det blev så fel..

Sv: det blev så fel..

Tog över ett 10-årigt sto som varit tävlingshäst hela sitt liv och jag skulle bara ha en skogsmulle. Det tog 2 veckor på första sommarbetet innan jag ens kunde fånga henne! (visade sig att hon aldrig gått på stor hage i hela sitt liv) Rida var ingen höjdare, hon störtade i backen så fort det inte var en grusad väg! (hon hade aldrig ridits ut i skogen, bara på anlagda slingor) Hetsåt sin mat (van att ALLTID vara på sträng diet)
Ja du listan kan göras gigantisk lång... priset togs nog när jag valde att promenera med henne och hon gick rakt in i en gran för att stigen svängde men det gjorde inte hästen..
Efter ca 1 år fick hon flytta hem till gården och slippa kollektivstallet. Hade då lösdrift med STOR ligghall och 2 otroligt snälla kompisar.. INTE EN GÅNG på 2 år stod hon under tak utan jag hittade henne på nätterna oavsett årstid och väder när hon stod mitt i hagen med huvudet vänt mot stjärnorna och månen.. Då grät jag stora tårar.. stackars häst att kunna få sådana men???? MEN efter ca 5 år så kom vändningen, med alltid fri tillgång på mat och normal hantering och bara få vara häst så började hon sakta smyga in ett ben ibland i ligghallen och ytterligare nått år så kunde hon äntligen njuta av taket!!! Och i takt med det kunde hon även uppskatta en ridtur UTAN SADEL, kunde aldrig lägga på en sådan igen...
Tror dock att det var de andra 2 hästarnas förtjänst, de hjälpte till och rehabilitera en till synes fullt frisk häst men som hade sådana inre skador...
Den hästen lärde mig massor som jag alltid kommer att vara henne tacksam för just gällande hantering... :)
 
Sv: det blev så fel..

Nej, det funkar inte att ta med morötter ut i hagen till alla hästar. Min häst började uppvisa lite oönskade, hotfulla tendenser i hagen när vissa personer i stallet envisades att gå ut i hagen och bara trycka i hästarna morötter "För de är ju så söööööta!". När morötterna uteblev eller tog slut började hon försöka hota till sig mer. Inte okej!

Ja jag har exempel på ett par personer som blev av med ett finger pga man matade hästen, så jag använder inte mat i hagen.
 
Sv: det blev så fel..

Tillägg:

Är det också fler hästar där som man inte riktigt har 100% koll på kan ju en häst ge sig på en annan som flyr och en människa hamnar emellan eller likn.
Godis med flera lösa djur är inte alltid bra.
Godis triggar upp energin.

Vill man ha hästen lugnare är kli på rätt ställe etc bättre. Klappar är också lite mer sånt människor gillar.
En häst vill bli kliad, masserad etc hellre.
Dock bondar man ofta bra genom att arbeta ihop. Men känner man sig osäker är det nog inte lönt.
 
Sv: det blev så fel..

Det är inte säkert att det är en häst som är van att bli hanterad i boxen.Bind upp den på stallgången istället. Gör ingen stor sak av den. låt boxen vara ett ställe den får äta kraftfoder på.

Tänk efter litet hur de förra ägarna var- om de var litet gammeldags hade de kanske lugna litet långsamma rörelser men ändå bestämda ingen tvekan. Försök härma deras beteende, ha så djup röst du kan och andas långa lugna andetag när du umgås med hästen. Låt inte hästens stress bli din.

Lycka till, det är en lugn och trevlig häst låt den vara det med dig också :)
 
Sv: det blev så fel..

Hästar känner av vad männikan har för energier.Du skriver att du är lite harig då gäller det att du ska fokusera på att inte tänka på att rädsla finns utan försöka att tänka posetivt.Försöka att känna dej trygg i dej själv.Prata med hästen och klia och stryk handen mjukt mot hästen.Försök att läsa hur hästen mår och reagerar och ge den god tid att försöka läsa av dej.Hästar är olika individer och tar olika tid på sej att känna sej trygg.Min senaste kallblodstravare ylade och höll på att sparka sönder hela boxen när han ny kommit.I två månader så var det bara att bilda en kontakt mellan mej och hästen.Han har aldrig gjort något försök att leva rövare i boxen något mera än den dagen han kom.En hel go och trevlig pålle.:)
 
Sv: det blev så fel..

Min häst är väldigt känslig i nya miljöer. När vi köpte honom blrv han jättesvår. Gick inte ens att sko, han bokstavligen la sig på hovslagaren. Han blir väldigt osäker på nya platser helt enkelt, han vill vara hemma. Även om det är bättre idag.

Jag tycker som övriga att du ska ge honom tid och undvika att bli arg.
 
Sv: det blev så fel..

:heart tack !

hästen har lugnat sej, kommer lite överens med de andra i hagen redan. han kommer snällt fram i hagen, men blir bortjagad av de andra som är nyfikna.
idag blev han skodd, det gick rätt så bra.
problemet är att han inte är van att vara ensam i stallet. och att det inte finns nån stallgång eller liknande.
fortfarande gör han underliga störtdyk, så man inte hinner med, och då lär han ju sej att man kan springa sin kos.. men jag har ingen makt att hålla honom då.. stor och tung är han.
men en dag i taget så kanske...
 
Sv: det blev så fel..

Sådär är det ju med hästar. Vill man ha dom van vid de rutiner man vill använda får man lära dom. Ha en plan, en plan B, plan C, plan D osv utifrån hur det fungerar, hästar är ju olika, fungerar sällan som enligt boken.
Antingen tar man tag i det och ser till att ta hjälp om det behövs, eller så ger man upp och hoppas man aldrig stöter på en häst som har andra rutiner än man vill använda sig av igen! :p Lite grovt generaliserat. Men tar man bara tag i det så brukar man som bonus utveckla sig själv som hästmänniska! :) Gäller att vara lyhörd, uppfinningsrik och ha lite tålamod.

Brukar själv tänka att om en situation är eller riskerar att bli farlig, då ska jag inte försöka lösa problemet i den situationen utan backa tillbaka och dela upp det i mycket mindre delmoment i mer säker/neutral miljö. Eller överhuvudtaget - i de situationer där man upplever något som ett "problem" är det ofta för svårt att komma tillrätta med det, bättre att backa tillbaka till en situation där man kan märka samma fenomen utan att uppleva det som ett problem.
Ibland under tidens gång kanske man då får anpassa sig efter hästen för att inte sätta sig i potentiellt farliga situationer. Under tiden man jobbar på relationen, självförtroendet, kommunikationen eller vad det nu kan vara som behövs.
 
Sv: det blev så fel..

Min häst var helt tossig i början.
Muckade med hingstarna och hade gärna betäckt vartenda sto han såg.
Tack och lov så har han lugnat ner sig.
Detta var inget beteende ägaren sett innan.
Går i valackflock och inga problem på stallgången oavsett vilka fler som står uppbundna.
 
Sv: det blev så fel..

Ge hästen tid! Det är en stor omställning för den att byta miljö. När jag bytte stall till min f.d häst blev han tokstressad. Jag förstod senare att det var foderbytet som gjorde honom "speedad". Han var väldigt känslig för nytt hö. Det tog ungefär 2 v för honom att landa i den nya miljön. Innan dess var det ett helsike att hantera honom. Allt gick mycket lättare när han gjorde miljöombyte på sommarsäsongen.

Dock kan det frigöra en hel del stresshormoner för hästen att få röra på sig om det är fodret den reagerar på.

Jag vill också påpeka att min häst älskade att åka på kurser, träningar, tävlingar, men då hade vi ju alltid vårt egna foder med oss och upplevde aldrig denna reaktion.

Kan du slussa över honom sakta till det nya fodret? Lycka till med din nye vän! :)
 
Sv: det blev så fel..

nu har han varit i stallet en dryg vecka, idag var vi ute på vår första ridtur. vi hade sällskap och det gick över förväntan bra. han lyssnade, fattade tom halvhalt och hade en trevlig trav :) (han gick på travet så sent som i december)
enda jobbiga är när man skall sätta igång honom. då står han inte still och fjantar hit och dit. men men.. det blir väl bättre det med !
idag drog han inte heller iväg vid ledandet.
NÖJD !!!:)
 
Sv: det blev så fel..

Är det en fd löp travare alltså ??

Klart du har mkt ifråga om
Miljö ombyte och träning Isåfall ...?
 
Sv: det blev så fel..

Dom travare jag har skolat om från början har jag gjort så att hästen och jag har "kommit överens" att ifall den står still så jag kommir upp så får den röra på sej RAKT framåt i skritt medans jag fixar mej i ordning som stigläderlängd m.m.
Det har oftast bara tagit drygt 5-10 dagar innan vi är överens om den biten....

Sen har jag byggt på allt eftersom beroende på om hästen är "krypig" i skinnet eller lugnare att den står stilla tills jag är helt klar och det brukar ta inom 2 månader.

Fördelen med travare är att dom är extremt lättlärda bara man är konsekvent och delar upp momenten i små delar i början.

Lycka till
 
Sv: det blev så fel..

nu en fr¨åga till, och det är brottom dessutom:

nu skulledet finnas en ledig stallplats här nära, med box, och en ridplan..

det är kanske dumt att flytta honom nu, när han börjat vänja sej, men det skulle ju nog vara lättare (och dyrare naturligtvis).
usch varför ska det alltid finnas så mycket att fundera över??
 
Sv: det blev så fel..

nu en fr¨åga till, och det är brottom dessutom:

nu skulledet finnas en ledig stallplats här nära, med box, och en ridplan..

det är kanske dumt att flytta honom nu, när han börjat vänja sej, men det skulle ju nog vara lättare (och dyrare naturligtvis).
usch varför ska det alltid finnas så mycket att fundera över??
Hur långt är det till där hästen står nu? Skulle det förenkla väldigt för dig? Jag personligen skulle undvika uppstallning av hästen i nuläget om han är van vid lösdrift. En häst som precis kommit från tävlingsbanan (det kommer ta tid för hästen att tagga ner på riktigt) och sedan även lägga på uppstallning... Kan bli väl häftigt för pålle tror jag (kanske börjar han gnaga trä eller annat mindre bra beteende???)
 
Sv: det blev så fel..

stallet med lösdrift är här helt nära, till andra stallet är det kanske 3-4 km.

detta är första vintern han stått i lösdrift. men eftersom det nu börjar funka någorlunda här, så kanske det är bäst för hans huvud att inte bli flyttad igen!
 
Sv: det blev så fel..

oj herregud, jag grubblar ihjäl mej snart!
han har ju stått på stall ända till denna vinter..det skulle vara enklare/dyrare att ha honom på stall istället...
suck..
 
Sv: det blev så fel..

hej igen.
gud hur jag ångrar detta köpet.
hästen flyttade till boxstallet. har lugnat ner sej där, stallskötaren tar in honom o han e lugn o fin. men när jag kommer ger han inte fast sej. när han väl är fast (inte då av mej) ¨å är han rätt så bra i stallgången.
hur skall jag ta itu med det?
jag är feg, han kommer emot med öronen i nacken-då går inte jag dit och tar honom.
fyfan vilket elände.
 
Sv: det blev så fel..

Återigen, det har ju hänt enormt mycket i hästens liv på kort tid. Jag tror inte att du ser hans "rätta jag" ännu, utan en väldigt stressad, osäker och förvirrad version. Du behöver ge honom tid att komma till ro, att hitta sin plats i flocken och att lära känna dig.

Hur skulle det vara att t.ex. gå en liten kurs i klickerträning av hästar? Jag har själv sådana planer eftersom jag har jättefina erfarenheter av klickerträning med hund. Det är ett väldigt kravfritt sätt att träna och jag upplever att det bidrar till en förbättrad relation med hundarna. De lär sig att förknippa matte med något trevligt och kul. Man får önskat resultat utan att bråka.
 
Sv: det blev så fel..

hej igen.
gud hur jag ångrar detta köpet.
hästen flyttade till boxstallet. har lugnat ner sej där, stallskötaren tar in honom o han e lugn o fin. men när jag kommer ger han inte fast sej. när han väl är fast (inte då av mej) ¨å är han rätt så bra i stallgången.
hur skall jag ta itu med det?
jag är feg, han kommer emot med öronen i nacken-då går inte jag dit och tar honom.
fyfan vilket elände.

Han testar dig och har märkt att det funkar. Du måste komma över din rädsla och säga ifrån när han gör sånt. Är du orolig så ha hjälm och säkerhetsväst på dig när du hanterar honom (skulle han bita så tar västen smällen och en tjock jacka funkar utmärkt också). Jag skulle nog ta hjälp av någon som kan lära dig hur du ska agera i umgänget med hästen. Jag tror inte jag varit med om någon häst som inte testat mig på något sätt. Har det inte varit bus vid ridningen så kan det ha varit att hästen kliver "över" mig eller hotar med någon fot eller surar och hugger i luften. Då måste man läsa av hästen ordentligt. I de flesta fall har det räckt att man rytit till. Eftersom det är en före detta tävlingstravare så är han säkerligen lyhörd om du bara är bestämd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp