Det där med rang....

Sv: Det där med rang....

Det är intressant med rangordningen tycker jag, och det blir sällan som man tror.
Hos oss är ordningen: 1:Nordsvensk valack, 2:D-ponny sto, 3:shettis sto. Nordisen är väldigt mån om sin position som kung.

När dottern tog med D-ponnyn till en kompis ett par veckor på sommarlovet fick den gå med kompisens halvblodsvalack. Jag vet inte vilken plats denna häst har i sin ordinarie flock, men när den och vår ponny fick gå ihop blev vår ponny över halvblodet i rang. Antar att det var för att ponnyn är ett sto.
Men när sedan halvblodet kom till oss en vecka och fick gå med våra tre blev han genast kung över alla dom andra. Nordisen lämnade tronen utan protester.

Ofta är det ju så...man ser det så tydligt när någon annan kommer och tar över. Här t.ex. så la sig det ena stoet och sov i timmar när det andra tog över. Hon var rätt trött efter ständig koll och styrning;)

Kan vara därför som din lämnar över till en som är värdig ett ledarskap att ta ev.smäll av nåt okänt, för att hon inte orkar ta det själv.
Ja, så är det förmodligen. Hon fullkomligt hatar att gå först när man rider ut, t ex, men skulle följa mig genom eld och vatten om jag bara gick framför henne. Hon har varit på väg att följa efter tillfälliga "kompisar" i skogen, som rådjur, älgar och hundar på rymmen. Ibland till min stora förskräckelse, som när hon tyckte att vi kunde slå följe med en mycket nyfiken ung älgtjur... :crazy:

Carina på Silver Arabians

Vi har haft en riktigt underlig flock i sommar, bestående av ett haflingersto (ca 4,5 år), ett shettisto (ca 11 år) och en valack som är halvblodskorsning (ca 10 år). Shettisen och haflingern har gått ihop i snart två år. I början bestämde shettisen över haflingern, men de bråkade LÄNGE och till slut fick haflingern övertaget. I sommar har de gått med en valack. I slutänden bestämde valacken över haflingern och haflingern över shettisen, MEN shettisen bestämde över valacken. Det blev vi inte riktigt kloka på! Vi hade alltså ingen flockledare, ingen som var "på topp"? Valacken var det inte, haflingern var det inte och shettisen var det inte...

Mitt arabsto, som jag skrev om här ovan och som aldrig har vikit undan för någon annan häst i hela sitt liv, går tillsammans med bl.a en hingst. Hon är helt klart ledare även för honom, han skulle inte drömma om att gå före henne in i stallet eller att utmana henne om en höhög.
Intressant det där ni skriver om att rangordningen i en flock ofta ändras beroende på vilka individer som kommer till och försvinner. Intressant också att detta sto ALDRIG har släppt på sitt ledarskap i någon situation hittills, oavsett vilka hästar hon har gått med. Har någon annan liknande erfarenheter av starka ledarston?

Vill tillägga att det inte finns någon specifik eller speciell situation där hon viker sig eller går undan för någon annan mer än oss människor. Oavsett hur dynamiken ser ut i resten av flocken är hon alltid överst.

Vi har också ett sto som inte flyttar sig för någon. Alla flyttar sig dock för henne - utan att hon behöver använda våld! Man ser hur hon utövar sin makt och markerar sin ställning genom att ibland gå runt och "flytta" på de andra hästarna i hagen. Inte agressivt utan verkar mer som om hon bara vill påminna dem om att de ska flytta på sig när hon ber dem. Det är ett 12-årigt islandssto, hon går tillsammans med både andra isisar och några äldre halvblodsston med föl, samt halvblods unghästar. En intressant sak är att hon skiljer på unga och vuxna hästar; om till exempel en åring kommer fram och busar lite med henne så tittar hon bara lite på den för att sedan ignorera. Om en av de vuxna stona gör samma sak så markerar hon tydligt att det inte är ok.

I slutänden bestämde valacken över haflingern och haflingern över shettisen, MEN shettisen bestämde över valacken. Det blev vi inte riktigt kloka på! Vi hade alltså ingen flockledare, ingen som var "på topp"? Valacken var det inte, haflingern var det inte och shettisen var det inte...

:rofl: dom kör med någon sorts riddarna vid rundabordetlösning...:rofl:

som jag sa i mitt tidigare inlägg, hästars rangordning är mycket mer komplicerad än vi kan tro, de flesta lever i en föreställning om att rangordningen är linjär.

Det roligaste var nog den gången jag gav dem hö. De jagade varandra i cirkel. Haflingern jagade shettisen, som jagade valacken, som jagade haflingern. Det var lite dråpligt :D!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka