det blev så fel..

pissmyran

Trådstartare
jag vill vara anonym här nu..
jag var och provrida en häst som var helt underbar. han hade trevliga gångarter för att vara ex travare, han var lugn, snäll och belevad. jättetrevlig!
jag fick åka lång väg och fick bara en dag på mej att bestämma mej.
säljarna har haft honom sen föl, och är lite gammeldags. jag litar på när dom säger att han aldrig haft nåt mankemang för sej.

MEN. han kom hem och han är som förbytt. han har stårr på lösdrift tidigare och gör det nu också. men han är som en fjäder, igår försvarade han sitt hö till den milda grad att han svängde rumpan till och bockade .. han är helt uppskruvad och man kan knappt få honom att stå lite stilla i boxen 5 minuter.. han hör inte på och har inte riktit nån respekt..
han är ju ny och testar säkert men jag är en lite för harig människa . jag vill ha häst för att det är roligt inte för att stressa så här.

vad skall jag göra?? skulle säljarna gå med på det så skulle jag föra till baka honom, han var ju unbderbar och förtjänar bättre än så här.
jag är ledsen.. :(

ge nåt råd!

(jag har haft häst förut, men är ju inte purung mera och lite för rädd är jag nog också..)
 
Sv: det blev så fel..

Hur länge har du haft honom? Om han bott på ett och samma ställe sedan han var föl, alltså i hela sitt liv (?) är det inte konstigt om han blir orolig och förbytt när han flyttar. Ge det lite tid och se hur det utvecklar sig är mitt råd. Men om du är osäker, lägg ridningen på hyllan ett tag. När han är tryggare på hemmaplan kan du ju alltid promenera med honom. Han vet ju inte ännu vem du är, eller någon annan heller för den delen.
 
Sv: det blev så fel..

Hur länge har du haft honom? Det är ju en jättestor omställning för en häst att bli såld; ny ägare, nya kompisar, nytt foder, nya omgivningar. Och särskilt om han har bott på samma ställe sedan han var föl. Det är ju inte så konstigt att han blir lite orolig. Och att han försvarar sitt hö i hagen är ju heller inget märkligt; rangordningen måste ju göras upp...

Jag skulle ha gett honom lite tid att lugna ner sig, men lagom mad motion är bra ändå, så att han inte får för mycket överskottsenergi. Känner du att det blir för mycket häst kan du kanske be någon om hjälp i början? Och motion är ju inte bara ridning; longering, promenader... Och mycket rykt och pyssel,om han tyckerom det så att ni lär känna varandra. Det kanske finns någon annan i stallet som du kan vara där samtidigt som, så att han slipper vara ensam i stallet i början?
Och sist men inte minst; var konsekvent och tydlig i all hantering.

Lycka till! :-)
 
Sv: det blev så fel..

Tyvärr kan många hästar reagera så bara av miljöombytet. ALLT är ju annorlunda - nya hästkompisar, ny omgivning, nya rutiner, ny ägare + eventuella andra som pysslar med honom.

Ibland är det "rätta sidan" som kommer fram - att förra ägaren gjort väldigt bra jobb med att uppfostra hästen och kommunicera med den att man inte märkt av dom sidorna hos hästen (stress, aggressivitet, som exempel), ofta är det nog snarare en omställningsperiod och att hästen blir lättsammare när den anpassat sig till den nya miljön.

Du kanske kan höra om du får ha hästen ett par månader på prov. Så du kan se om det blir bättre under den tiden eller inte. Själv skulle jag ha sett det som en utmaning att försöka ställa om mig själv till att kunna kommunicera med nya hästen (och tala om vilka gränser som gäller för mig) och att man får så lov att ta sig igenom omställningsperioder om man skaffat häst. Men det är såklart ingen garanti för att det är ett bra köp. Kanske är hästen t ex för aggressiv för just dig, eller att personkemin inte klickar så dom sämsta sidorna kommer fram. Det är ju aldrig hästens fel, frågan är väl vad man själv är villig att ta på sig och hur personkemin funkar.
 
Sv: det blev så fel..

Som de andra skriver så kan hästar förändras en del när de flyttar, speciellt om han nu bott på samma ställe hela livet. Jag flyttade min häst i höstas, hon visar fortfarande upp nya sidor som jag aldrig sett innan trots att det gått ett halvår ungefär.

För vissa hästar är det en väldigt stor grej att flytta, andra hästar tar det hela med ro. Tålamod är det som gäller. Men jag tror att det är bra om du pratar med säljarna och berättar hur det är eftersom du blir lite rädd för honom.

Jag skulle låta honom vara, hantera honom som vanligt men låta honom landa och få "vara häst" tills han verkar lugna ner sig.
 
Sv: det blev så fel..

Det kan ta några veckor innan de coolar ner sig :) låt honom vara ett tag, han behöver hitta sin plats tror jag. Har haft hästar som jag varit tvungen att dra ner på kraftfodret och bara pyssla lite med innan jag ens vågat försöka rida! Men efter ett tag har det känts som de accepterat sin nya tillvaro. Lycka till!
 
Sv: det blev så fel..

jag vill vara anonym här nu..
jag var och provrida en häst som var helt underbar. han hade trevliga gångarter för att vara ex travare, han var lugn, snäll och belevad. jättetrevlig!
jag fick åka lång väg och fick bara en dag på mej att bestämma mej.
säljarna har haft honom sen föl, och är lite gammeldags. jag litar på när dom säger att han aldrig haft nåt mankemang för sej.

MEN. han kom hem och han är som förbytt. han har stårr på lösdrift tidigare och gör det nu också. men han är som en fjäder, igår försvarade han sitt hö till den milda grad att han svängde rumpan till och bockade .. han är helt uppskruvad och man kan knappt få honom att stå lite stilla i boxen 5 minuter.. han hör inte på och har inte riktit nån respekt..
han är ju ny och testar säkert men jag är en lite för harig människa . jag vill ha häst för att det är roligt inte för att stressa så här.

vad skall jag göra?? skulle säljarna gå med på det så skulle jag föra till baka honom, han var ju unbderbar och förtjänar bättre än så här.
jag är ledsen.. :(

ge nåt råd!

(jag har haft häst förut, men är ju inte purung mera och lite för rädd är jag nog också..)

Ge det två veckor. Skippa alla tankar på ridning tills vidare. Pyssla och umgås med hästen och låt honom hitta sin plats.

Min väluppfostrade ponny kickade mot en i stallpersonalen som gick in i boxen för att fodra när hon var iväg på utbildning i våras, stirrig som attan när hon skulle ledas till hagen osv. Det gav sig efter några dagar. Hästar kan reagera väldigt starkt när de hamnar i helt ny miljö och med nya människor.
 
Sv: det blev så fel..

tack alla!
hästen har ju inte varit här länge alls. men varje dag känns ju som veckor när det inte funkar..
men jag ska låta honom landa, försöka få honom avslappnad och sköta lite. det verkar han inte gilla heller. han vill inte stå uppbunden.
men idag gick det litä bättre än i går så..kanske det tar sej!
jag har talat med säljaren, och h*n tror knappt sina öron.
 
Sv: det blev så fel..

Hej
När jag tog hem min lilla märr så tog det henne ca ett till ett och ett halvt år innan hon lugnade ner sig hon behövde den tiden på sig att landa så tålamod är det som gäller framför allt med en häst som bott på ett o samma ställe så länge som din gjort.
I hans värld så har ju du tagit honom ifrån hans flock så han är vilsen som sjutton.
Sitt bara i hagen och prata lite med honom, led honom i grimma korta stunder och låt hästen vänja sig vid dig och lära känna dig ordentligt ska du nog se att det går bra det handlar ju om förtroende
Lycka till
 
Sv: det blev så fel..

Det är inte alls ovanligt. Försök ha rutiner är mitt tips! Både för in/utsläpp, fodring, när/hur du tar in o fixar med hästen osv.
 
Sv: det blev så fel..

han hade trevliga gångarter för att vara ex travare, han var lugn, snäll och belevad.
Väldigt mycket OT, men En gång travare, alltid travare. Var stolt över ditt val av hästras och stå för ditt val! ;)

I övrigt håller jag med övriga här . Ge hästen ordentligt med tid så att han får lära känna dig och du får lära känna honom. Tar det två månader så gör det. Ge inte upp, men var bestämd med att hästen inte får sätta rumpan till etc. Det kan ju vara så att han var tvungen att vakta höet mot andra hästar i sitt förra hem. Snart märker han att höet inte försvinner om han låter bli att vakta, och då kommer han att lugna sig. Lycka till med din fina häst!
 
Sv: det blev så fel..

Hade en ponny på foder och var med om exakt samma sak. Han hade stått på samma ställe hela livet. Jag flyttade honom från deras lösdrift till våran. Ingen större skillnad än så. Han blev som tokig.. Jagade dom andra hästarna genom staketet, vaktade hö (fri tillgång) och ligghall. Kunde inte stå still i boxen eller stå uppbunden. Kastade av mig när jag red. Promenader och longering funkade dock.

Jag lämnade tillbaka honom efter en månad. Jag orkade inte mer, han var elak mot dom andra hästarna och han mådde inte bra av beteendet han börjat med.

Men säger inte att du ska ge upp! Tycker du det är värt o kämpa ska du göra det. Men är allt bara tråkigt och jobbigt så tycker jag du ska ge upp den hästen. I värsta fall tappar du intresset helt för hästar..
 
Sv: det blev så fel..

Hästar är trygga när de har rutiner, när de känner igen vad som ska göras osv. Vid köp av ny häst så ändras allt för hästen, nya rutiner, nytt stall, ny människa osv. Känsliga som de är kommer reaktionen att bli olika, en del har mindre problem med en flytt medan andra ta längre tid på sig för att acklimatisera sig, sen finns de hästar som kan uppvisa en tydlig personlighetsändring. Vi har en sån häst, under normala omständigheter i en miljö som är bekant för honom, är han oerhört pålitlig. Flyttar man på honom så gör stressen att han uppfattas som allt annat än trevlig, det du upplever är en stressad häst och det kommer att ta lite tid innan den landat i sin nya miljö.
 
Sv: det blev så fel..

Bunkra upp med morötter.
Gå ut till honom i hagen, va där tills han kommer till dig, belöna med morot.
Prata med honom, klappa ofta, hälsa på honom flera gånger om dagen.
Skapa en kontakt.
När det funkar i hagen så ta in honom 5min och sedan ut igen.

Han har bott på samma ställe sen han var föl, förmodligen är han jätteosäker :)
 
Sv: det blev så fel..

Skulle kunna krama Poisonous...

Precis så tycker jag ju också att man skall göra - precis det som jag så ofta saknar i diskussioner om beteende. Man köper en häst, sliter iväg den från allt den någonsin varit van vid och sedan är man förvirrad över att hästen förändras?

Klart att den gör!

Det skulle jag också göra om allt jag kände till blev ändrat i samma svep. Men förhoppningsvis kan hästen hitta tillbaks till sitt rätta jag om den får tid på sig och om man behandlar den på det sätt som Poisonous föreslår, ge den tid att hitta sig själv i sin nya omgiving och visa att du tänker finnas där för den!

:love:

Önskar dig all lycka till med din häst och hoppas att ni finner varandra och en gemensam lycka!
 
Sv: det blev så fel..

Morötter är inte nödvändigt för ett sådan åtgärd.;)
Ibland kan det få konsekvenser som är oönskade, men att umgås med hästen håller jag med om då det är sättet som de lär känna sin människa på.
 
Sv: det blev så fel..

Kl



För mig låter det som en otrygg individ på ny plats
med nya rutiner. En del fixar inte tvära byten utan tar
en tid på sig att landa.

Det låter inte som att den är van vid vissa hanteringssätt också,
är den van att stå uppbunden, att tas in till stallet själv etc?
En del protesterar starkt när vi människor gör olika och man
får lära om dem helt enkelt.

Jag hade gett det tid, inte ridit och tagit reda på om
det är något specifikt i rutinerna som triggar och utgått
därifrån.
 
Sv: det blev så fel..

Fast jag tänker det som att det blir förstärkt som något positivt att komma till mig.
Vi köpte en ponny direkt från uppfödare. 7år var den.
"Kom aaaalltid först när man ropade" "Vad jättegoooosig" att hålla på med.
Tjena gena, pålle var sist fram, vägrade låta sig bli fångad osv.
När hon förknippade oss med morotar däremot ;)
 
Sv: det blev så fel..

Morötter är inte nödvändigt för ett sådan åtgärd.;)
Ibland kan det få konsekvenser som är oönskade, men att umgås med hästen håller jag med om då det är sättet som de lär känna sin människa på.

Nej, det funkar inte att ta med morötter ut i hagen till alla hästar. Min häst började uppvisa lite oönskade, hotfulla tendenser i hagen när vissa personer i stallet envisades att gå ut i hagen och bara trycka i hästarna morötter "För de är ju så söööööta!". När morötterna uteblev eller tog slut började hon försöka hota till sig mer. Inte okej!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp