar efter den andra sprutan får start i tävling ske. Därefter tas den 3:e sprutan inom 6 månader. Efter det skall hästen vaccineras en gång per år och varje spruta måste tas inom ett år från den föregående. /end Quote

Men på ridsportförbundets hemsida står det så här:
/Quote; 1:a grundvaccinering
2:a grundvaccinering - minst 21 dagar och högst 92 dagar efter första vaccineringen.

När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras inom 12 månader (minimikrav), senast samma datum som den den andra grundvaccineringen. /end Quote

Så hur ska det vara egentligen? Räcker det med som det står hos ridsport förbundet eller måste man ha en tredje spruta inom 6 mån?

Själv har jag bara två grundsprutor och den tredje inom 12 mån och tycker det är tråkigt om jag måste vacciner om grunden om jag vill börja tävla, vilket jag hoppats på att göra till hösten (E eller D nivå).

Tacksam för svar..

Jag tror att WRAS har skrivit in vaccinationen efter Ridsportförbundet och att det därför står olika.

Men rent krasst får man ju tänka så här: Om jag ska tävla på en tävling som är knuten till förbund A, så får jag snällt följa det förbundets tävlingsstadgar och regler. Därför är förbund Bs reglemente inte relevant.

Och är du osäker; maila WRAS eftersom det är deras regler.

Tack för ditt svar. Ska skriva till WRAS och fråga, för givetvis måste jag ju följa deras regler om jag ska tävla under deras förbund.
Kan tillägga att senast jag hade vet. ute för vaccination så frågade jag henne om det här med en tredje grundvaccination inom 6 mån och då menade hon att det var bara om man tävlade internationellt. Då antar jag att hon menade efter ridsportförbundets regler.
Men många western tävlingar är väl internationella så det hänger kanske ihop...
Som sagt, får fråga dom på WRAS.

Tack för ditt svar. Ska skriva till WRAS och fråga, för givetvis måste jag ju följa deras regler om jag ska tävla under deras förbund.
Kan tillägga att senast jag hade vet. ute för vaccination så frågade jag henne om det här med en tredje grundvaccination inom 6 mån och då menade hon att det var bara om man tävlade internationellt. Då antar jag att hon menade efter ridsportförbundets regler.
Men många western tävlingar är väl internationella så det hänger kanske ihop...
Som sagt, får fråga dom på WRAS.

Har du fått något svar än Center? Är nyfiken jag också! :)

Hej!

Det är 12 månader som gäller, så står det i regelboken. Ska se till att det ändras på hemsidan med!

Ut och tävla med dig nu!!;)

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Lycan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: Habina
·
Western Hittade ingen sådan tråd här på western.. så startar en.. Så här komme rmassa konstiga frågor från en helt icke westerninass människa...
2
Svar
27
· Visningar
5 005
Senast: PrittePuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info