Det är inte sant! nu kommer paniken!

FrontLine_

Trådstartare
En del av er har säkert läst min tråd om att jagvar orolig för havandeskapsförgiftning.. Och nu sitter jag här på umeå lasarett och får inte ens röra mig ur sängen..

Har ett blodtryck på 185/125, kissar 9,5 g äggvita (visst var det äggvita??) och bäbis mår inte allt för bra i magen.. Blir snitt inom några dagar, men jag är bara i vecka 31 än!!

Har fått vara upp på barn 4 och kollat lite, det ser ju bra ut..

Men hur fasiken hanterar man nåt sånt här? Någon som varit med om liknande, och fått barn för tidigt? Hur har det gått för er ?

Sv: Det är inte sant! nu kommer paniken!

Vill bara önska lycka till, och att det kommer gå fint!

Min kompis bebis hamnade på barn4, det är väldigt bra där!

*peppkramar*

Men hur fasiken hanterar man nåt sånt här? Någon som varit med om liknande, och fått barn för tidigt? Hur har det gått för er ?

Jag har inte haft havandeskapsförgiftning, men fick vårt första barn för tidigt, i v.32.
Hur vi hanterade det? Tja, vi fick finna oss i situationen och lita på läkarna.
Jag fick lite :crazy: -känslor när jag frågade hur länge jag skulle behöva ligga inne, svaret blev ju naturligtvis "tills det är dax, beror på hur länge vi lyckas övertala bebisen att stanna kvar i magen"!
Nu var vår bebis envisare än läkarna så hon kom ut (med snitt, hon hade fixerat rumpan i färdriktningen) efter 2 dagar. Vi kom in 21:e och hon föddes 23:e.
Allt gick bra, hon låg i kuvös i 1 vecka, fick sådant där blått ljus i något dygn, matades med sond genom näsan.
Hon lyckades ganska snart fatta det där med att bröst, det kan man suga på:d (men det funkar lika bra med flaska, bara de fattar hur man äter)
Hon växte på sig ganska snabbt, så efter ca 3 veckor så fick vi åka hem.

Mina känslor efteråt var väl lite att jag kände mig snuvad på en del av graviditeten, det var ju nu i 7:e mån som jag skulle börja få den där stooora vackra magen, känna barnet vända sig osv.

Nu, 5½ år senare så har vi en jättefin tjej som ska börja skolan till hösten:laugh: *hua va fort det går*

Jag önskar er lycka till och hoppas allt går bra och att vi snart får se er på massa fina bilder. :banana:

*kramar om*

Oj, vad jobbigt för er.

Jag blev igångsatt pga havandeskapsförgiftning, men min kille föddes i v. 36, så han är ju född senare ändå.

Hoppas allt går bra, håller tummarna :laugh:

Har ett blodtryck på 185/125, kissar 9,5 g äggvita (visst var det äggvita??) och bäbis mår inte allt för bra i magen.. Blir snitt inom några dagar, men jag är bara i vecka 31 än!!

Lugn och fin. Det är naturligtvis inte strålande att barnet inte mår helt bra i magen. Men det har också några fördelar, fick vi berättat för oss...

Största problemet prematurer har är oftast att lungorna är omogna. Man ger ofta kortisonsprutor lite innan för att påskynda lugnmognaden. Barn som blir stressade i magen utsöndrar ett liknande ämne och är därför ofta "bättre" i lungorna.
Dessutom har ni kommit långt, v.31 är inte så tidigt. Det blir troligtvis mest en lång transportsträcka till hemgång, kanske lite bumpig men ändå (iallafall ett bra tag efteråt) en transportsträcka.

Jag var i liknande situation för 8 år sedan, då i veckan 25-26. Men med medicinering så lyckades jag ligga 17 dagar innan det blev snitt. Det var en ständig koll på mig och barnet. Ingen av oss fick bli för dålig, dottern var påverkad och flödet i navelsträngen var ganska dåligt bitvis. (backflöde)
När jag blev inlagd först lät det som att det skulle bli snitt inom någon dag om vi hade tur, en det tog som sagt var betydligt längre tid.

Har ni gjort flödesmätning? och viktuppskattning?

För oss så pendlade det vem som var mest påverkad. Tror det var därför vi fick vänta så länge. Bägge hade bättre dagar då och då.

Sjukhusvistelsen var iallafall en upplevelse... Bitvis rätt konstig :eek: Framför allt sista veckan då ALL dryck mättes och fick skrivas upp plus den mindre trevliga mätningen av urin. Blodprovkoller 6 ggr per dyng, väckets mitt in natten för att kolla tryck, ta blodprover och ctg.

Se det positivt, nu är du under professionell koll. De gör det bästa för er.

Har du frågor så skriv.

Kram
Pewa

Har ingen erfarenhet av det själv men jag håller tummarna för att allt ska gå bra.

I v. 31 är bebisarna så gott som klara.

Han kommer antagligen få hjälp via CPAP, som hjälper lungorna och andningen (om han inte behöver respiratorvård) den första tiden.

Min erfarenhet är -efter att själv ha haft ett barn som neonatalvårdades i nästan 5 månader- att v. 31-32-barnen går hem redan efter 3-5 veckor om inga komplikationer tillstöter.

Det kommer gå jättebra ska du se!:love:

Glömde.

Sonen föddes i v. 29 med en vikt på 840 gr. Han var nere på 720 gr som lägst.
I dag är han 5 år och väger 19 kg. Han är ganska lång för sin ålder.

Frågar som pewa vad viktuppskattningen visade?

Min faster jobbar som sjuksköterska med förtidigt födda barn i umeå..

Du är i väldigt goda händer!! :laugh: Jag födde själv en dotter i Umeå för fem år sedan, blev snittad i v 32 pga graviditetsförgiftning. Och jag är helt imponerad hur fina människor som jobbar på förlossningen och på Barn 4. Hur underbara som helst!

Sista natten före snittet så fick jag fruktansvärt ont i nedre delen av bröstet, förmodligen var det levern som svullnade trodde läkarna, det var en fruktansvärd natt och när jag sen fick ryggmärgsbedövning så bara njöt jag. Hela snittet låg jag och var så glad och nöjd, jag som trodde det skulle vara lite otäckt att vara vaken. Men jag var fruktansvärt törstig, låg och sneglade på droppet hela tiden....

Dottern var en liten tuffing från början och behövde cpap bara första tio minuterna. I övrigt så låg hon i kuvös första dagarna men mest av den anledningen att hon behövde sola lite solarium och det var enklast att sätta fast på kuvösen.

Hon var liten när hon kom (nåja, rätt stor när man jämför med polarna på Barn4), 1896 g och 41 cm, men hon växte ikapp på ett halvår och när hon var ett år så fanns inga minnen kvar av den tidiga födseln. Jag var också såklart lite orolig innan, men min favoritläkare la handen på mitt knä och sa att sådana här födslar är rutin och han skulle bli mycket förvånad om det skulle vara några problem. Och du kan med all säkerhet också slappna av - du är i goda händer och om några dagar har du en liten palt i famnen. :love:

Koncentrera dig nu på att slappna av så kanske du kan ge barnet en extra dag i magen, varje dag är värdefull. Och passa på att njuta i all röra, snart får du se den viktigaste människan i ditt liv! :love:

Min barnmorska har sagt att de i Umeå är bland de bästa i landet på förtidigt födda barn. De har bland annat lyckats rädda en som var född i vecka 23!

Du är i trygga händer, efter vecka 30 ska det inte tillstöta komplikationer, alla organ är färdigutvecklade utan bebis ska mest växa på sig i magen innan den kommer så det får din bebis helt enkelt göra utanför magen!

Jag svarar allmänt

Tack allihopa för era svar!
Igår kl 12.16 kom lilla aline till världen, hela två månader för tidigt. Kejsarsnittet gick jätte bra och hon mår superduper!

Känns tryggt att vi är här i umeå, personalen är kanonbra och allt käns bara underbart!

Grattis!!!:bump: Lycka till med eran lilla tjej!

Åh så himla roligt! :laugh: Grattis till lilla Aline!

Tänkte faktiskt tanken att det nog inte dröjer många timmar innan de snittar dig, med det blodtrycket och den äggvitan (kvällen innan snittet hade jag 210/120 i blodtryck och 9,5 i äggvita).

Tror de har rätt bra koll på sjukdomsförloppet, och man får inte ta upp sängplats i Umeå i onödan så man hamnar nog inte där så många dagar i förväg. Själv låg jag där bara två dagar innan jag blev snittad. Hade jättetur och fick ligga kvar på förlossningen en hel vecka, i eget rum så sambon fick också ligga där. Nog för att patienthotellet är fint, men det kändes bra att vara så nära och ha bara en trapp upp till lilla Ellen. Och vi behövde faktiskt bara ligga i Umeå en vecka, sen fick vi flytta hem.

Hoppas ni har det jättebra på Barn 4, njut av omvårdnaden och er första tid tillsammans!

Vad skönt att höra att det finns fler som varit med om exakt samma sak, och att det gått så bra för er:)

Jag blev snittad i söndags.. jag har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv, låg på bordet och skakade (ska nog tilläggas att jag är livrädd för sprutor, särskilt i ryggen:eek:) men det hela gick jätte bra och operationen tog ca 45 minuter allt som allt.

Jag fick enjätte obehaglig känsla i mellangärdet när jag opererades, så jag drabbades i princip av panik.. jag ville bara bort från bordet, men det gick ju inge vidare.. kunde ju inte röra mig haha..

Jag var också jätte törstig under operationen, efter jordgubbssaft! Låg och tänkte på det hela tiden och jag kan nästan lova att jag dreglade haha..:D

Hur var det för dig efter operationen med återhämtning osv?
Jag mår inge vidare nu, dom får inte koll på blodtrycket och jag har ett ständigt tryck i magen som gör det svårt att andas..

Liknande trådar

Relationer Situationen är något rörig och svårförklarad. Men i korta drag är det såhär : Det tog slut mellan mej och mitt ex i mars, då jag var...
Svar
8
· Visningar
1 669
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 741
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar