Det dödliga meningslösa våldet...

Det är lite tröttsamt att man skuldbelägger alla andra utom gärningsmannen själv. Det är inte samhällets fel att idioter började mörda. Det har med uppfostran och personen u fråga att göra. Oavsett vilket skitliv du haft så blir inte alla mördare eller går mer i gäng.
Så enkelt du gör det. Så väldigt enkelt.

Om en mamma ber om hjälp ska hon få hjälp, för DÅ om inte förr, har det gått så långt att det behövs hjälp. Jag bad också om hjälp, men jisses vad tröga de sociala myndigheterna är på att förstå allvaret i sådant här. Att utreda när barn far illa är en sak, men att faktiskt sitta där med tonåringar som beter sig som rövhål, drar ner HELA familjen i skiten och gör att alla mår dåligt, det är de INTE alls bra på. Min son svarade exakt det de ville höra och skrattade rått efteråt och sa att de var några jävla tröga fittor som inte fattade hur han drev med dem. Och hans sätt att utrycka sig till trots den gången kunde jag inget annat än hålla med, HUR i all sin dar kan det komma sig att människor som ska hjälpa i de här situationerna faktiskt är så totalt värdelösa på det?

Jag tror att dålig uppfostran är en väldigt liten orsak till varför man hamnar i gängkriminalitet. Jag tror att många unga som skadar och mördar iinte vill göra det. Det är omständigheter som gör det. Många olika negativa vägar bär dit. Ja, det är personens fel också, men om man inte ser hur man kan förebygga långt innan så är man ute på hal is på riktigt.
 
Vad är siffran då? Sist jag kollade låg den runt 1%

Var kollade du den siffran om man får fråga? Och när?

2010 - 23,1% (Källa: Regeringsrapporten ”Somalier på arbetsmarknaden”, 2012)

Liknande siffror finns för senare årtal när man bara räknat på enskilda län, och andelen arbetslösheten hos personer med ursprung i Afrika(där somalier är den klart största gruppen) har inte stigit markant på sistone.

Men har du någon nyare, rikstäckande undersökning som gäller specifikt somalier tar jag gärna del av den.
 
Det snabbt ökade gängproblematiken och grova våldet är ett samhällsproblem. Hur man ska bemöta och bekämpa det är en komplex fråga som ingen har svaret på. Jag tycker nog att man främst ska lyssna på polisen och andra rättsvårdande och sociala myndigheter som är de som sitter på mest kunskap om problematiken.

Myndigheter kan i all ära bidra med kunskap om problematiken. Men det är mentaliteten hos våra politiker som har skapat problematiken och det är mentaliteten som behöver förändras för att vi ska lösa problematiken. I 25-30 år har vi haft uppenbara integrationsproblem och lika länge har mentaliteten varit att vi kan fortsätta ha en stor invandring, istället för att vi ska bromsa den tills integrationsproblemen är lösta.
 
Jag håller inte med. Drogberoende/-problematik kommer inte sällan från läkemedel först ordinerade av läkare, och/eller från psykisk ohälsa. De är inte banditer som ska låsas in, de är offer som behöver vård. Att vi gör sån skillnad på alkoholberoende och drogberoende i samhället idag är tragiskt.

Hur många ungdomar som testar på det ena och det andra tror du förstår/är medvetna om den långa kedjan i produkten de använder sig av? Tycker du på riktigt vi ska spärra in en massa 20-åringar som testat droger, för att gängen som säljer det skapar problem i samhället? Ska vi då göra samma med minderåriga som dricker alkohol, vi spärrar in dem istället för att straffa de som langar?

Nej, för mig är det helt fel väg att gå. Om det på riktigt bara är gängen man vill åt med den metoden, så kan man ju lika gärna lösa det genom att legalisera alltihop och staten ansvarar för försäljningen precis som med alkoholen - det bör ju få samma effekt på möjligheten för gängen att sälja och tjäna pengar. För det är nog få av dem som nyttjar droger som vill beblanda sig med och stötta kriminella gäng.

Jag drog det lite på sin spets, men vill vi komma åt hur lukrativ drogmarknaden är, som ligger bakom majoriteten av gängvåldet måste vi börja i en ände som Sverige kan kontrollera, dvs efterfrågan. Kanske inte fängelse men tex villkorlig dom och deltagande i ett program för drogmissbruk. Något som gör konsumtionen av droger mindre attraktivt.

En del drogmissbruk börjar med narkotikaklassade preparat, men låt oss inte hymla med att det är många som inte gör det (diskussionen om hur läkare skriver ut diverse preparat är en enskild diskussion). Och återigen låt oss inte hymla med att det är olyckliga tonåringar/20 åringar som inte förstår vad som händer, utan merparten är vuxna människor som är medvetna om, och väljer att ändå ta droger, fast de därmed driver upp efterfrågan.

Möjligtvis är en väg att gå att många droger legaliseras och staten tar över distributionen likt Systembolaget. Att det kan fungera vet vi från USA när de tog bort Prohibition och den dåvarande maffian (Al Capone et al) förlorade sin främsta inkomstkälla.
 
Var kollade du den siffran om man får fråga? Och när?

2010 - 23,1% (Källa: Regeringsrapporten ”Somalier på arbetsmarknaden”, 2012)

Liknande siffror finns för senare årtal när man bara räknat på enskilda län, och andelen arbetslösheten hos personer med ursprung i Afrika(där somalier är den klart största gruppen) har inte stigit markant på sistone.

Men har du någon nyare, rikstäckande undersökning som gäller specifikt somalier tar jag gärna del av den.
21% var det visst och 0.5% av dom som driver eget. Så ändrar mitt svar till 21%
Men det är fotfarande läskigt lågt.

https://arbetet.se/2015/10/14/den-nya-underklassen-arbetslosheten-praglar-somaliers-liv-i-sverige/
 
Argumentet att migration ligger bakom dagens problematiken är lite intressant mtp USA som har ännu större problem med grovt våld och dödskjutningar. Merparten av våldskapitalet står unga män från socioekonomiskt utsatta områden för. Skillnaden från Sverige är att deras förfäder varit bosatta i USA sedan tidigt 1800-tal även om de officiellt blev amerikanska medborgare 19 juni 1865. I USA ser vi också att strängare straff, inklusive dödstraff inte har gjort något för att sänka siffrorna från gängvåld.

Möjligtvis finns det en koppling mellan unga män från socioekonomiskt utsatta områden, ofta en etnisk minoritet, vilket är gemensamt för många länder med gängproblematik, oavsett hur länge deras förfäder bott eller inte bott i landet.
 
Argumentet att migration ligger bakom dagens problematiken är lite intressant mtp USA som har ännu större problem med grovt våld och dödskjutningar. Merparten av våldskapitalet står unga män från socioekonomiskt utsatta områden för. Skillnaden från Sverige är att deras förfäder varit bosatta i USA sedan tidigt 1800-tal även om de officiellt blev amerikanska medborgare 19 juni 1865. I USA ser vi också att strängare straff, inklusive dödstraff inte har gjort något för att sänka siffrorna från gängvåld.

Möjligtvis finns det en koppling mellan unga män från socioekonomiskt utsatta områden, ofta en etnisk minoritet, vilket är gemensamt för många länder med gängproblematik, oavsett hur länge deras förfäder bott eller inte bott i landet.

Minst 90% av de som knyts till mord och mordförsök med skjutvapen har utländsk bakgrund visade en granskning av DN 2017. Behöver vi då kalla det ett argument att migration ligger bakom problematiken? På samma sätt som att det är ett argument att män ligger bakom problematiken med sexualbrott möjligtvis.

Jämförelsen med USA är intressant då den visar att det främst närvarandet av kulturer med, vad vi kan kalla, ett högre inslag av antisocialt dominansbeteende som spelar roll. I Sverige har vi fått det genom vår migration senaste 30 åren, i USA ser det annorlunda ut. Likheten med USA är att bara en liten del av överrepresentationen kan förklaras av socioekonomisk utsatthet.
 
Minst 90% av de som knyts till mord och mordförsök med skjutvapen har utländsk bakgrund visade en granskning av DN 2017. Behöver vi då kalla det ett argument att migration ligger bakom problematiken? På samma sätt som att det är ett argument att män ligger bakom problematiken med sexualbrott möjligtvis.

Jämförelsen med USA är intressant då den visar att det främst närvarandet av kulturer med, vad vi kan kalla, ett högre inslag av antisocialt dominansbeteende som spelar roll. I Sverige har vi fått det genom vår migration senaste 30 åren, i USA ser det annorlunda ut. Likheten med USA är att bara en liten del av överrepresentationen kan förklaras av socioekonomisk utsatthet.

Hur menar du att bara en liten del av överrepresentationen kan förklaras av socioekonomisk utsatthet? Kan du förtydliga hur du menar att socioekonomisk utsatthet inte bidrar till kriminalitet, och vilka faktorer som skulle ha bevisat större inverkan?
 
Tycker det är svårt det där med drogmarknaden och straff. På ett vis kan vi inte straffa beroendeproblematik med fängelse. Samtidigt, om man tittar på den del av drogkonsumtionen som jag ser mest av, kokain, så är det inga stackars missbrukare som behöver vård. Det är rika, oftast män, som festdrogar. Vi har inte plats i fängelse, men böter biter inte på dem heller. Dessa skulle jag verkligen vilja komma åt på något vis. Jag kanske ska börja ringa anonyma samtal till polisen 😎
 
@Renfis

I det här inlägget #125 berättar Tullverket om sin omorganisation i år för att effektivisera verksamheten, vad de gör med de extra resurserna de fått av Regeringen, de nya tulltjänstemännen, all ny teknisk utrustning (mobil röntgen, kameror som läser regnr på bilar automatiskt etc) de köpt in, hur de jobbar i samarbete med polisen och kustbevakningen och internationellt och med egna spanare och underättelser.

De fick i våras utökade möjligheter att lägga "postspärr" när de misstänker att försändelser innehåller narkotika, vapen, ammunition etc. Från augusti får de även utökade befogenheter att ingripa vid misstanke om brott, i samarbete med polisen. De gör ett fantastiskt jobb.
Jag menade inte att påstå att tullverket och deras tjänstemän på något sätt gör ett dåligt jobb. Bara att det saknas förutsättningar i dagsläget för att göra det ännu bättre, både vad gäller egen numerär och lagstöd.

Som tur är så verkar det ju faktiskt röra på sig, åtminstone på den sistnämnda fronten
 
Hur menar du att bara en liten del av överrepresentationen kan förklaras av socioekonomisk utsatthet? Kan du förtydliga hur du menar att socioekonomisk utsatthet inte bidrar till kriminalitet, och vilka faktorer som skulle ha bevisat större inverkan?

Att socioekonomisk utsatthet inte bidrar till kriminalitet har jag inte påstått. I teorin skulle det kunna vara så att brott enbart begås av människor som är socioekonomiskt utsatta, samtidigt som socioekonomisk utsatthet inte förklarar någonting av överrepresentationen som finns inom vissa grupper. Inte för att jag tror det, utan som exempel för att visa på att det är två skilda frågor.
 
Föll bort efter att jag läste inläggen innan som förklarade vad som som menades.
 
Senast ändrad:
Att socioekonomisk utsatthet inte bidrar till kriminalitet har jag inte påstått. I teorin skulle det kunna vara så att brott enbart begås av människor som är socioekonomiskt utsatta, samtidigt som socioekonomisk utsatthet inte förklarar någonting av överrepresentationen som finns inom vissa grupper. Inte för att jag tror det, utan som exempel för att visa på att det är två skilda frågor.
Vad har du för belägg på att det inte är socioekonomisk utsatthet som är en faktor?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp