Det finns inga dumma frågor...

A

Alpin87

Jag har en massa frågor om westerntävlingar och annat!

I vilka klasser är en bomlös westernsadel (torsion) godkänd? Blev inte på det klara med om det var godkänt på D-nivå..

Licensen som krävs, är det samma som den man löser på ridsportförbunden eller en särskild?

Vilka olika grenar finns på lägre nivåer (E-D)?

Är hästlicens för western en separat för westernhästar?

Vilken utrustning bör ryttaren ha på tävling? Vad är godkänt? Vad finns det för krav?

Tacksam för svar :banana:

Sv: Det finns inga dumma frågor...

Jag har en massa frågor om westerntävlingar och annat!

I vilka klasser är en bomlös westernsadel (torsion) godkänd? Blev inte på det klara med om det var godkänt på D-nivå..

Licensen som krävs, är det samma som den man löser på ridsportförbunden eller en särskild?

Vilka olika grenar finns på lägre nivåer (E-D)?

Är hästlicens för western en separat för westernhästar?

Vilken utrustning bör ryttaren ha på tävling? Vad är godkänt? Vad finns det för krav?

Tacksam för svar :banana:

Bomlöst är bara godkänt på E-nivå dvs provapå, då går engelskt lika bra, (Hoppas jag har rätt ang bomlöst)

Licensen har inget med Ridsportförbundet att göra då vi inte tillhör det, Man löser licens i WRAS, både för ryttae och häst (livstid). Kolla på www.wras.se så får du svar på de flesta frågor.

Vilka grenar som finns med är upp till klubben, ridgrenarna brukar vara väl representerade liksom utställninggrenar ( halter), tidsgrenar och kossegrenar brukar vara mer sällsynta av organisatoriska/praktiska skäl.

På E-nivå ställs inga krav på speciell utrustnings, kolla i WRAS regelbok för övriga nivåer.

Lite korta svar men kanske hjälpte de dig något.

Gäller samma sak med sadlar i boskapstävlingar? Var hittar man reglementet?

Angående bomlöst så kan man vad jag vet tävla även högre med den om man en månad innan VARJE tävling ansöker till WRAS om att få ha bomlöst. Det står i regelboken att sadeln ska ha bom har jag för mig.

Lycka till med tävlandet!
/C

Hej!!!

Kul att du är intresserad och som du skriver, det finns INGA dumma frågor!!!

Ja sadelreglerna gäller även på boskapstävlingar, dvs den måste ha bom och horn för att vara godkänd.

Reglementet finns i vår Regelbok som kan beställas hos WRAS eller närmaste westernförening.

*kl*

nepp! I regelboken står det nu mer bara att sadeln måste ha horn, kravet på bom är borttaget. Man får alltså rida bomlöst på alla nivåer inom WRAS.

Ryttaren ska ha lämplig westernklädsel, dvs byxor av jeanssnitt, skjorta eller liknande långärmat med krage och hatt eller hjälm.

Senast ändrad:

Hmm, så man får tävla i roping och cutting med bomlöst menar du??

Ja det har du rätt i!!! Fasen DET hade inte jag sett....:o

Man lär sig nåt nytt varje dag minsann!!!:D

Hade jag inte föreställt mig i min vildaste fantasi....är det verkligen så??

Men, men det är ju det jag grunnar på. :confused: :confused: Int så kul att få in en träff i ropingen och vips så har man en strimlad sadel lixom.....

Det finns faktisk riktig bra bomlösa sadlar. Om man har en häst med en rygg som inte riktigt passar någon bom, skulle jag föredra att rida bomlöst oavsett disciplin.
Jag tycker det är bra, att man nu får tävla även de hästar med sadelproblem.
Nu fattas det bara att man också får rida betlöst. :D

Får man inte det?
Trodde det var tillåtet att tävla i bosal?
Eller?

nepp! I regelboken står det nu mer bara att sadeln måste ha horn, kravet på bom är borttaget. Man får alltså rida bomlöst på alla nivåer inom WRAS.

Måste bara dubbelkolla nu :D Är min sadel (med horn) av stadig modell (torsion) alltså godkänd att tävla i alla grenar?? :)

Hmm, så man får tävla i roping och cutting med bomlöst menar du??

Japp, enligt WRAS regelbok får man det. Det är väl upp till en själv om man vill ta den risken antar jag...

Jag misstänker att de grenarna glömdes bort när man tog bort kravet på bom helt enkelt. Kanske kan domaren åberopa de generella reglerna om att han/hon får avvisa ett ekipage från banan om han/hon anser utrustningen olämplig om nu någon skulle få för sig att rida t.ex. cutting eller dummy-tying i bomlös sadel.

Alpin87:
Så länge din sadel har ett horn så får du tävla alla grenar inom WRAS, men som sagt skulle jag inte rekommendera cutting och timed events...

tillägg: såg nu när jag dubbelkollade att regeln om ansökan av speciellt utrustning fortfarande innehåller despens för ansökande om bomfri sadel... den måste ju också vara missad bara eftersom kravet på bom är borttaget, men jag har mailat och frågat.

Senast ändrad:

Men, men det är ju det jag grunnar på. :confused: :confused: Int så kul att få in en träff i ropingen och vips så har man en strimlad sadel lixom.....

Fast tävlar man i en sån gren är man nog inte så dum att man har en bomlös! Eller: om man tränar roping osv i bomlös lär man märka att det inte funkar så bra... så då kommer man knappast till tävling!

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Lycan
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: Habina
·
Western Hittade ingen sådan tråd här på western.. så startar en.. Så här komme rmassa konstiga frågor från en helt icke westerninass människa...
2
Svar
27
· Visningar
5 005
Senast: PrittePuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar