Det där med praktik..

Magnum

Trådstartare
Har funderat länge på en sak

Man läser hela tiden om (ffa häst)ställen som vill tillämpa en periods praktik innan anställning (om anställning ens kommer på fråga...)
I min värld känns det ganska märkligt, men beror det på arbetstagarna eller arbetsivarna? Egentligen?

I vilken annan bransch får man praktisera innan anställning? Där arbetsgivaren (-väl- (inte så insatt i regelverket..) ) får gratis arbetskraft en period? Söker man folk så får man väl rimligen anställa direkt i någon form?

Jag som jobbar i restaurangbranschen, som exempel, skulle aldrig arbeta oavlönad "för att komma in i rutinerna", kommer in i rutinerna gör man under en eller ett par dagar när man går brevid. Och så är det väl i de flesta jobb.

Klart det finns undantag men just i hästbranchen så verkar det så 'normalt' att just praktisera, systematiskt?

Sv: Det där med praktik..

Är du säker på att det är gratis praktik innan anställning? Alltså typ som provanställning fast man gör det gratis?

Jag går elprogrammet och där ingår 15veckors APU (oavlönad) och det är där man fixar alla kontakter. Väldigt många jag känner har fått anställning just för att att de praktiserat gratis så arbetsgivaren har fått se vilka dom är. Detta gäller inte bara el utan alla andra praktiska gymnasielinjer, då det är krav på 15veckors APU.

Min bror jobbade på ett företag och fick då praktiklön, sen jobbade han extra på samma företag och fick bättre lön. Men så fort han jobbade under skoltid så valde företaget att bara betala ut den låga praktiklönen trots att han utförde samma arbete oavsett tid.

annars har jag missat det helt med gratis praktisk så som du beskriver? :crazy:

Men då är det ju APU och under skoltid? Alltså det ingår liksom i utbildningen?

Hur är det för dom som redan är ute i arbetslivet sas?
Som för att referera till en annan tråd, praktik i en månad( genom arbetsförmedlingen) för att komma in i rutinerna,för att sen anställas.

Jag vet inte, det är därför jag undrar, jag är bara glad om det inte stämmer och att det inte är så vanligt som jag fått uppfattningen om :crazy:

Det är nog rätt vanligt idag. Under praktiktiden får man samma ersättning som A-kassa, men det betalas ut via försäkringskassan. A-kassedagarna går åt som om man stämplade. Arbetsgivaren har gratis arbetskraft. Praktikanten får förhoppningsvis anställning efter avslutad praktik.

Det är nog rätt vanligt idag. Under praktiktiden får man samma ersättning som A-kassa, men det betalas ut via försäkringskassan. A-kassedagarna går åt som om man stämplade. Arbetsgivaren har gratis arbetskraft. Praktikanten får förhoppningsvis anställning efter avslutad praktik.

Njae...akassedagarna går väl inte åt!!??!!

För min del så blev det dom där tre förnedrade månaderna i praktik som gav mig mitt jobb. Egentligen hade dom ingen möjlighet till att anställa mig, men dom fattade enormt tycke för mig & det jobb jag utförde, så när min praktiktid tog slut så kämpade mina nuvarande jobbarkompisar, plus chefen, för att få ha mig kvar. Nu är det lite fusk, för dom får lönebidrag för mig, men det var fler pusselbitar som fick läggas om för att få det att gå ihop.

Men sedan kan jag hålla med om det du skriver, till viss del.

Oavlönad praktik tror jag inte finns i större utsträckning i andra brancher, men det är ju inte ovanligt med ett kortare vikariat eller en provanställning innan fast anställning (vilket kan vara bra för båda parter), men då får man ju lön.

praktik så får ju den som jobbar ofta penningstöd från CSN, dock är det ju lånade pengar så jag tycker ju personligen att en praktikplats borde betala minst låne-summan som brukar vara på 5-6 tusen även om eleven får från CSN. Dock går inte detta då du inte få jobba och få CSN samtidigt :grin:

Hur som, praktik = gratis arbetskraft med ett finare ord

Jag har själv varit ute på hästpraktiker när jag gick i skolan och dessa har jag användning av idag på mitt CV även om jag inte fick betalt då så hoppas jag det leder till jobb senare :)

Visst är det gratis arbetskraft. Tänk dig att praktisera genom Af, du får lika mycket som i a kassa, tex 8000:-/mån före skatt, och det betalas ut av f-kassan.

Om arbetsgivaren hellre hade provanställt dig hade du säkerligen fördubblat din inkomst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 438
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 536
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka