Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Tokyo

Trådstartare
Hej! :)

Jag blir så kluven ibland.
Ska jag rida ponny eller häst?

Jag är 14 år, 167cm lång och väger ca 55kg

På ett sätt så känns det ju bättre att rida häst. Det känns liksom mer stabilt på något sätt och så slipper man ju oroa sig för att växa ur den.

Men å andra sidan:
Jag är 14 år, jag har 4 ponnyår kvar. Vissa som ridit häst redan från början säger att jag ska ta vara på ponnytiden och rida ponny så länge jag får.

Om jag ändå vore 2 meter lång så att jag slapp fundera.

Både hästar och ponnyer har ju sina för och nackdelar.
Om jag tänker på att rida hemma, i skogen och hela baletten så känns en stor häst bättre.
Fast om vi då kikar på det där med att tävla. Nu är ju jag uppenbarligen lite störd men av någon anledning så vill jag tävla ponny eller skita i tävlandet tills jag hur som helst måste tävla stor häst. Det känns fel att tävla stor häst när jag är 14 år. Varför det känns så, det vet jag bara inte. Visst skulle jag kunna tävla stor häst men.. GAAHH!!!

Usch! Så jobbigt det blev nu. :confused:
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Storleksmässigt kan du ju helt kalrt rida både ponny och häst. Så frågan är nog om du vill tävla (/ har möjligheten) och om du har tänkt behålla hästen långe. Vill du tävla är ju en ponny säkert bäst, men om du vill kunna fortsätta tävla efter att du fyllt 18 blir det ju svårare med ponnyn. Fast det beror ju på vilka grenar du har tänkt dig. Dessutom kan mycket hinna ändras, du är ju i en ålder när 4 år är lång tid och det ändå är svårt att veta vad man gör när skolan slutat...

Sedan är det ju alltid en fråga om pris och vad man hittar för individ.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Ta vara på ponnyåren! Du får aldrig chansen igen, storhäst kan du rida hela livet.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

En större ponny ka du ju ha även efter att du fyllt 18, kanske inte om hoppning på högre nivå är det du vill satsa på men dressyr och hoppning i lite lägre klasser så fungerar ju också det. Väljer du en som är lite kraftigare så behövder den ju inte ens kännas liten.

Jag är vuxen och rider ponny, förvisso en islänningen men jag kommer nog starta nån dressyrklass såsmåningom. Satsar iofs bara på LA (på sikt) men det tror jag absolut kan fungera.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag skulle säga att det beror helt på vad du vill. Vill du satsa på att tävla och komma upp i klasserna skulle jag absolut rekommendera att gå över till häst- det är en sak att vara duktig på ponnyridning och en annan sak att kunna rida bra på stora hästar. Du har igen det om du då vill satsa på tävlingar som junior och young rider på högre nivå, och redan har haft år på dig att komma in i den ridningen.

Vill du däremot tävla mest för att det är kul och inte satsa så mycket, så är absolut ponnyåren speciella och roliga år som man inte får tillbaka!

Sedan kanske du ska se till din släkt, är du 14 kan du fortfarande växa mycket och plötsligt, har du långa föräldrar t.ex. kanske du ska fundera över vad som händer om du köper en ponny och sedan växer ur den om ett år. Du har ju trots allt inte många cm till godo innan antalet tillräckligt stora ponnyer blir väldigt begränsat.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Om du verkligen satsar och vill upp i klasserna och fortsätta tävla även om du börjar plugga osv, då ska du köpa storhäst. Om du däremot känner att du troligen kommer att lägga av efter gymnasiet så kan du lika gärna skaffa ponny och göra det bästa av dina ponnyår:).
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Börja med westernridning, där spelar det ingen roll hur gammal du är och hur stor din häst är ;)

Jag är 24 och tävlar c-ponny.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Börja med westernridning, där spelar det ingen roll hur gammal du är och hur stor din häst är ;)

Jag är 24 och tävlar c-ponny.

Kul att du säger det för det är faktiskt något jag funderat på :)
Många i släkten håller på med westernridning och det verkar så himla kul. Dessutom så är det ju alltid roligt och lärorikt att prova något nytt :)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Ja, det kan ju vara så olika från olika hästar. Vissa ponnyer känner man sig inte alls lång på och vissa känner man sig dölång på även fast det kanske inte ens skiljer en centimeter mellan de två hästarna.

Man kanske kan börja med ponny? Som folk säger så vill man ju ta vara på ponnyåren. Sen om det visar sig att man blir för lång och allt blir fel så går det ju faktiskt att köpa en stor häst.
Det bästa vore ju att ha båda ^^

Sen så vet jag faktiskt inte om jag växer så mycket mer. Skulle ju inte tro att jag hinner dra iväg på längden hur som helst :P

Nej, att satsa på att bli någon slags elithopperska hade jag inte planerat. ^^ Jag hade ju typ tänkt tävla klubbtävlingar och kanske tävla någon lokal tävling då och då. Eller... jag älskar ju att hoppa, det gör jag verkligen men ärligt talat så är jag den där människan som är alldeles för lat för att orka dra sig ut på tävling.
Usch... det är så jobbigt med alla anmälningar, papper, licenser och avgifter. Det orkar jag inte med helt enkelt ^^

Fast nu spårade jag totalt. sorry sorry :angel:
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag fick min första häst när jag var 15, och då köpte vi en häst för jag var så lång och hade ridit medryttarhästar och på i hästgrupp på ridskolan sen jag var 13.

På ett sätt så önskar jag att jag hade kunnat haft några ponnyår. Men i mitt huvud så kändes det fel och väldigt ledsamt att köpa en häst som jag skulle kunna ha max 2 år innan jag var definitivt för lång. Sen så hade jag inte så många kompisar som hade ponny så jag gick ju inte miste om den typen av gemenskap som jag sett vissa kompisgäng med sina ponnys ha.

Att tävla med häst när man är tonåring ser jag inte som några problem alls. Svårigheten på klasserna är ju densamma. Det finns L.c och uppåt för både ponny och häst.

mja.. alltså.. Det jag försöker säga är nog att om du har många kompisar som har egna ponnys så är det nog jädrigt roligt att ha en ponny själv så ni kan tävla i lag, vara med på samma träningar o.s.v. Men om du inte har det så går man inte miste om jättemkt om man skaffar häst på en gång. Jag och min pålle busade runt som ett ponnyekipage ändå. Tolkade på vintern, barbackaturer på sommaren och tränade och lite tävlande. Han var stor nog så min pappa kunde rida på honom och min mamma vågade t.o.m. åka häst några gånger och på så sätt så vart han ett extra glädjeämne för mina föräldrar som betalade och supportade - i och med att vi alla kunde ha glädje av min häst så fick vi en riktigt bra relation under mina tonår. På så sätt så hade jag nog mer roligt med min häst än vad jag skulle haft om vi hade skaffat ponny.

Det verkar lite som att folk tycker att en ponny kan man busa med men en häst måste man vara alltigenom seriös med. Något jag tycker är helt fel - med alla ska man rida ansvarsfullt men det finns ingen anledning att inte ha roligt med sin stor-häst.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag fick min första häst när jag var 15, och då köpte vi en häst för jag var så lång och hade ridit medryttarhästar och på i hästgrupp på ridskolan sen jag var 13.

På ett sätt så önskar jag att jag hade kunnat haft några ponnyår. Men i mitt huvud så kändes det fel och väldigt ledsamt att köpa en häst som jag skulle kunna ha max 2 år innan jag var definitivt för lång. Sen så hade jag inte så många kompisar som hade ponny så jag gick ju inte miste om den typen av gemenskap som jag sett vissa kompisgäng med sina ponnys ha.

Att tävla med häst när man är tonåring ser jag inte som några problem alls. Svårigheten på klasserna är ju densamma. Det finns L.c och uppåt för både ponny och häst.

mja.. alltså.. Det jag försöker säga är nog att om du har många kompisar som har egna ponnys så är det nog jädrigt roligt att ha en ponny själv så ni kan tävla i lag, vara med på samma träningar o.s.v. Men om du inte har det så går man inte miste om jättemkt om man skaffar häst på en gång. Jag och min pålle busade runt som ett ponnyekipage ändå. Tolkade på vintern, barbackaturer på sommaren och tränade och lite tävlande. Han var stor nog så min pappa kunde rida på honom och min mamma vågade t.o.m. åka häst några gånger och på så sätt så vart han ett extra glädjeämne för mina föräldrar som betalade och supportade - i och med att vi alla kunde ha glädje av min häst så fick vi en riktigt bra relation under mina tonår. På så sätt så hade jag nog mer roligt med min häst än vad jag skulle haft om vi hade skaffat ponny.

Det verkar lite som att folk tycker att en ponny kan man busa med men en häst måste man vara alltigenom seriös med. Något jag tycker är helt fel - med alla ska man rida ansvarsfullt men det finns ingen anledning att inte ha roligt med sin stor-häst.


håller med här. fick min första häst när jag var 14. har aldrig sörjt att jag inte valde ponny. tvärtom. red visseligen mest häst på ridskolan också så jag var väl inte nån ponnyfantast precis. jag och min häst har busat runt och haft jättekul. tycker inte att jag har missat nått på någe vis.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Det känns ju som att fler i familjen kan ha glädje av en häst och om jag skaffar häst så behöver jag inte heller känna den där pressen att jag snart inte får tävla den längre.

Jag tänkte lite på det där du sa om gemenskapen i ponny alt. hästgrupper och jag tränar ju hoppning en gång i veckan på min skötponny och alla mina kompisar där har ponny :/
Alla mina "stallkompisar" har ponny och de enda som har häst är de som redan passerat ponnyåldern.
Det kan ju bli lite jobbigt. Om jag har ponny så kan jag ju träna och tävla med mina kompisar i hoppgruppen.

Som jag redan sagt så har ju både ponny och häst sina för och nackdelar. Man borde ju fundera över hur de väger upp varandra.

Vissa av er har ju sagt att ni inte alls saknat att ni inte egentligen fått någon ponnytid och det känns ju skönt.
Det vore ju värre om ni allihopa berättar om hur ni grät er till sömns för att er häst råkade vara över 148cm i mkh :p

Jag förmodar att man får kolla på olika individer, både ponnyer och hästar, men fortfarande... Det optimala vore att ha båda och kunna rida häst och ponny parallellt. :crazy:

ugghh... :confused:
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag går väl mot strömmen här då och rekommenderar att köpa häst med en gång. ;) Rekommendationerna är att börja rida stor häst senast när man är 16 år för att rida in sig på dem.

Så småningom, eller inom ett, ett och ett halvt års tid kommer nog de flesta ponnyryttare i din ålder att gå upp till stor häst, det är helt enkelt väldigt få som sitter på dem till 18 års ålder. Man kommer ofta till en punkt där man "känner sig klar" med ponnytiden. Så var det allafall för mig och de i vårt stall. Vi är sex stycken juniorer mellan 13-17 år och nu inom ett halvår har alla gjort sig av med sina ponnyer och skaffat stor häst, en av dem har turen att ha kvar sin ponny, så står under sommaren med två hästar.

Som många andra sagt, det är inte höjden som har så stor inverkan på hu hästen är att rida, utan det är hur den är uppbyggd, temperament och liknande. Med din längd bör det inte vara några problem att rida stor häst :)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag älskade ponnyåren så tkr absolut du kan kolla d- ponnyer och storliten häst. Sen vem du fastnar för får du ju se sen. Men kolla ponnyer med! Skulle jag ha gjort iaf :)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag röstar på foderponny!

Hade det hela min ponnytid och köpte senare precis den hästen jag ville ha resten a

v livet :-)
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag frågar: Vad innebär "ponnyåren" och vad är det som är så viktigt att man måste ta vara på det? Det enda är väl att kunna rida i ponnyklasser, eller?

Vad det gäller ridningen så måste man ju rida en häst och en ponny i ändamålsenlig form oavsett.

Jag är vuxen, uråldrig, och lång och rider maxad D-ponny. Nu är jag westernryttare så det blir lite annat men utan att blinka skulle jag kunna ta på henne klassisk utrustning och rida dressyr eller hoppning och hon skulle göra det med bravur. Hon är en Welsh Cob.

I min värld hänger det på hästtyp, inte mankhöjd.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Tycker definitivt du ska satsa på häst om du vill tävla. Varför sitta på ponny när man är (nästan) för stor från början?
Dottern fick häst (om än en liten) när hon var 12 och villkoret var att pappa skulle kunna rida hästen också (där föll ponny bort). Då var hon inte mer än 140 cm och hon började tävla när hon var 13. När hon var 15 år och 170+ så började pållen se urvuxen ut och är numera utbytt mot en mer välväxt kille(även han 170+).
Skaffa inte en för liten häst. Man förstör sitsen och måste ändå förr eller senare gå över på häst.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Ponnyåren var att vara flera kompisar på samma tävling för mig. Dvs de man tränade ihop med var ungefär i samma ålder och åkte på ungefär samma tävlingar.

Här har vi iaf ponny och hästgrupper. I hästgrupperna var det mest äldre som red, eller satsande ungdommar. Inte riktigt samma umgänge som en medelmåttig ponnyunge som red lokalt.

Jag har dock ingen aning om hurvida det är bra/viktigt eller inte för ett barn att vara delaktig i. Men jag gillade det! Och rider ju fortf ponny om än en för hög sådan och nu känner jag mig (som tur är med 27 år på nacken :D) mer hemma bland hästarna.
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Det verkar lite som att folk tycker att en ponny kan man busa med men en häst måste man vara alltigenom seriös med. Något jag tycker är helt fel - med alla ska man rida ansvarsfullt men det finns ingen anledning att inte ha roligt med sin stor-häst.

:bow::bow:
Jag hade mina "ponnyår" på en travare på 165, jag var 12 år när jag började rida henne. :D Jag hade nog precis lika kul med henne som om jag hade ridit en ponny, jag saknade aldrig ponnylivet (gick över till storhäst på ridskolan i samma veva). Så jag säger; köp en trevlig storhäst som du, och resten av familjen, kan ha glädje av i många år framöver!
 
Sv: Det eviga dilemmat: Ponny eller häst?

Jag fick ponny när jag var 16, o har henne fortfarande kvar!
Har haft oändligt mycket kul, o det skulle jag nog med en häst oxå. men för mig hade häst kännts helt fel. jag försökte tävla b land stora hästar med min pon ny när jag passerade 18, men tyckte inte det var alls lika kul som ponnytävlinga o föredrar att tävla clear round på ponny istället. Inte för att ponnyn inte klarar hästtävlingar, utan för att jag inte gillar atmosfären riktigt...

Men bara för att jag nu är 23 o haft ponny jämt, så betyder det inte att jag inte för den sakens skull kan sitta upp o rida en häst bra. så jag förstår inte riktigt varför man ska börja tidigt för att rida in sig på dem... jag har ju i o för sig ridit en del på andras stora hästar, så jag har ju under dessa år inte endast ridit ponny, o min ponny är av "storhäst typ" med hyfsat steg, så ingen shettis precis. Är fullkomligt övertygad om att det inte skulle göra någon större skillnad för mina resultat om jag bytte till en annan ponny eller till en häst imorgon... det är själva bytet av individ som gör det, inte storleken.

O ja, man har hela livet så sig med storhäst, så spelar väl ingen större roll när man i så fall "rider in sig på dem".
välj det du tror att du har roligast med NU. är långt ifrån säkert att du kan ha någon som helst häst/ponny när du slutat skolan o så, det vet man inte. viktigast är att du har kul så du inte tröttnar.
du har ju inte vunnit något på att välja fel, du får tråkigt o slutar helt istället.

vill inte lobba för något här, utan vad det än råkar vara som du känner lockar mest NU, så välj det!

lycka till o ha så kul med din ponny/häst!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
778
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp