Det brinner. Rejält.

lizan

Trådstartare
Moderator
Huuu... Nog för att man är van vid stora bränder i krokarna när man bor i södra kalifornien, men den här gången är det lite väl nära. Jag är visserligen inte där nu, men det är mitt hem.

Vårt område är omringat och mina föräldrar evakuerade (och jag vet vart de är osv tack o lov).

Moder jord är fan läskig ibland.

Många bilder:
http://www.vcstar.com/photos/galleries/2013/may/02/latest-photos-camarillo-fire/
http://www.vcstar.com/photos/galleries/2013/may/02/camarillo-springs-fire/

Här brukar jag promenera förbi...
0503_vclo_camfire9_t607.JPG


Helt sjukt...
randallphenning-0102_t607.JPG
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Men jösses:eek:

Ojoj,hoppas ert hus klarar sig och att ingen människa och inga djur blir skadade!
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Ouch :nailbiting: Jag ar ledsen att det ar precis vid ditt hem. Jag sag pa nyheterna i morse hur torrt det ar dar och hur svarslackt det ar. Hoppas att de snart far bukt med branderna.
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Hjälp!:eek: Orsak? Är det pga torka eller?
Tack och lov att dina föräldrar är evakuerade!
Hur är det med erat hus, kommer det klara sig?
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Vilda djur är det nog många som blir skadade... Tack o lov är det dock inte mycket som skadats förutom "brush"...

Vindarna blåser så rejält så nu har det redan blåst förbi vårt område, mamma la precis upp bilder med blå himmel över dem men hela bergen runt, och även ett inne i bostadsområde är helt kolsvarta och rykande. Sanslöst vilken tur, och ENORM skicklighet från alla som riskerar sina liv med att bekämpa elden, att det inte gick värre.

Det verkar som att elden är på väg åt bättre håll och ner mot havet... Mest obebyggd mark åt det hållet... Men den var in på campus på universitetet som ligger i utkanterna av staden. Vet inte hur långt vinden tagit elden än, och om vindarna vänder kan det snabbt gå riktigt jävla illa.

En av bilderna mamma la upp alldeles nu...
422058_10151581693693703_1569255056_n.jpg
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Jaa det har klarat sig, tack o lov. Om den inte hittar något sätt att ta sig tillbaka åt det hållet om vinden vänder... Det mesta är ju uppbrunnet som går att brinna åt det hållet...

Men det brinner för att det är torrt som fan, och så är det ofta människor som startar bränderna på något sätt, ibland med flit ibland inte. Det krävs inte mycket när det är så torrt.

Dessutom är vindarna där inte o leka med vilket försvårar allt... Vissa menar också att bränderna blir värre i och med klimatförändringar...
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Det har brunnit mindre bränder så nära, men inte såhär stort där de varit helt omringade. Fyfan. Så skönt att det blåst vidare så att ingen jag känner just för tillfället är i riskzonerna...
 
Sv: Det brinner. Rejält.

ja absolut, det räcker ju nästan att fisa på gräset när det är så torrt!
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Denna bilden dök just upp på fejan. Från en organisation som räddar vilda djur undan branden. Jag börjar nästan spontanböla när jag ser sånt här:
550362_615108211852520_80698381_n.jpg

En "bobcat" (större vildkatt?) och nån sorts rådjur:love:.
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Bobcat = lodjur, underarten rödlo tror jag. Undra hur bra dom är på att rehab:a såna små eller om dom hamnar i nån bur i resten av sina liv... :(
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Det har brunnit mindre bränder så nära, men inte såhär stort där de varit helt omringade. Fyfan. Så skönt att det blåst vidare så att ingen jag känner just för tillfället är i riskzonerna...

Jag forstar precis hur det ar ... Vi bodde i Florida nar halva staten brann 1998. Det brinner sa annorlunda dar an i Sverige, tydligen blir brander mer explosions artade for att traden innehaller mer kada/sav. Jag minns hur schokerande det var att se hur halva skogen uppifran hade brunnit innan elden hoppade vidare. Jag hade aldrig sett nagot liknande innan. Eller hur det plotsligt borjade brinna i rotter manga meter langre bort. Helt sanslost sa fort det gick.
Atminstone i Florida ar de superduktiga att rehabba vilda djur efter brander och de kommer tillbaka ut sa fort de ar friska (eller gamla) nog. Liksom i Florida brinner det ju ganska ofta i CA sa jag gissar att de ar lika duktiga dar.
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Skillnad på djur och djur, vissa djur är "skitlätta" att rehaba, små rovdjur som behöver lära sig jaga hör inte till dem... Och jag har sett mycket "rehab" och ja.. det är just "rehab" och inte rehab tyvärr. :(

Men jo, det är rätt intressant hur annorlunda allt är. Det regnar på ett annat sätt, det blåser på ett annat sätt, det brinner på ett annat sätt..... Vi brukar rida i en stor stor stor park, där brinner det titt som tätt... Man kan inte tro att det är samma ställe när man varit där när det inte brunnit på länge, och sen när det har gjort det. Känns som man är på mars eller nåt...
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Jag sag Florida Panthers, bob cats, bald eagles och annat (for att inte tala om de konstigaste -och tydligen ovanliga- reptilierna) bli rehabed efter 1998 branderna. Det ar mojligt att inte alla foll val ut, men da jag red med Sheriffen och holl pa med search and rescue var jag involverad i en hel del och framfor allt lagar och forordningar. Jag kan bara saga att jag var mycket imponerad ... och CA ar definitivt mycket langre fram i alla sadana fall an Fl.
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Åh så hemskt!! Jag fick flashbacks från när vi bodde i San Diego och enorma bränder rasade alldeles i närheten. Efteråt gick vi längs våra gamla vandringsleder i de förkolnade bergen - och jag minns gamarna som cirklade runt runt överallt, spanande efter döda djur som inte hunnit undan. Och lukten, man kände på lukten var de döda djuren fanns. Det var fasansfullt. Svarta, kala berg så långt ögat nådde. Inga människor omkom i de bränderna, tycks jag minnas, tack och lov. Men mängder av djur..... :(

Men det här är väl alldeles "fel" tid för stora bränder i Californien?? Det brukar ju vara om sensommaren och hösten, då Santa Anas heta vindar kommer?
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Ja, det är skrämmande. Min mans syster bor i Beaumont, och de hämtar vatten i dammen utanför hennes hus. De har hitills klarat sig från evakuering, men vi får väl se hur det går.

Vi skall dit om två veckor, då får vi se förödelsen i verkligheten.

Mina tankar går också till alla djur som inte hinner undan. :(
 
Sv: Det brinner. Rejält.

Det sista jag hittar är 8000 acres burned, hur mycket som brann samtidigt vet jag inte, men 6500 acres pratade de om tidigare, och att det gick från 10 till 6500 på bara några timmar pga vindarna...


hastflicka: vuxna djur går ju att rehaba, och i viss mån unga djur. sen beror det på art, fåglar är ofta lite lättare. Men unga rovdjur som måste lära sig jaga är en helt annan sak.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp