Det bara regnar, vad ska jag göra?

E

ejn

Har inget ridhus och ingen paddock :mad: I skogen får vi inte rida nu när det är så blött och inte heller i en hage som annars är jätte bra. Det som återstår är att rida på crossbanan(jätte bra klättring, men kanske inte så bra att klättra allt för mycket :confused: ), rida på en grusväg, eller runt stallet(där vi brukar bygga hinder, går inte att göra så mycket annat där :mad: ).
Ingen stans att rida på volt utan bara dessa tre ställen att rida på nu när det bara regnar och är så blött överallt. Någon som har nå bra tips på övningar och vad man kan göra? Efter 2 veckor ihållande regn börjar nu både jag och hästen att tröttna på dessa ställen... :mad:

Sv: Det bara regnar, vad ska jag göra?

Ingen som har nå tips? Eller är i liknande situation? :confused:

Varför får ni inte rida i skogen, där brukar ju inte bli så blött när det regnat ju?

Vi gör nästan alltid all vår ridning utefter grusvägar, och det är mysigt att komma ut och inte jämt sitta och rida på ridbanan.

Tiggertjejen skrev:
Varför får ni inte rida i skogen, där brukar ju inte bli så blött när det regnat ju?

Vilken skog brukar du rida i då, som det inte blir blött i :angel:
Här i våra skogar går det knappt att ta sig fram på många stigar på grund av allt vatten.

Våra skogar här är jätte blöta det har regnat varje dag i två veckor. Och så beror det väl lite på vad det är för underlag i skogarna våra är väldigt "sankiga"Vi får rida där men inte när det finns risk att vi rider sönder skogen.

Jo det är trevligt att rida på grusvägar men det blir lite ensidigt och så har vi bara tre olika vägar. Men har du kanske nå tips på vad ni "gör" på vägarna? Har ide torka just nu.
Är lite trött på tempoväxlingar, skritta i rask takt, sepentiner över vägn....

Våra blir inte så blöta men det kan vara för att vi inte har regn i 2 veckor...

Håller med om att det kan bli lite långtråkigt när man inte har så många olika ställen att rida på. Vi har samma problem här också. Någon långtur kanske på 3-4 timmar och utforska nya vägar?

Vi rider på grusvägar, sen har vi några traktor/skogsmaskinsvägar som går att rida på men där är ganska så lerigt så man får hålla sig på gräsranden i mitten så långt den finns kvar. Stubbåkrarna rider vi också på, så länge man inte rider där för ofta så man river upp marken för mkt.

Ridbanan går ju också att vara på, den är bra drännerad och blir nästan bättre när den är lite blöt och mera ihoppackad, för den har så djupt underlag annars.

Det tråkiga är att vi är så begränsade med ridvägar pga av två jätte tjuriga grannar :mad:
Den ena har försökt köra på två tjejer från grannstallet med en traktor. På en väg som han påstår vara hans(vilket det inte är) och även om man har rätten på sin sida så vågar man inte rida där.

Men någon långritt lite längre bort vore en roliga grej, men lite tråkigt när det bara regnar HELA tiden. Är så trött på regnet!

Det är jättetråkigt att rida samma väg jämt, man vill ut och lufsa i skogen också...men du kan väl öva lite skänkelvikning, framdels- bakdelsvändning, ställa hästen, halvhalter, volter ex. och hoppas på att regnet slutar snart... ;)

Istället för att variera vägar kanske du kan variera träningsform?
Testa tömköra, eller jobba för hand t ex.

Om man lär sej att arbeta hästen från marken och göra t ex öppna och sluta kommer hästen muskla upp ridmusklerna rejält under den ofrivilliga vilan istället för att tappa muskler ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
27 900
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar