Sv: "Det är bedrägeri på hög nivå"
Ginnies,
man kan visa var ens sympatier/antipatier ligger utan att i klartext beskylla någon för det ena eller andra. Man kan, som i detta fall, komma med div halvkväda visor, vinkla uppgifter, ideligen påpeka petitesser och/eller undanta fakta till förmån/nackdel för ena eller andra parten.
Du har, i likhet med några andra, tagit parti mot Pjok (Givaren). Jag säger därmed inte att du tagit parti för Mottagaren, men det blir lätt den verkan. Ditt inlägg som jag svarar på här, är ett exempel på detta.
Jag kan för egen del svara att ...
jag låser aldrig cyckeln
jag tar ut nyckeln ur bilen men låser den sällan
vi låser huset enbart om vi lämnar det för längre tid
Varför gör jag/vi så? Jo, för att våra förutsättningar är sådana att det fungerar enklast och bäst!
Är jag/vi därmed att betrakta som ansvarslösa som skit ska ha på Buke?
Skulle situationen bli sådan, att jag inte kan ha kvar mina hästar, så skulle jag gladeligen sälja dom billigt eller ge bort dom (om jag inte kunde tjäna storkovan på dom förståss
). Jag skulle vara precis lika noggran med vilken person som skulle få förtroendet, oavsett jag gav bort dom gratis eller fick en massa pengar för dom. Pengarna är oväsentliga i det läget! Det viktiga vore att hästarna fick leva vidare och leva gott.
Eftersom jag är insatt i juridiken kring sälj/köp/ägande så skulle allt baseras på ett korrekt kontrakt. Och i likhet med givaren gör jag så gott jag kan!
Är jag därmed att betrakta som ansvarslös som skit ska ha på Buke?
Det vore, som omväxling, trevligt att från din och andras sida få lite resonemang om varför Mottagaren betett sig som hon gjort, utifrån dom uppgifter som hittills föreligger.
Så här kanske
:
Brukar du stjäla olåsta cyklar?
Brukar du stjäla eller tömma olåsta bilar?
Brukar du känna på bostadsdörrar för att kunna gå in och stjäla i tomma hus?
LIA