Det där med proteinsvält...

godishanna

Trådstartare
enligt foderrådgivare kan detta uppkomma om hästen får väldigt mycket protein i sin foderstat och yttrar sig som proteinbrist dvs stor buk o tunn överlinje. Är det nån som vet hur mycket proeinöverskott det krävs för att råka ut för detta? Tror att min pålle råkade ut för detta en gång. Han fick ca 50% mer protein än normalt pga extremt höga värden på hösilaget och han såg ut som om han hade proteinbrist, bukig med "kantig" överlinje o han kissade nåt enormt... plaskvått i boxen var dag. Han blev bättre när jag drog ner på hösilaget och gav mer halm istället.

Sv: Det där med proteinsvält...

Nej, det är inte möjligt att bli smal pga av proteinöverskott från grovfoder. Det kan inte bli så att det går åt mer energi att bryta ner proteinet än vad det ger netto.

Det kostar visserligen litet mer att göra fett av protein än att göra fett av socker, men det kan aldrig bli minus. Däremot är det ju så att i ett foders angivna MJ ingår både proteinets och kolhydraters och fibrers energivärde. Om det är ett foder med väldigt mkt protein men kanske inte så många MJ totalt så kanske inte näringen räcker.

Detta gäller för en frisk häst. För en individ med njur- eller leversjukdom gäller annat. HH

Däremot är det ju så att i ett foders angivna MJ ingår både proteinets och kolhydraters och fibrers energivärde. HH

Hm visste inte att proteinet räknades in i MJ, har iofs hört att proteinet kan omvandlas till energi på något sätt...
Detta gällde ett hösilage som hade ca 7 MJ och drygt 60 smrp per kg har jag för mig, tycker inte det är såå mkt protein, vi har mer i år och hästen är fin. Då måste hans "urfall" förra året berott på ngt annat.
Det lät på denna rådgivare som om hösilaget skulle vara nästan farligt och jag skulle fodra pållen med 4 kg silage samt 4 kg halm, under förutsättning att han åt allt. Jag vågade inte göra så utan bytte ca 2 kg silage mot 2 kg halm, pållen blev såg bättre ut så jag körde på det...

Låter jättekonstigt. Jag håller helt med vad HH skriver.

Däremot är det inte ett dugg konstigt att han kissade mycket om han stod på ett stort överskott av protein Det är nämligen så hästarna gör sig av med det kväve som blir restprodukt av proteinöverskottet.

Min åldring har en tendens till att "falla ur" varje vår, oavsett vad jag fodrar med. Jag brukar ge honom lite extra proteinrikt foder under senvintern för att minimera detta. Kan det vara nåt sånt som hände din pålle och du satte det i samband med hösilaget? Jag har också fått rådet att fodra med halm, men eftersom vi använder halm som strö så har det liksom löst sig ändå...

Kan det hända om man ger proteintillskott i form av tex soja eller lucern? Att hästen får samma symptom som vid proteinbrist?
Frisk häst i normalverksamhet.

Kan det hända om man ger proteintillskott i form av tex soja eller lucern? Att hästen får samma symptom som vid proteinbrist?

HH skrev ju:
"Nej, det är inte möjligt att bli smal pga av proteinöverskott från grovfoder."
Så av lusern kan de iaf inte bli det (lusern är grovfoder).

Jag vet inte riktigt, tyckte att hon musklade sig fint över ryggen i vintras och under våren, men att det snarare gått åt fel håll nu, sedan vi släppt dem på bete. Visserligen var det kanonfint hösilage de fick i vintras, men nog borde det vara mer kräm i gräset de tuggar i sig nu?
Började med soja i höstas, slutet av den betessäsongen, och efter ett tag skaffade jag lucern. Jag kan ju förstås prova att ge upp sojan och se om det blir någon förändring till det bättre.
Ska tillägga att hon får Evitamin och selentillskott.

En del hästar har svårt att slappna av på bete. De rör sig i regel också mer på betet än vad de gör vintertid. Så kanske är din hästs problem inte ett egentligt foderproblem utan mer en "livsstilsförändring"?

Hon kanske behöver stå inne några timmar per dygn för att slappna av och ev äta hö eller silage (ev kraftfoder) då för att komma ikapp.

Frisk häst i normalverksamhet.

När proteinerna smälts i tarmarna och kommit vidare i systemet är det ingen skillnad på proteiner från grov- och kraftfoder (beroende på vilka forskare man frågar är det ingen skillnad innan heller).

Så svaret på din fråga är nej.

Ja, det kan ligga något i det du skriver, för hon ligger mycket sällan, vilket hennes hagkompis gör alltsomoftast, fast jag har tolkat det som att min häst är mer glupsk...
Å andra sidan är det så att de går på lösdrift året runt.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Leeelot
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 315
Senast: isafore
·
Foder & Strö Behöver hjälp med att räkna ut en foderstat till ponnyn som jag har på foder. Här är analysen på hösilaget: Ts 68% smält bart...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Shpongle
·
Foder & Strö Hur ser jag om det är proteinbrist eller energibrist på hästen. Jag menar rent generellt. Har för mig att tunn över revbenen= behöver...
Svar
18
· Visningar
1 729
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka