Det där med analys.

Vita_N_6520

Trådstartare
Vilket är det man kollar på i första hand egentligen? Är det per kg foder eller per kg ts?
När man ska räkna foderstat och se hur bra fodret är och så alltså.

Vi har foder med 11,6 MJ/kg ts, 141 g smrp/kg ts
4,2 MJ/kg foder, 36 g smrp/kg foder.

Är det bra/dåligt?
Hur är det man räknar ut kvoten? (När man söker på det på buke så får man ju upp en miljon trådar med ordet kvot i :angel: )

Sv: Det där med analys.

Man kan kolla på båda. För att jämföra två olika partiers analyser måste man tittat på värden per kg ts, när du räknar så använder du per kg foder.
Av de där siffrorna kan man dock direkt utläsa att ts-halten är låg, runt 40%.

Kvoten får du fram genom att dela smrp med MJ. Du ska få samma svar oavsett om du använder siffrorna per kg ts eller per kg foder. (annars är något fel)

Det där är bra värden, ffa om man vill ha hög kvot. :)

Edit: Snabbräknade lite och de där siffrorna kan inte vara för samma hösilage då ts-halten inte blir densamma för energin och för proteinet, eller "felet" jag åsyftade tidigare i inlägget, kvoten blir inte densamma per kg ts som den blir per kg foder.

Senast ändrad:

Jo Ts halten är 36..

Kvoten är alltså 8,7 ungefär.
Men är det enbart kvoten som säger om/att fodret är kraftigt?

Tyvärr är det lite väl kraftigt för våra. Hur blir det när man kompletterar med halm. Förändras kvoten i hela foderstaten då?
Alltså i foderstaten i sin helhet. Eller kan man bara räkna foder var för sig sas?

Ibland behöver man ju lägga till antingen energi eller protein, hur vet man om det är för mkt/lite av något av det?

Kanske konstiga frågor men man måste ju lära sig nångång. :D

Energin skiljer sig inte lika mycket som protein gör under skördesäsongen så delvis kan man säga att är kvoten hög så är det ett kraftigt/näringsrikt grovfoder. Proteinet kan ju vara allt från 0 i total överväxt till över 200 i tidigt skördat medan energin brukar ligga någonstans mellan 8 och 11-12.

Halm tillför enbart energi så det sänker kvoten (du får ju mer MJ till samma mängd smrp). I ditt fall är det det enda det gör, det sänker inte intaget av MJ då ditt grovfoder innehåller per kg foder ungefär lika mycket MJ som ett kilo halm gör. Dvs byter du ut ett kilo av ditt foder mot ett kilo halm så tar du bara bort protein, ingen energi. Du tillför dock mer ts så ur den aspekten har du "råd" att byta ut några kilo mot halm då kvoten ändå kommer att ligga på en bra nivå och då samtidigt tillför du mer ts till hästen.

Om man behöver tillföra energi eller protein beror ju på vad hästen har för behov och hur det tillfredsställs genom det grovfoder man har.

På vilket sätt menar du att ditt grovfoder är för kraftigt för era hästar?

Hur vet man vad hästen har för behov då? Testar sig fram?

Hästarna har gått upp massor i vikt o min fick fång på köpet (dock inte enbart pga ens. såklart) :crazy:
Vi har två väldigt lättfödda o två lite svårfödda som får fodret.
De lättfödda har vi varit tvugna att köpa halm till för att de ska få lite mer tuggtid eftersom de kilona de kan få inte räcker länge.
De svårfödda får massor och håller nästan på att bli lite tjocka de också, vilket de inte har lyckats bli innan :p

Hade det varit ett torrt foder hade det väl fungerat men det våra kan få blir ju som sagt inte så mkt :crazy:

Antingen kan man läsa i den förträffliga boken "Hästens näringsbehov och utfodring" och lära sig alltihop, inkl foderstatsberäkning, från grunden. Jobbigt men nyttigt! Om man bara ska räkna till sin egen häst föreslår jag (som vanligt) SLUs eminenta hemsida hippocampus. Där kan du fylla i uppgifter om hästen samt analysresultat och få uträkningar på såväl foderstat och behov.

Eftersom du verkar vara väldigt intresserad av foder kan kanske boken vara intressant att ha även om du använder hemsidan? Jag kan räkna för hand (lärde mig när jag pluggade till instruktör) men använder Hippocampus för att det är så himla smidigt.

Lycka till!

Hur vet man vad hästen har för behov då? Testar sig fram?

Hästarna har gått upp massor i vikt o min fick fång på köpet (dock inte enbart pga ens. såklart) :crazy:
Vi har två väldigt lättfödda o två lite svårfödda som får fodret.
De lättfödda har vi varit tvugna att köpa halm till för att de ska få lite mer tuggtid eftersom de kilona de kan få inte räcker länge.
De svårfödda får massor och håller nästan på att bli lite tjocka de också, vilket de inte har lyckats bli innan :p

Hade det varit ett torrt foder hade det väl fungerat men det våra kan få blir ju som sagt inte så mkt :crazy:

Det finns tabeller för hästens behov. Tror man kan beställa Utfodringsrekommendationer för häst från SLU...
Annars kan du skriva in info om hästen på något foderstatsprogram (tex hippocampus på slu) och så räknar de ut behovet.

Bra grovfoder har både för och nackdelar... Låter som en bra idé att byta ut en del mot halm, av bra kvalitet då, för att få mer tuggtid och lägre värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka