Det dödliga meningslösa våldet...

Jag kan också tycka att graden av mord är betydligt allvarligare då det är en polis som är skjuten. Det är inte 'bara' ett skott i en tjänsteman, det är ett skott på det samhälle polisen skyddar. Någonstans måste det vara tydligt, oavsett ålder på GM.

Håller med. Man kan inte komma undan med vad som helst bara för att man är "ung". När det är ett återfall av grova brott, så måste man nånstans börja ta konsekvenserna. Framförallt när det är blåljuspersonal. Jag är också tjänsteman i yrket, men tycker det borde finnas grader även inom det epitetet.
 
Visst har skjutningarna i Stockholm accelerat efter polisskjutningen i Göteborg? Eller är det inbillning?
 
Sånt får man inte säga, snart trillar det in kommentarer att vi alltid haft skjutningar i sverige och att det inte är värre nu än någonsin tidigare...😉

Vore intressant att veta vem som tycker att man inte får säga att det är fler skjutningar i Sverige nu än tidigare. Ser påståenden då och då om att man inte skulle få säga vissa saker, men förstår aldrig riktigt vad man baserar detta på.

Själv tycker jag inte att det är några problem att diskutera vare sig det ökade antalet skjutningar eller att fler fall av dödligt våld begås med skjutvapen.
 
Vore intressant att veta vem som tycker att man inte får säga att det är fler skjutningar i Sverige nu än tidigare. Ser påståenden då och då om att man inte skulle få säga vissa saker, men förstår aldrig riktigt vad man baserar detta på.

Själv tycker jag inte att det är några problem att diskutera vare sig det ökade antalet skjutningar eller att fler fall av dödligt våld begås med skjutvapen.
Vi lever i ett väldigt polariserat åsiktsstarkt samhälle idag, och med sociala medier har alla fått en röst vilket innebär att alla diskussioner inte är alltid kristallrakt relevanta.
 
Jag ser inte riktigt hur det var ett svar på min fråga.
Ämnet har väl varit på tapeten här på buke ett antal gånger under årens lopp och det har inte varit helt okontroversiellt när ämnet dykt upp i just den frågeställningen. Använd sökfunktionen.
 
Att något är kontroversiellt är väl inte samma sak som att man inte får säga något? Hade du skrivit det senare hade jag inte frågat vad du menade.
Klart man "får" säga. Men inte utan att bli kallad rasist, och nazist om det lutar åt minsta lilla antydan att det är visst folk från andra länder som stort representerar våldet på gatorna
 
Klart man "får" säga. Men inte utan att bli kallad rasist, och nazist om det lutar åt minsta lilla antydan att det är visst folk från andra länder som stort representerar våldet på gatorna

Va? Skulle man bli kallad rasist om man säger att skjutningar ökar? Det har jag aldrig upplevt. Nu har ju dessutom en oroande trend börjat som visar en ökning av antalet fall av dödligt våld/år.

Jag har aldrig hört någon anklaga BRÅ för att vara vare sig rasister eller nazister och de har lagt fram studier som visar överrepresentation av invandrare och deras barn i kriminalstatistiken i vissa brottskategorier. Själv tror jag att gängkriminalitet i förorterna, det som verkar ha lett till ökningen av skjutningar, är en typ av brott där andra generationens invandrare är starkt överrepresenterade.

Så. Där var det inte ens en antydan.
 
Va? Skulle man bli kallad rasist om man säger att skjutningar ökar? Det har jag aldrig upplevt. Nu har ju dessutom en oroande trend börjat som visar en ökning av antalet fall av dödligt våld/år.

Jag har aldrig hört någon anklaga BRÅ för att vara vare sig rasister eller nazister och de har lagt fram studier som visar överrepresentation av invandrare och deras barn i kriminalstatistiken i vissa brottskategorier. Själv tror jag att gängkriminalitet i förorterna, det som verkar ha lett till ökningen av skjutningar, är en typ av brott där andra generationens invandrare är starkt överrepresenterade.

Så. Där var det inte ens en antydan.

Ja, alltså, det blev en himla smet av alltihop här tyckte jag. Skjutningarna HAR väl ökat, det är väl inget kontroversiellt i att lyfta det. Inte ens att lyfta att problematiken är överrepresenterad i vissa grupper. Däremot har en del en tendens att smyga in rasism i samma meningar som ovan lyfts och det är väl en helt annan sak. Uttrycker man sig rasistiskt, kommer folk poängtera det, och det är väl i sin fulla ordning.
 
Tillägger att det är skillnad på att prata om att invandrare är överrepresenterade inom vissa kriminella grupper, och att prata om att kriminalitet är överrepresenterat hos invandrare. Det är väl där en del rasister har fått det om bakfoten som främst letar sanningar i linje med deras egna världsbild. Då kan de vrida lite på ord och statistik som de vill, och då kommer folk bita till. I en nyanserad och verklighetsförankrad diskussion anser jag att man kan prata om precis vad som helst, så länge det handlar om att skapa förståelse och lösningar på verkliga problem. Ensidighet och forcerade sanningar från rasisternas håll är inte välkommet, och det är väl just därför det är så himla svårt för alla partier utom SD att prata om invandring. De måste bemöta SDs rasism i en komplex diskussion om integrationsutmaningar och det måste fan vara skitsvårt.
 
Tillägger att det är skillnad på att prata om att invandrare är överrepresenterade inom vissa kriminella grupper, och att prata om att kriminalitet är överrepresenterat hos invandrare. Det är väl där en del rasister har fått det om bakfoten som främst letar sanningar i linje med deras egna världsbild. Då kan de vrida lite på ord och statistik som de vill, och då kommer folk bita till. I en nyanserad och verklighetsförankrad diskussion anser jag att man kan prata om precis vad som helst, så länge det handlar om att skapa förståelse och lösningar på verkliga problem. Ensidighet och forcerade sanningar från rasisternas håll är inte välkommet, och det är väl just därför det är så himla svårt för alla partier utom SD att prata om invandring. De måste bemöta SDs rasism i en komplex diskussion om integrationsutmaningar och det måste fan vara skitsvårt.
@Voeux, 😍 :bow:.
 
Klart man "får" säga. Men inte utan att bli kallad rasist, och nazist om det lutar åt minsta lilla antydan att det är visst folk från andra länder som stort representerar våldet på gatorna

Du menar andra generationens svenskar som är födda i Sverige? Bra att vara noggrann. Däremot är det otroligt stort problem att en minoritet av svenskar (med utomeuropeiska föräldrar) ffa yngre män står för merparten av våldet i Sverige och att det ökat lavinartat, särskilt i socioekonomiskt utsatta förorter där det drabbar inte bara gängen utan även civila. Jag tror inte det är någon på buke som har blivit kallad rasist eller nazist för att man framfört de åsikterna?

Det snabbt ökade gängproblematiken och grova våldet är ett samhällsproblem. Hur man ska bemöta och bekämpa det är en komplex fråga som ingen har svaret på. Jag tycker nog att man främst ska lyssna på polisen och andra rättsvårdande och sociala myndigheter som är de som sitter på mest kunskap om problematiken. Och titta utomlands på hur man löst, mycket liknande, problematik. Vad gör Tyskland och Frankrike, tex som Sverige inte gör.

Vad gäller sociala media är det betydligt vanligare att, återigen, svenskar med utlandsfödda föräldrar blir kallad islamisthora som sänker IQ i Sverige. Fö är det otroligt sorgligt att islamisthora inte enligt stavningskontrollen är en felstavning.
 
Du menar andra generationens svenskar som är födda i Sverige? Bra att vara noggrann. Däremot är det otroligt stort problem att en minoritet av svenskar (med utomeuropeiska föräldrar) ffa yngre män står för merparten av våldet i Sverige och att det ökat lavinartat, särskilt i socioekonomiskt utsatta förorter där det drabbar inte bara gängen utan även civila. Jag tror inte det är någon på buke som har blivit kallad rasist eller nazist för att man framfört de åsikterna?

Det snabbt ökade gängproblematiken och grova våldet är ett samhällsproblem. Hur man ska bemöta och bekämpa det är en komplex fråga som ingen har svaret på. Jag tycker nog att man främst ska lyssna på polisen och andra rättsvårdande och sociala myndigheter som är de som sitter på mest kunskap om problematiken. Och titta utomlands på hur man löst, mycket liknande, problematik. Vad gör Tyskland och Frankrike, tex som Sverige inte gör.

Vad gäller sociala media är det betydligt vanligare att, återigen, svenskar med utlandsfödda föräldrar blir kallad islamisthora som sänker IQ i Sverige. Fö är det otroligt sorgligt att islamisthora inte enligt stavningskontrollen är en felstavning.
Minns jag fel, men har inte Malmö kommit en bit med sin insats av polis mot just skjutningar och dylikt gängproblem? Visst, visst, det smäller lite där titt som tätt, men skjutningarna har väl blivit färre om jag inte fattade det fel senast jag läste om det.
 
Minns jag fel, men har inte Malmö kommit en bit med sin insats av polis mot just skjutningar och dylikt gängproblem? Visst, visst, det smäller lite där titt som tätt, men skjutningarna har väl blivit färre om jag inte fattade det fel senast jag läste om det.
De gick över till att använda sprängmedel istället, våldskapitalet är intakt och ökande. Det som sker är att när det blir en instabilitet i de parallella samhällsstrukturer som lever på kriminalitet i olika former så resulterar det i skjutningar och andra våldsbrott. En upp- eller nedgång i skjutningar speglar instabiliteten, inte att kriminaliteten ökat eller minskat.

Skjutningarna kan tyckas vara det allvarligaste men det är de inte i sig, utan det är de strukturer utom samhällets kontroll som byggs upp. Strukturer, grupper, gäng, klaner eller vad man vill kalla dem. När de vuxit över en viss gräns är de mycket svåra, nästan omöjliga, att komma åt, det vet man från andra länder.
 
På något sätt måste vi strypa den lukrativa drogmarknaden som, enligt polisen, är det som ligger bakom merparten av skjutningar, sprängattentat osv. Eftersom vi är en del av EU och därmed måste rätta oss efter rörliga friheten det innebär så tror jag att hur än tullen jobbar kommer det bara att förhindra en relativt liten del av smugglingen. Vi måste börja i andra änden det som Sverige kan påverka genom inhemsk lagstiftning, efterfrågan på droger.

Längre fängelsestraff även för de som använder droger personligen utan att langa. Mer resurser så polisen kan göra en rejäl insats för att minska efterfrågan. Ja, många gäng kommer att flytta över till annan brottslighet, men ett steg i taget.

Gör som polisen säger.
 
Såg igår dokumentärserien Gängkrigens tid på TV4 play. Väldigt intressant. Nu vet man ju aldrig hur vinklade dokumentärer är, men slutscenen var faktiskt oväntad. För mig i alla fall.

Man blir både uppgiven och lite hoppfull, men mest uppgiven. Undrar om vi någonsin kommer kunna få bort detta? Det är så stort, så komplext och med så många vilsna känslor inblandat att det känns hopplöst.
 
Längre fängelsestraff även för de som använder droger personligen utan att langa. Mer resurser så polisen kan göra en rejäl insats för att minska efterfrågan. Ja, många gäng kommer att flytta över till annan brottslighet, men ett steg i taget.
Är det realistiskt? Med redan överfulla fängelser och häkten och när 1 miljon svenskar har använt droger samt att synen i väst går mot en liberalisering. Dessutom kan man diskutera hur rimligt det är ur ett rättsperspektiv, straff skall spegla brottets allvarlighet, att frångå det för att bota en bristfällig kontroll av landet känns inte rimligt.

Den första åtgärden bör vara att ta kontroll över gränserna, det handlar inte bara om narkotika utan även om vapen, stöldgods, djur som smugglas in och annat negativt som blivit följden av en obefintlig gränskontroll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp