Dessert/efterrätt till julbordet

Sorbe

Trådstartare
Jag har fått uppgift att fixa efterrätt till julbordet på julafton.
20 pers varav 5 barn i åldrarna 4 - 0,5 år.

Om jag förstått det rätt så är det inte ris ala malta det gäller om utan ren efterrätt eller kan jag ha förstått det helt fel? :D

Nötter och soja är en i sällskapet allergisk mot (vad innehåller soja egentligen?) annars inget.

Värden säger att han gillar choklad men alla kanske inte gör det så kanske två alternativ.

Jag har ingen som helst aning om vad jag ska göra!
Kruxet är dessutom att vi ska bila med efterrätten 30 mil så det får ju inte vara något som ska vara i frysen. :D
Om det ska vara typ grädde till så kan vi fixa det på plats såklart.

Mjuk pepparkaka?
Hjälp! Vad skulle ni bakat?

Jag har fått uppgift att fixa efterrätt till julbordet på julafton.
20 pers varav 5 barn i åldrarna 4 - 0,5 år.

Om jag förstått det rätt så är det inte ris ala malta det gäller om utan ren efterrätt eller kan jag ha förstått det helt fel? :D

Nötter och soja är en i sällskapet allergisk mot (vad innehåller soja egentligen?) annars inget.

Värden säger att han gillar choklad men alla kanske inte gör det så kanske två alternativ.

Jag har ingen som helst aning om vad jag ska göra!
Kruxet är dessutom att vi ska bila med efterrätten 30 mil så det får ju inte vara något som ska vara i frysen. :D
Om det ska vara typ grädde till så kan vi fixa det på plats såklart.

Mjuk pepparkaka?
Hjälp! Vad skulle ni bakat?
Jag skulle ha gjort en apelsin- och pepparkakscheesecake. Recept här: http://www.ica.se/recept/apelsin-och-pepparkakscheesecake-4425/ Har gjort den massor med gånger, den är jättegod. Och julig :)

Fruktsallad är bästa julefterrätten jag vet. :d Inget svårt att förbereda/transportera - men till 20 pers blir det kanske lite övermäktigt att skala och skära.

Choklad innehåller ofta soja (sojalecitin) så ska du använda det kolla innehållsförteckningen noga.

Jag frågade den allergiska personen vad exakt hon är allergisk emot och det var sojaprotein och jordnötter och hon sa att jag iprincip kan göra vad som helst utom jordnötter! :)

Någon julvariant på kladdkaka kanske? Det klarar sig ju utan kylskåp. T.ex. saffranskladdkaka eller pepparkakskladdkaka.
http://www.jennysmatblogg.nu/2014/11/07/recept-saffranskladdkaka/
http://www.jennysmatblogg.nu/2013/11/16/pepparkakskladdkaka/

Smart! Tack! :D

Fruktsallad är bästa julefterrätten jag vet. :d Inget svårt att förbereda/transportera - men till 20 pers blir det kanske lite övermäktigt att skala och skära.

Ja det blir nog lite jobbigt! :D Hade vi varit på plats hade det nog varit något annat. :)

Jag köpte ju supergoda julmuffins till mig och din man på EH häromdan.
Tycker du ska satsa på mini cupcakes.
Det vsr typ mjuk pepparkaka med frosting och tranbär på.
Frostingen kan du göra på plats och färga röd och grön, lite juligt sådär.
Vill du vara riktigt kreativ kan du göra små gröna marsipangranar till dekoration på de röda och röda marsipanhjärtan till de gröna.

Jag köpte ju supergoda julmuffins till mig och din man på EH häromdan.
Tycker du ska satsa på mini cupcakes.
Det vsr typ mjuk pepparkaka med frosting och tranbär på.
Frostingen kan du göra på plats och färga röd och grön, lite juligt sådär.
Vill du vara riktigt kreativ kan du göra små gröna marsipangranar till dekoration på de röda och röda marsipanhjärtan till de gröna.

Det minns han inte! Haha!

Hinner tyvärr inget småpill, hade jag fått längre tid på mig hade jag kunnat dela upp allt arbete. :)

Det är det väl inte? Fruktsallad är enkelt och snabbt ju. Hemligheten är att använda så många olika sorter som möjligt.

Och så häller man i en liten, liten smula glögg som smaksättning. Ingen kan gissa vad det smakar men gott blir det :D

Lyxig fruktsallad kan ju vara det godaste nånsin efter all tung julmat! Lägg i en stora burkar/skålar bara och lägg nån kylklamp så håller det sig bra.

Jag brukar göra en variant med grön och gul kiwi, filéade apelsiner, äpplen, granatäpplen och sen hackad mörk choklad (den med chili är god att ha i). Glass eller vaniljkesella till.

Vill du inte göra fruktsallad hade jag ändå satsat på nåt fräscht och lätt, men vet inte något annat på rak arm

Du missade en viktig del av mina krav. ;)
Nu är det kanske i senaste laget, men skulle du vilja ha pannacotta, kan du frysa den och sedan bara ha med den som den är på resan, då är den upptinad lagom tills ni är framme! (Och sen ställa i kylen på julfirandet tills ni ska äta den)

Jag hade dock gjort typ en bakad lingonchessecake på pepparkaksbotten.

Och btw är jordnötter ingen nöt och är inte på någotvis släkt med pekannötter, så jag ser inte hur det skulle krocka.

Tack för alla tips!

Jag gjorde saffranskladdkaka, mjuk pepparkaka och tog med en bit av min gudomliga morotskaka som jag hade i frysen. Saffranskladdkakan och morotskakan tog slut nästan direkt men pepparkakan var det knappt någon som rörde! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka