Det där med foderanalyser... HJÄLP!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

lillaana

Trådstartare
Nån som vet hur man ska tolka detta? Är det ett skitfoder eller hyfsat? Jag har ingen aning....
Nån snäll människa som skulle kunna hjälpa mig?:crazy:

TS 84%
Smältbart råprotein 57g/kg
Energi 7,4 mj/kg

Råprotein 106g/kg TS
Smältbart råprotein 68g/kg TS
Energi 8,8 mj/kg TS

Deta säger mig INGENTING!!! :confused:

Sv: Det där med foderanalyser... HJÄLP!!!

Läge att kanske låna någon bok och läsa, tycker jag. :idea: Det är ett viktigt ämne för hästens totala välbefinnande.

Om du delar 57 med 7,4 så blir resultatet 7,7. Generellt rekommenderar man en kvot på 6 till en tabellhäst, du har alltså en högre kvot. Inte alls dumt, många individer kräver mera. Kvoten är alltså förhållandet mellan smältbart råprotein (smb rp) och Energi (Mj).

Beroende på hästras, arbete etc så gör man foderstaten. Många fritidshästar bör klara sig bra på enbart, eller nästan bara, detta hö.

Tillägg: Här kan du läsa lite mera om foder och vad man räknar på: http://www.angelfire.com/ego/riven0/foder.html

Ja, jag veeet att jag inte har jättekoll på detta med foder och håller definitivt med om att det är viktigt, men man kan inte lära sig allt på en gång. Det är därför jag frågar - måste ju vara bättre än att chansa. Jag lär mig allt eftersom.
Man kan inte vara bäst på allt!

Du behöver inte vara bäst, men att vara välorienterad kan spara både dina slantar och din häst ;) Du har dock kommit en bra bit på väg genom att vilja kunna!

Länken är bra, kom på att jag glömde den sist.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka