Det där med vikt...

Migo

Trådstartare
Boss har precis gått igenom en tillväxtspurt utan dess like, från att ha sett ut som en vinglig tarm som kan gömma sig bakom grässtrån, till att bli riktigt vuxen i kroppen. 19.6 kg i början av Nov till 25.7 kg idag. Han är ca 1½ år gammal (född 090910).

Men, trots att jag nästan trycker ner mat i honom så är han mager som ett skelett fortfarande! Om det inte vore för all päls så skulle man kunna räkna revben på honom:crazy: Han får ungefär 700 gr/dygn av nedanstående foder:

Näringsvärde/100 g foder
Protein 13,80%
Fett 12%
Kolhydrater 6,80%
Växttråd 0,60%
Mineraler 1,80%
Vatten 65%

Omsättn.bar energi/100 g foder
Kj 744
Kcal 178
Omsättn.bar energi/100 g ts
Kj 2183
Kcal 521

Omräknat till torrsubstans 90%(torrfoder)
Protein 35,40%
Fett 31%
Kolhydrat 17%
Växttråd 1,50%
Mineral 4,50%

Vågar jag verkligen klämma i honom mer? Han får matrester, godis vid träning och smulor från matlagningen också, nästan varje dag. Han hade dålig aptit runt årsskiftet men nu äter han i sig allt utan problem.

Känner mig som en djurplågare när jag känner på honom:crazy:

Det ska tilläggas att han är vid mycket gott mod, pigg och lekfull med glans i pälsen och gott om energi. Tränas medelhårt och rör sig fritt ute med sällskap av andra hundar 6-10 h/dygn.

/Migo

Sv: Det där med vikt...

Om han äter mycket (Jag har ingen koll på gram hit och dit när det gäller fodermängd utan går på dl istället när jag mäter fodermängd) och ändå är smal så låter det ju knasigt? Är han avmaskad ordentligt?

Vad är det för ingredienser i fodret? Kommer näringsvärdena från något som han faktiskt kan ta upp eller är det bara "något tomt som ser bra ut"?

Vad är du rädd ska hända om du ger honom mer mat?

Jag hade ökat (misstänker färskfoder;)) till iaf 750-800 gram till att börja med. När de musklar på sig behöver de mer mat, antagligen kan du gå ner en del så småningom sen.
Om jag jämför med min klump så fick hon ca 650 gram/dag av ett "kraftigt" färskfoder från 9 månader till 4,5 års ålder, sen började hon lägga på sig och kastrerades även i den vevan, nu får hon ca 500 gram/dag av ett färskfoder med mycket lägre fett/protein-värden och har fortfarande lite, lite övervikt.

Ja, det är fodax plus jag fodrar med. Alltså färskfoder.

Detta är anledningen till att jag är fundersam på om jag kan fodra hur mycket som helst: (citat från hemsidan)
"Det är viktigt att iaktta noggrannhet och försiktighet när man utfodrar med Fodax, eftersom det är ett kraftigt och energitätt foder. Överdosera ej!".

Red_Chili: Innehållsförteckningen har jag ute i frysen, men vet att det är de fyra sädesslagen som är enda vegetabilierna, och i övrigt är det nöt, kyckling, vom, fisk och lever. Återkommer med detaljerna när jag har hittat lappen...
Rekommenderad giva för hund i hans viktklass är ca 500 gram.

Fast din hund växer ju, så rekommenderad giva kan du strunta i;) Fråga Bebben hur mycket hon ger sina när de växer, vi har samma foder allihop.

Skulle tro att deras hemsidetext är för att folk inte bara ska fodra på, hundarna blir tjocka och de slutar med det fodret...

Första gången jag köpte plus så fick jag en stor dos skepticism från chauffören, varningar om leverskador vid överfodring osv. Skrämde ju upp mig som bara den!

Jag tyckte det var alldeles för lite protein i maten, jag skulle titta på ett foder med mer proteiner. Eller äter han så lite av en anledning? Sedan skulle jag titta på VAD för proteiner som ligger bakom procenten. Det är inte sällan spannmålsprotein=ej fullvärdigt.

Här är innehållsförteckningen:

38% nöt, 25% kyckling, 10% fisk, 6% spannmål(fyra sädesslag), 5% får, mineraler, kalk, vitaminer

Vad finns det för färskfoder som har högre proteinhalt? Jag har jämför med Klass plus, och det låg en bit under fodax. Torrfoder är inte aktuellt.

Efter lite snabbt googlande så är proteinmängden (omräknad till torrfoder) _mycket hög_ i jämfört med allt annat jag kan hitta. De rekommendationer jag hittar handlar om att man ska hålla det runt 20%, fodax ligger på 35%. Varför tycker du att jag ska gå högre i proteinmängd, och vilket dunderfoder skulle det vara?

Sorry, uppfattade det som att du fodrade med torrfoder i dagsläget och hade fått fodax som förslag. I ditt fall hade jag helt enkelt ökat fodermängden eller tillsatt mer fett i maten ( typ laxolja).

Du kan utan problem öka mängden foder. Min 4 månaders äter mer än din hane :) Jag har gett upp till 1,5 kg om dagen när växande hundar behövt det. Det är först när mina växt klart till 100% som dom landat på en normal giva. Min extremt svårfödda hane har efter kastreringen vid 5 års ålder äntligen börjat minska lite på mängden nu. Men dom två färdiga tikarna ligger på 30 resp 23 kg och äter 550g och 450g ungefär.

När min var en tarm, gav jag honom blodpulver i maten. Det gav gott resultat och han blev fin i både muskler, päls och hull.

Det de syftar på med citatet är antagligen att fodret innehåller lever och lever får inte överdoseras då det kan ge skador. Så du kan alltså inte öka på maten i all oändlighet, men jag skulle också helt enkelt börja med att ge mer och se vad som händer.

Senast ändrad:

Får väl käft nu, men jag tittar nästan aldrig på rekommenderad giva, mer än för att få en fingervisning vid första utfodringarna. Är hunden tjock - minska, är hunden smal - öka. Läste också fodax försiktighetsprincip, men så länge hunden är bra i avföringen (och inte överviktig så klart) så hade jag ökat mängden och kanske tillsatt någon olja eller mer fett.

Det är inte alls särskilt mycket lever i, så det är ingen fara att ge mycket. Skulle förmoda att hundar på BARF får i sig mer lever än så i alla fall.

Precis, men antar att företaget trots allt vill varna sina kunder (om än lite otydligt) för att vara på den säkra sidan kanske.
Jag håller naturligtvis med dig om att det inte bör vara någon fara att ge mer mat till TS hund, det handlar ju inte om att ge flera kilo om dagen.

BARF är ju också väldigt noga med att man inte ger lever för mycket och för ofta :)

Jag har pratat med Fodax själv förut, och deras muntliga variant av försiktighetsprincipen hade enbart med den mkt höga fetthalten att göra. Majoriteten av Sveriges hundar varken behöver eller klarar av att äta ett sådant foder utan att bli feta. Tänker då främst på den Röda sorten, som TS ger alltså.

Bara så alla som läser vet :)

Ja, jag vet att det var fetthalten han pratade om med mig i början. Jag tycker ju inte att mina hundar är "jätteaktiva", men jag har tydligen skevt perspektiv:o

Nu får boss iaf 850 gram om dagen uppdelat på två mål, återstår att se om det gör skillnad:)

Vissa hundar har ju helt enkelt en högre förbränning, och höga behov också! Min ena var ju sådan, spelade ingen roll om han var i "total vila" (Dvs enbart normala promenader) eller om han låg i högträning med drag etc - han behövde ändå äta MYCKET mer mat n dom flesta andra, ännu mer aktiva hundarna i större storlek. Nu som 5 åring och kastrat, så har det som sagt börjat sjunka litegrann. Nu äter han "bara" runt 700 g/dag, med helt normal aktivering/motion.

Den andra hanen med enorm förbränning ligger på över 1 kg/dag, till sina 30 kg.

Något off topic

Hur mycket gav du, och hur länge gav du innan du märkte resultat?

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 360
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 787
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V