Det blir dyrare att ha häst!

kolblakkur

Trådstartare
Föreställ er att det skulle bli dyrare att ha häst... Hö/hösilagepriserna skulle öka med ett par kronor kilot, stöet skulle bli nästan dubbelt så dyrt, för er som är inackorderade skulle stallhyran öka med minst några hundralappar i månaden. Veterinärvården blir samtidigt dyrare. Frågan är:

Skulle du fortsätta med hästar då?
Varför/varför inte?
Skulle du haft hästar, men färre?
Varför/varför inte?

Och sist men inte minst: Är utvecklingen påväg ditåt? :)

Sv: Det blir dyrare att ha häst!

Eftersom vi har fyra hästar hemma men vi bara är två st som rider så hade jag minskat ner på antalet hästar. Då halveras kostnaden genast.

Om jag ska gissa så tror jag att det finns en risk att kostnaderna kommer att öka. Det har ju ex varit dyrt denna vinter med spannmål. Det verkar som om de passar på att höja priset även på annat foder som lusern mm.

Jag hade fortsatt ändå, men ökat avgiften litegrann för mina medryttare och därigenom löst problemet.

Jag tror att vi är på väg mot dyrare tider, men det gäller ju det mesta i samhället idag. Jag tror dock att det ligger flera år fram i tiden.

rör det sig om ngn fenmhundring i måaden sulle det inte vara några problem, men skulle det handla om tusenlappar skulle jag nog få överväga en medryttare.

Oj intressant fråga. Det som vi köper är betfor, mineraler och hö. Spån och havre är gratis.

Om höet blir dyrare skulle vi nog ta själva, har gjort det förr men då skulle det vara tvunget att bli väldigt mycket dyrare.

Dessa hästar jag har är nog de sista som finns i min ägo. Jag hoppas att vi har många många år kvar, men efter det rider jag nog andras (om jag vill hålla på då) och äger nog ingen. Jag har varit hästaktiv i hela mitt liv (läs från 5 års ålder) och är idag 32år, Mina hästar är 11och 12 år och de lever förhoppningsvis i närmare 20 år till. Då tror jag att jag är färdig med hästeriet och ägnar mig åt andra saker i livet. Men man vet ju aldrig!!

Men visst tror jag att allt kommer bli dyrare men jag tror väl även att lönerna följer med så jag vet inte om skillnaden blir avsevärt större. Men jag tror det blir dyrare att inackodera hästar.

Föreställ er att det skulle bli dyrare att ha häst... Hö/hösilagepriserna skulle öka med ett par kronor kilot, stöet skulle bli nästan dubbelt så dyrt, för er som är inackorderade skulle stallhyran öka med minst några hundralappar i månaden. Veterinärvården blir samtidigt dyrare. Frågan är:

Varför/varför inte?
Varför/varför inte?

Och sist men inte minst: Är utvecklingen påväg ditåt? :)

Oj, jag skulle fortsätta med mina två hästar, vanlig skogsridning. Men däremot skulle bilen ryka :devil:
Skulle aldrig klara av att sälja ngn av de två. Då lever jag hellre på soppa dag ut och dag in. . .
ja nog tror jag att det blir dyrare och dyrare att ha häst. . . helst att ha inackorderade hos andra. . . därför ska vi bygga egen lösdrift nu till sommaren :D

Jag skulle absolut ha kvar min häst. Jag får helt enkelt se till att öka mina inkomster och/eller dra ner på mina utgifter för att hålla det flytande.

Men om min häst dör skulle jag inte skaffa en ny.

Jag har häst väldigt billigt idag så några kronor till kan jag nog klara. :)

Det BLIR ju dyrare från år till år, iaf för mig. Hyran höjdes med 100:-/månad nu och hovslagaren gjorde en chockhöjning med 600:-, bytte dock hovslagare men det blev ändå 100:- dyrare än tidigare. Antar att allt annat oxå succesivt blir dyrare, men så länge det andast gäller några hundralappar per år så blir det ju inte lika kännbart och den egna lönen höjs ju lite så det går väl på ett ut antar jag. Skulle ju inte göra ngt om det gick åt andra hållet...;). Hursomhelst skulle jag ha kvar pållan ändå, kanske finna billigare alternativ till stallplats och så.

ja, jag tror faktiskt att utvecklingen JUST NU är påväg ditåt. Varför jag säger JUST NU, är för att det varit lite si och så med skördarna i landet, pga väder o vind... då kan priserna stiga under något år, andra år kan komma, där priserna sjunker igen,,, om man har flyt med skördeväder osv... då blir det gott om foder, och många på marknaden ger lägre priser.

Vi har egen gård, mjölkproduktion i stor skala, så jag skulle klart fortsätta med hästar även om det blev dyrare,, för där försvinner ju foderkostnader, hovvård och vetrinär lixom in i den verksamheten på ett annat vis. så länge den inte BELASTAR den verksamheten, som ju drivs i vinstsyfte, -om man håller sig på sina 2-4 hästar, så finns inget att diskutera.

Kan dock tänka mig att det KAN påverka många i städer, som har hästar inackorderade kanske... Vet ej!

Jag hade sålt av hästar & bara behållt en ridhäst & skaffat en shettis som sällskap.

Nu tar vi allt själv förrutom ströt & har hästarna hemma vilket innebär en massiv kostnadsbesparing för mig.
Så vi klarar en höjning, men även för mig finns det en smärtgräns.

skulle det bli riktigt illa så blir det ev. försäljning av hästarna & jag kommer bli medryttare istället.

Hej!

Jag skulle nog vända på kronorna och på tillvaron tills det verkligen inte gick att göra mer längre, man gör ju allt för sin häst!

Jag vet faktiskt inte var priserna är på väg för alla säger så olika!

Sist jag köpte hö sa bonden att hö priserna skulle stiga eftersom efterfrågan är så stor samtidigt som man hör från flera håll att det inte lönar sig att ta hö för att man tjänar så lite och kan ta ut så lite pengar från det.

Strö vet jag inte, torv och spån är väl rätt dyrt som det är och man kan ju inte ta ut ockerpriser för det finns rätt många leverantörer idag, halm däremot ökar ju konstant i pris vilket jag tycker är märkligt då det är en spillprodukt. Sist jag skulle köpa skulle dom ha nästan lika mycket som för hö:crazy:

När det gäller stallhyran höjs väl den ofast typ en hundring drygt om året eller så och det är ju naturligt, men å andra sidan har jag nyss letat nytt stall och det är verkligen inte stallägarnas marknad nu...

Jag hoppas att det inte blir någon större skillnad för det är dyrt som det är!

Absolut.
Varför/varför inte?
Det är det roligaste jag vet. Skulle inte sluta med min största hobby i första taget.
Har för tillfället bara en häst. Men hade jag flera så skulle jag väl sälja.
Varför/varför inte?
Jag skulle ju inte ha fler hästar än jag har råd med. Och skulle det bli för dyrt med 1 enda häst så skulle jag väl inte ha nåt val än att sälja den oxå. Men skulle först leta efter e medis som va beredd att betala. Låna ut min tjej.
Och sålde jag henne skulle jag betala någon för att få låna en häst av någon annan..

Och sist men inte minst: Är utvecklingen påväg ditåt?
Det hoppas jag inte:eek:. Men det får tiden visa.! Jag kommer göra allt för att ha Bääsan kvar.

Foderpriserna har ju gått upp rejält och jag tror de blir kvar på en högre nivå än innan.

Stora delar av landet har dock för mycket vall i förhållande till djurantalet så höpriserna kan nog hållas nere där.

Här i Skåne däremot så räknar bönderna på alternativintäkten om de odlar spannmål istället så antingen vill de höja priserna eller sluta odla vall.

jag tror inte på någon dramatisk förändring men större prishöjningar än inflationen är inte osannolikt.

Jag skulle fortsätta med hästarn så länge jag hade råd. Jag prioriterar att ha häst, det mesta (alla?) av mina pengar efter betalda räkningar går till dem. Det är livskvalitet för mig.
Jag har ju den fördelen att vi tar eget hö också, men behöver ibland köpa mer när det inte räcker.
Ska förhoppningsvis få en ok lön när jag är färdigutbildad också så då kommer ju saken i ett bättre läge.

Tror absolut på att strö, foder kommer gå upp i pris. Väderlek och konkurrens från bla pelletstillverkning driver upp priserna.

Allt blir ju dyrare, så även det som hästen behöver.
Men förhoppningsvis ökar ju lönen också lite varje år.

I mitt fall skulle det först och främst bli träningar och tävlingar jag skulle få dra in på.
Sedan skulle jag förmodligen jobba mer också, jag har ridlektioner förutom mitt ordinarie jobb. Just nu bara med "roliga" elever, kris i kassan skulle jag vara tvungen att ta "tråkiga" elever också.
Medryttare som betalar är ju också ngt som gör att hästen blir billigare i drift. Det eller att den går ngn lektion i veckan på ridskolan.

Jag hade fortsatt med hästar (har bara en, inackorderad)
Men hade jag haft många hästar hade jag väl börjat tänka om om min ekonomi blir ansträngd, och man hade väl fått dra ner på vissa saker, kanske inte ha en ny fin bil/transport eller liknande.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476
F
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite tips om vad ni skulle göra i min sits.. Vet inte om all bakgrundsinfo är nödvändig, men ska försöka att inte dra ut...
2
Svar
35
· Visningar
4 331
Senast: fredde
·
Hästvård Skall berätta ifrån början...(Långt) Förra sommaren köpte min syster ett fbl direkt ifrån banan. Han hade en gamal böjsena skada & han...
2
Svar
26
· Visningar
2 375
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar