Dessa tovor

Meibla

Trådstartare
Ni med långhåriga hundar, hur gör ni för att lättast reda ut eventuella tovor?
Hannibal byter från valppäls till vuxenpäls nu, och fast jag borstar igenom honom ordentligt både en och två gånger per dags så blir d likf*rbannat tovor :crazy:
Har testat balsamspray men d hjälper inte mkt.. så.. tips mottages tacksamt på hur man håller hundskrället tovfri.. och hur man smidigast och mest smärtfritt reder ut dom som blir

Sv: Dessa tovor

Hur kan det bli tovor om du borstar igenom honom två gånger om dagen? Hur är det möjligt? Vad har du för ras?

Man får testa sig fram med balsam och sådant, olika märken fungerar ju olika bra på olika pälskvaliteter och sorter. Nu har jag ju aldrig haft det så att det tovat sig över en dag och jag vet inte hur ofta en sådan vovve badas. Men när det gäller afghanerna så brukar dom säga att när dom blivit så jättetoviga och man har badad, fönat och rett ut dom så bör man bada dom med en gång igen och föna om allt, annars trasslar det sig snabbt igen på samma ställen. Kanske är därför du får tovor så snabbt igen?

Jag har fått lära mig att man delar tovorna med fingrarna, alltså inte sitter och sliter med borsten i tovan utan försöker dela tovan så mycket som bara går. Då lossnar minsta möjliga päls.

Men jag har ju bara afghanpälsar som erfarenhet, det kanske inte är i närheten av samma typ av pälsvård. Jag har ingen aning. :)

Den mer okonventionella lösningen som min mamma drog till med på sin powder puff när den skulle byta päls - raka ner och spara ut nytt. :p

Lånar tråden lite, jag blir tokig:devil:på det som vi kallar "prästlusar".Små runda frö eller vad man ska kalla dem!! Min hund är full av dem efter varje promenad!!!

såna får min hund med, d är lagom roligt att försöka få bort dom ur pälsen :crazy:

haha,
Jag tror inte uppfödaren skulle uppskatta om jag kom med en rakad hund på utställningarna som hon anmält honom till, annars hade jag mer än gärna rakat ner honom. :D

Cottarna har ju en liknande päls som afghaner, så jag ska testa att göra så på honom. :idea:

Hur kan det bli tovor om du borstar igenom honom två gånger om dagen? Hur är det möjligt? Vad har du för ras?

Tovåldern. Har just nu samma problem med min tibetanska terrier. Har bra redskap, bra schampo och balsam. Uppfödaren säger att "det är så i den åldern, det är bara att kämpa på tills vuxenpälsen kommer (eller klippa)"

haha,
Jag tror inte uppfödaren skulle uppskatta om jag kom med en rakad hund på utställningarna som hon anmält honom till, annars hade jag mer än gärna rakat ner honom. :D

Aha. Nej det vore kanske inte så populärt.:p

Bara som liten bonus kastar jag in en bild på nyklippt Moki.
Photo_48259_773993.JPG

Före
Photo_48259_773994.JPG

Hon är på "utväxt" igen nu. Tack gudskelov. :D

Vad har du för schampo och balsam till din? Jag kanske skulle testa nåt annat än det jag har och se om det blir lite bättre.

Jo, jag har haft beardisar hela livet och den åldern är pest och pina :crazy: Men jag har ändå svårt att tro att en hund blir tovig när den blir ordentligt genomborstad två gånger om dagen ...

TS: Påminn mig om att jag aldrig ska ha en cotton ;)

Ett bra shampo till långhåriga vovvar är KVs minkolieschampo. Tror det finns som balsam också! Annars kanske du kan prova någon glansspray till hästar? Då är ju foxfire oslagbart.

Jag kanske skulle säga att, borstar jag honom på kvällen så har han tovor på morgonen igen :crazy:

ah, vart köper man det schampot?

Vad har du för schampo och balsam till din? Jag kanske skulle testa nåt annat än det jag har och se om det blir lite bättre.

Har ingen aning om vad det heter, köper av min uppfödare som köper storpack.Hon har haft tibbar i många, många år och ställer ut rätt flitigt och tycker det är det bästa

jag kan rek en liten skvätt med pälsglans innan du borstar, equistar från granngården är kanon till min hund!:D

Badar/tvättar du hunden ofta? Schamponerar man för ofta så tar man ju bort det naturliga fettet och torkar ut huden och pälsen = bildas lättare tovor.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 969
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Estivuz
·
Övr. Hund Jag blir galen på 10 månaders tibben (terrier). Vi kammar och kammar, varje dag, ändå blir det tovor överallt. :crazy: Det blir som...
2
Svar
31
· Visningar
6 435
Senast: norrland65
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 595
Senast: MayDay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka