Det där med att inte använda hjälm

lady_vip

Trådstartare
Jag har fått en ny granne, en ryttare som lever på sin hästverksamhet, superduktig.

I helgen, när jag skrittade från vår gård på min häst, möter jag dennes beridare/stalltjej på en ganska smal grusväg. Jag ser det mötande ekipaget och registrerar direkt att den här tjejen inte har någon hjälm på sig. När vi är ca 50 meter från att mötas får hennes häst frispel, vänder 180 grader och reser sig. Tjejen vänder hästen och hästen upprepar 180-svängen och reser sig igen, ena gången värre efter den andra och tjejen är på väg av minst två gånger.
Jag förstår att vi aldrig kommer kunna mötas normalt så jag vänder, då går den andra hästen framåt. Så fort jag sen vänder min häst om får hennes häst frispel igen, så jag går en bit ut på en vall för att hon ska kunna rida förbi och allt går bra.

Men jag blir så jäkla förbannad! För det första utsätter hon sig för en fara bara av att sätta sig på en explosiv häst som inte är särskilt van vid omgivningen, dessutom utan hjälm! Sen tycker jag att det är oansvarigt gentemot omgivningen, om hon hade trillat av och slagit i huvudet hade jag ju fått fullständig panik.
Och sen det här med att vara ett föredöme. Bara några minuter efter att jag mött henne mötte jag 4 ridskoletjejer som var ute på ridskolans ponnyer. Som tur var mötte inte den hjälmlösa tjejen dem för de hade nog inte funderat på att vända, men de hade ju sett hennes urläckra häst och hennes hjälmlösa huvud.

Jag köper verkligen inte någon anledning till att inte använda hjälm. Vad de gör inom ridhusets väggar bryr jag mig inte om, men när de rider ut så blir plötsligt deras hjälmlösa huvud även alla andras problem. Det finns supersköna hjälmar, som inte väger något och som andas hur bra som helst, varför inte använda dem?

Jag vet att vi diskuterat det 100 gånger, men jag upptäcker att ju äldre jag blir, desto mer provocerad blir jag:rage:
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Känner igen fenomenet!

Jag misstänker att när de får sin F-skattsedel så får de automatiskt hårdare skalle. ;)
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag blir också frustrerad när jag ser folk rida utan hjälm, har tagit diskussionen ett par gånger på FB när det dykt upp hjälmlösa bilder. Å andra sidan inser jag att jag är en nästan lika god kålsupare, då min fina säkerhetsväst ofta(st) hänger på sin galge i sadelkammaren...
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Fast säkerhetsväst är ju ändå nästa steg. Man ser ju aldrig folk rida utan hjälm, men med säkerhetsväst. Hjälm är på något sätt så basic kan jag tycka.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Kan bara hålla med dig. Visserligen är det hennes huvud, men eftersom hon driver en verksamhet tycker jag hon ska vara ett bra exempel och inte tvärtom. Det är lika självklart för mig att rida med hjälm som att klä på mig när jag går upp.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

jag håller med, vi har en ryttare här som rider utan hjälm utanför mitt hus.
Hon tycker att det är hennes problem. men det blir mitt problem den dagen hon ramlar av och skallen knäcks utanför mitt hus.
Blir bara så matt, ska de vara så J***A svårt att dra på sig en hjälm?
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Skrev just ett längre inlägg, som försvann när jag postade det... :mad:

Hur som helst, jag är kluven i frågan. Samtidigt som jag inte tycker det finns särskilt många hållbara argument för att rida utan hjälm så är jag en stark förespråkare för rätten att som vuxen själv avgöra vilka risker jag vill utsätta mig själv för.

Även med både hjälm, säkerhetsväst och uppblåsbar nackkrage är ridning en högrisksysselsättning och säkrast vore att avstå helt. Men vi tar oss friheten att värdera den risken och utsätta oss för den. Samma sak med andra "onödiga" risktaganden som att cykla (med eller utan hjälm), röka, köra motorcykel, spela fotboll eller hockey etc. Somliga risker innefattar oundvikligen viss påverkan på andra människor, om inte annat så indirekt. En familjemedlem blir lämnad ensam, en brandman måste plocka upp kvarlevorna, försäkringspremierna höjs mm. Men jag menar att det i stora drag är del av tillvaron.

Själv hoppar jag någon gång över hjälm när jag är en kort stund på ridbanan t ex. Att rida ut utan hjälm finns däremot inte i min tankevärld. Men jag vill inte ta ifrån någon annan vuxen rätten att värdera sin skaderisk annorlunda.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jo det är urdumt beteende.

Men helt ärligt låt henne vara. Det är tillåtet att vara urdum, det finns inga lagar mot det som tur är.

(En som inte riktigt gillar tyckande, förr eller senare drabbar det en själv bara för att man inte följer standard 1a normen utan är lite avvikande (kanske med goda skäl den gången).)
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Sorry, jag vet att ni verkligen inte menar det så. Men det låter väldigt själviskt och som om vissa människor inte hade något värde bara för att de beter sig dumt.

I stil med, hon är så dum i huvudet att hon inte har hjälm så jag har ingen lust att få kladdiga tassar när jag hjälper henne. När hon glömde hjälmen försvann hennes värde som människa för mig.

Förr eller senare smalnar majoritetens standard av så mycket att minoritetens handlingsutrymme begränsas orimligt av hat och avsky. Majoriteten har inte alltid rätt (även om de kanske har rätt den här gången).

Samma sak med cykelhjälm, folk uttrycker ibland nästan en önskan om att cykelhjälmslösa skulle bli påkörda och permanent skadade så att -de minsann får lära sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jo det är urdumt beteende.

Men helt ärligt låt henne vara. Det är tillåtet att vara urdum, det finns inga lagar mot det som tur är.

(En som inte riktigt gillar tyckande, förr eller senare drabbar det en själv bara för att man inte följer standard 1a normen utan är lite avvikande (kanske med goda skäl den gången).)

Jag är väl inte heller nån supertyckare och när det gäller det där med hjälm har jag aldrig riktigt "varit utsatt" för det och att det är upp till var och en. Jag hade säkert inte brytt mig så mycket om hon bara ridit förbi mig och hälsat och allt varit frid och fröjd. Det var när hästen började konstra som jag tyckte att det var lite väl mycket drama för min del.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag är lite (mycket!) "sköt dig själv och skit i andra",så om nån är så dum så den rider utan hjälm så får dom väll vara det då. Sen tycker jag såklart att det är rejält korkat,men det är inget som provocerar mig eller gör mig förbannad.

Jag rider själv alltid med både hjälm och väst och kommer fortsätta med det,oavsett hur många "hjälmlösa" jag möter!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag kan verkligen förstå att du blev rädd, det skulle jag också bli, livrädd.

Har sett folk rida utan hjälm, tror jag, jag brukar inte registrera det riktigt. Det är inte som att jag är avundsjuk direkt. Men i fallet du beskriver skulle det gjort mig klart nervös att hon inte hade en.

(jaja bäst jag skriver, har hjälm, inte väst (o btw inget dåligt samvete över att inte ha väst, när jag kan göra kullerbyttor i en så köper jag den.)
 
Senast ändrad:
Sv: Det där med att inte använda hjälm

I stil med, hon är så dum i huvudet att hon inte har hjälm så jag har ingen lust att få kladdiga tassar när jag hjälper henne. När hon glömde hjälmen försvann hennes värde som människa för mig.

Förr eller senare smalnar majoritetens standard av så mycket att minoritetens handlingsutrymme begränsas orimligt av hat och avsky. Majoriteten har inte alltid rätt (även om de kanske har rätt den här gången).

Det är väl klart att jag hade hjälpt henne, inget snack om saken. Egentligen utsätter hon ju potentiellt alla möjliga för livsfara när hon rider ut, liksom jag gör. Hade hon ramlat av hade jag kanske fått en himla bry med hennes hingst som skulle på mitt sto, det vet vi ju inte. Eller så hade hon släpats i stigbygeln hela vägen hem, finns ju massor av scenario som tack och lov inte inträffade.

Men, som sagt, jag har aldrig under mina 14 år som hästägare, mött en ryttare utan hjälm när jag ridit ut, aldrig. Så hjälmkulturen ser väl annorlunda ut i min närhet.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det är inte direkt smart att rida en "yvig" häst utan hjälm, vare sig på ridbana eller uteritt.

Men jag har svårt för att köpa ditt resonemang kring att den här beridaren skulle ha manteln att axla att hela tiden vara tvungen att ses som en "förebild".

Utifrån din beksrivning låter det ju som någon som verkligen inte är en förebild.

Jag tycker att personen får välja att göra hur den vill, även om det är dumt.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tänk att folk blir så arga när dom ser någon utan hjälm??? Det är aldrig någon som klagar när dom ser cyklister utan hjälm. Folk får väl göra som dom vill! Jag blir provocerad när jag ser folk rida hästar dom inte klarar av!
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag blir provocerad när jag ser folk rida hästar dom inte klarar av!

Huvudet på spiken. :D

TS:

Håller med om att det är frustrerande. :banghead:
Vissa behöver aldrig någon förmaning och använder hjälm vid all ridning, kanske till och med vid hantering. Vissa lär sig den hårda vägen genom att trilla av eller att få en hov svischande förbi örat. Men vissa lär sig aldrig, helt enkelt. Jag tror att vi alla har en gräns för när vi tycker att det krävs hjälm och den tjejens gräns verkar ju dumdristigt långt bort.

Jag kan rida barbacka med handhäst mellan hagar i bara grimma och grimskaft, jag leder fyra-fem hästar åt gången utan tanke på hjälm. På de punkterna är kanske min gräns lite dumdristig, men det handlar då oftast om att effektivisera arbetet och då hanterar jag hästar jag känner samt kan läsa av. Men jobbar jag med en unghäst så har jag hjälm även på backen. Och vid all ridning överlag.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Det är inte direkt smart att rida en "yvig" häst utan hjälm, vare sig på ridbana eller uteritt.

Men jag har svårt för att köpa ditt resonemang kring att den här beridaren skulle ha manteln att axla att hela tiden vara tvungen att ses som en "förebild".
Utifrån din beksrivning låter det ju som någon som verkligen inte är en förebild.

Jag tycker att personen får välja att göra hur den vill, även om det är dumt.

Den manteln får vi ju alla bära, kan jag tycka, oavsett.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Jag tycker att det är hur korkat som helst så av princip ignorerar jag bilder på nätet där ryttaren inte har hjälm. Jag rider inte heller tillsammans med någon som inte har hjälm för krossar de skallen mot en sten vill inte jag behöva ta reda på slamsorna.
 
Sv: Det där med att inte använda hjälm

Tänk att folk blir så arga när dom ser någon utan hjälm??? Det är aldrig någon som klagar när dom ser cyklister utan hjälm. Folk får väl göra som dom vill! Jag blir provocerad när jag ser folk rida hästar dom inte klarar av!

Word!
/Migo
Oftast hjälmlös. Av lathet:p
 

Liknande trådar

Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Emanon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 254
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 694
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp