Det där ämnet i fisk och skaldjur...

Tassetass

Trådstartare
... som inte är bra för katter, vad är det det heter? Och vad har det ämnet för negativ inverkan på katterna?

Har försökt hitta nån tråd om det och googlat på det, men jag går bet.

Någon som vet?

:)

Sv: Det där ämnet i fisk och skaldjur...

Såhär står det på http://devonrex.se/kokbok (visst är det Sols jättebraiga hemsida? Hoppas det är okej att jag citerar därifrån! :)):

Fisk

Rå fisk bör man ge med måtta då det likt äggvita innehåller ett enzym (tiaminas) som förhindrar kattens upptag av B-vitaminet tiamin. Det innehåller även höga halter magnesium så har man en katt som har problem med stenar eller kristaller i urinen kan det vara klokt att avstå från att överhuvudtaget ge fisk.

Ett annat skäl till att man bör vara försiktig med fisk är risken för pansteatit, även kallat "gult fett". Detta är en sjukdom katter som äter stora mängder omättade fettsyror och lite E-vitamin riskerar att då. Just fisk innehåller mycket omättade fettsyror, men lite E-vitamin. Pansteatit innebär att kattens eget kroppsfett inflammeras, namnet "gult fett" kommer just ifrån den gul/bruna färg fettet får. Sjukdomen leder till döden såvida den inte behandlas. De kliniska symptomen på pansteatit är: feber, trötthet och smärta när man berör katten. Ibland kan man även känna att fettet har klumpat ihop sig under huden. Alla katter uppvisar dock inte symptom på sjukdomen vilket gör den lömsk. Ibland upptäcker man inte att katten är sjuk förrän vid en buköppning t ex när man kastrerar en honkatt.

Man kan med fördel ge inälvsmat som man kanske inte hittar ute i livsmedelsbutikerna t ex. lunga, vom, njure och mage. Dessa köttprodukter brukar man kunna få tag på via slakterier, jägare och enstaka djurfodertillverkare (huvudsakligen tillverkare av färskfoder för hund).

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 217
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 740
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm