Det där med kaniner och marsvin!

R

Real_Life

Jag har frågat ett par gånger förr, men då har jag inte haft pengar att köpa. Det har jag däremot nu, så därför passar jag också på att fråga nu :)
1. Vissa säger ju att de kan bli ihjälskrämda/väldigt skrämda av hundskall, stämmer det? Tänker då på hundar på våningen under.
2. Är det galet att inte köpa från en uppfödare? Varför?
3. Hur mycket kostar det att ha två marsvin/kaniner?
4. Är det bästa att ha två honor i samma bur, eller en hona och en hane i varsin bur brevid varandra?

Sv: Det där med kaniner och marsvin!

1. Vissa säger ju att de kan bli ihjälskrämda/väldigt skrämda av hundskall, stämmer det? Tänker då på hundar på våningen under. Vi har haft en kanin (innan vi skaffade hund) som fick panik när en lös hund sprang fram till buren och skällde, hon bröt ryggraden i paniken :( Våra nuvarande sitter och tar det lungt, och våra hundar är ändå jakthundar som står och skäller och försöker ta sig in. Vanesak, alltså. Men bara hundskall tror jag funkar utan problem.
2. Är det galet att inte köpa från en uppfödare? Varför? För att de djuren kommer från "grossister" och har inte haft det bra. Inget man bör stödja tycker jag.
3. Hur mycket kostar det att ha två marsvin/kaniner? Inköpspris ligger på 0-500 kr/djur, om man ska ha bara till sällskap. Bur, 50-2000 kan man väl säga, beror ju på om man bygger själv, köper begagnat eller nytt och dyrt. (www.faboden.se har jättebra burar :) ). Foder kostar väl kanske 50 kr/månad, plus grönsaker. Veterinär är ju dyrt ifall skulle få oturen att behöva det.
4. Är det bästa att ha två honor i samma bur, eller en hona och en hane i varsin bur brevid varandra? Brevid varandra är onödigt tycker jag. Hona+hona funkar inte alltid, men oftast när det gäller kaniner. Enligt egen erfarenhet då. Enligt böckerna är ju kaniner inte aaaalls flockdjur och attackerar varandra hela tiden. :crazy: ;) Marsvin brukar väl funka hona+hona? Hona+kastrerad hane är iaf ett nästan säkert kort.

Lycka till! :)

1. Vissa säger ju att de kan bli ihjälskrämda/väldigt skrämda av hundskall, stämmer det? Tänker då på hundar på våningen under.
Min kanin bryr sig inte, trots att han inte var van vid hundar när jag fick honom när han var ca 3-4 år. Han har tom. bråkat med en labbe om vem som skulle få ligga i soffhörnet....(det blev oavgjort kan jag säga, då labbens matte tog platsen).

Nej, jag tycker inte det. Mitt ena marsvin är ett vanligt zoo-affärsmarsvin. Ska man bara ha till sällskap duger zoo-affär bra. Se bara till att djuren är välskötta!!

Har två marsvin och 1 kanin. Förutom att vet. kostnade kan uppstå om man har otur så ligger det på runt 1000 kr om året (har fört upp alla utlägg detta år och det slutade på 1300 kr).

4. Är det bästa att ha två honor i samma bur, eller en hona och en hane i varsin bur brevid varandra?
Två honor i samma bur, eller två hanar i samma bur. Då får de ju verkligen ha en kompis, inte bara se den andra. Har två honor i samma bur och det fungerar utmärkt. De är även uppe och springer tillsammans och har kul!

Jag är privat uppfödare med myclet få djur och jag som många andra säljer överskott eller icke utställningsbara färger till zoo. Så alla kaniner från zoo kommer inte från grossister. :mad:

Hm, inte för att klaga, men jag tror du menar att svara Tican istället.....Jag nämner inget om grossister, har ju själv zoo-affärs marsvin!

det är klart att dom blir skrämda om det är en hund som skäller dom rakt i örat :smirk: men ihjälskrämda vill nog mkt till.

Nej, det är inte galet att inte köpa av en uppfödare

När det gäller marsvin så trivs dom ofta bäst i att vara två antingen om du har två honor, eller om du har två hanar som är oskulder, dvs aldrig får träffa en hona.

När det gäller kaniner.. samma sak där har du en tillräckligt stor bur så skall de gå bra om dom inte får träffa nån hona

det fungerar också utmärkt att ha kanin och marsvin tillsammans

Svarar enbart för marsvin nu då jag inte haft kanin någon gång eller läst på extra om dem.

1. De kan bli det. Men det hör nog inte till vanligheterna. Om det inte handlar om hundar som kommer upp väldigt nära så är det nog ingen fara med hundskall.
2. Jag har aldrig köpt ifrån uppfödare och ångrar lite då och då att jag inte köpt ifrån det istället för ifrån djuraffär.
Men det hela beror på vad du skall ha dit marsvin till. Dock har djur ifrån djuraffär oftast lite halvtaskigt temprament. Och skulle du komma på att det vore kul att ta en kull senare så vore det kanske bättre om du hade ett renrasigt marsvin.
3. Är i stort sett: hö, spån och grönsaker som jag behöver köpa iallafall varje månad. Dålig uträkning säger att det går på ca 600kr/månad.
4. Två av samma kön. Marsvin vill ha kompisar som de kan ligga brevis, peta på och ha socialt umgänge med. Att ha flera burar är desutom jobbigt, fråga mig, jag har två st för att en av mina honor blir allt för manglad av de andra annars. Det är bara extra trassel med det och skall ni åka någonstans blir det dyrare om ni lämnar in kalaset och lämnar ni bort det så blir det ännu kortare listar med asspiranter.

Det behöver det dock inte göra. Att ha kanin och marsvin tillsammans kan mkt väll gå bra, men varför ta chansen när det är mindre chans för olyckor om du har två rasfrände? Dumt och onödigt för de stackars djuren.

Jag har haft kaniner i 19 år nu och marsvin i 16... och jag säger: ska man ha marsvin och kanin ihop, så ska man ha en stor bur (då jag har det, har jag en bur som är 2x1 meter) med kojor som inte kaninerna kan komma in i. Mindre utrymme= stor risk för att kaninen en "vacker dag" får ett spel och har ihjäl eller skadar marsvinet. Då talar jag alltså utifrån 16 års erfarenhet, dock har bara en svår olycka hänt hos just mig (efter det har jag sällan marsvin och kanin ihop och då som sagt i en jättebur) men jag får höra om såna olykor hela tiden.
Visst kan man köpa fina djur i zooaffär (jag har själv zooaffär, säljer dock endast egenuppfödda djur) MEN köp ALDRIG ett djur som är vanskött i en zooaffär för att rädda djuret, för vissa zooaffärer har tyvärr mer eller mindre som affärsidé att ha illa skötta djur så att folk ska tycka synd om djuren och köpa dem.
Köp heller aldrig ett djur utan stamtavla, vissa köper blandraser för att de är "mer sunda och inte inavlade". Jovisst, men då behövs ju en stamtavla som visar att djuret är en blandras men inte inavlat.
Ett blandrasdjur kan vara precis hur inavlat som helst.

Dom blir inte ihjälskrämda av hundskall! det trodde jeg också förut men det är inte så! :rofl:

eh va? Det går hur bra som helst med kanin och marsvin ihop.

har aldrig hört att dom ska vara rädda för de..har två kaniner och en hund som skäller mkt..dem har aldrig varit rädda...men de kan väl kanske bråpå..men dem vänjer väl sig i värsta fall
jag köpte inte från en uppfödare..och min gamla kanin som dog.fick 4 ungar..och har 2 av dom nu..och dem e krnfriska
för mig kostar de inget..jag har inte dom försäkrade lr ngt..vatten e ju gratis..jo i och för sejj..dom får ju morötter o sallad...mkt som blir över när vi har käkat mat..asså mat som dom kan äta då..tex sallad, potatis m.m.,,min kanin kostade bara 50 kronor att köpa...
4. Är det bästa att ha två honor i samma bur, eller en hona och en hane i varsin bur brevid varandra? två honor e nog bättre än två hannar iaf.men dem kan nog bråka lite med...jag har två syskon en hane o en hona i varsin bur..o de träffar varandra då och dp..under uppsikt..men fall de ska vara två honor i samma bur..bör man nog ta de lute försiktigt i början :d

Ibland går det bra med marsvin och kanin...men inte alltid. Tycker inte om när folk hävdar att det alltid går bra...för det gör det inte.

Det kan gå bra att ha kanin och marsvin ihop.. men kaninen kan skada marsvinet och kanske t o m döda. (när den sparkar med bakbenen)
och det är nog bäst att ha två av samma ras .. (alltså kanin - kanin elr marsvin - marsvin)
men som sagt, det kan ju gå bra att ha marsvin - kanin.

ja har vart med om många fall där det går mkt bättre att ha kanin och marsvin ihop än två marsvin.

det beror ju helt på va det är för sorts kanin , att sätta in en belgisk jätte med ett marsvin kanske inte är att rekomendra men hermelin / vädur brukar fungera utmärkt

Som sagt, jag rekommenderar det inte. Det kan gå bra, men det är så ofta som det inte går bra så varför chansa (mitt marsvin som överlevde mot alla odds, blev skadad av en dvärgvädur).

Jag har ett marsvin och en dvärgvädur som bor ihop och dom trivs bra. Ibland blir marsvinet lite less på sin kompis och det brukar inte vara nåt större problem eftersom kaninen till största delen får springa fritt.
------------------------------------------------
http://www.skuttet.tk - Allt för den kaninintresserade och lite till

* visst kan de bli skrämda om hunden kommer springande mot dem, men på våningen ovanför tror jag inte det skulle vara ett problem...

* nej jag tycker inte det är galet. Du kan ju köpa från en vanlig privatperson med ungar eller i en djuraffär. Men om du köper i affär måste du vara noga med hälsan på djuret, bara köpa där djuren har det bra och inte lita för mkt på biträdets skötselråd! många i zoobutiker tycker tillexempel att det går utmärkt att ha marsvin ensamma och utan hus... =( så skaffa mkt kunskap innan!

Start kostaden brukar väl ligga på lite över tusenlappen, beroende på vart du bor. Sen om du köper hö och spån/halm från en bonde och ger normala mängder pellets och grönsaker varje dag har jag mkt svårt att tro att priserna ligger över 100 kr/månad.

är det marsvin du pratar om så MÅSTE du ha dem två och två! hona-hona eller hane-hane kvittar, det funkar lika bra! börjar de bråka med varandra är det personkemin och inte könen som ligger bakom. Hane-hona i samma bur är ingen bra ide om inte hanen är kastrerad. Annars får honan ungar utan stopp och det sliter mkt på henne. Med kaniner kan man inte ha hanar ihop vad jag vet, men honor brukar funka bra ihop, iallafall om de är ur samma kull.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama