dessa specialfoder.

C

cerrox

vi har blivit rekommenderade att ge våran 'urinstenskatt' något specialfoder som löser upp/förebygger bildandet av struvitkristaller/stenar i urinen nu här i början efter att han har blivit frisk igen. så första omgången efter första djursjukhusvistelsen så fick vi med hills både torr & mjuk foder, men det pillade katten bara i, dvs åt bara ett par enstaka bitar. sedan när han kom hem andra gången från andra djursjukhusvistelsen fick vi med royal canins både torr & mjuk foder hem, men det fodret tittar han inte ens åt. så jag gick till veterinären här idag & fick med mej specifics torrfoder hem, men även det rynkar han näsan åt. så jag tänkte att är han sjuk igen eller varför äter han inte!? så jag la några kulor torrfoder av hans vanliga foder friskies i foderskålen & det åt han upp i en jädra hast!! hur ska jag göra tycker ni?? äta måste han & jag vet inte om jag vågar ge han normal portion av friskies!? det är ju inget bra foder egentligen & sedan så måste han ju ha dietfodret nu den närmsta tiden för att förhindra att dessa urinsten kommer tillbaka. men utan foder kan han ju inte vara.

usch jag blir så ledsen, vill ju att han ska hålla sej frisk. :( så någon!?

Sv: dessa specialfoder.

Finns det någon burkmat han äter? Vätska är jätteviktigt för att förebygga att problemen återkommer så kanske kan du ge honom burkmat av lite bättre kvalité morgon och kväll och så har du specialtorrfoder framme under dagen (han kanske börjar äta av det så småningom). Katten måste ju äta och äter han inte specialmaten tycker jag att du ska satsa på burkmat istället för Friskies torrfoder, om han äter burkmat.

jag hade gett han det rekomendrade fodret
jag har aldrig hitills sett ett djur svälta sej själv, han äter när han blir riktigt hungrig.
Lycka till

Gör som jea87 säger.

Var hård. Ge honom fri tillgång till den "äckliga" braiga kattmaten och vatten och ta bort den dåliga helt, skänk till grannen eller nåt så ni inte frestas att ge efter när han klagande jamar åt er.

När han blir nog hungrig så äter han. (Men det kan faktiskt ta några dygn om han är riktigt envis eller riktigt bortskämd och van att få sin vilja igenom.)

han är en väldigt kräsen kisse det här & det är bara friskies torrfoder & skinka osv, sådana godsaker som gäller för honom. men det får han ju inte äta nu. han äter inte någon av burkmaten heller, inte några av specialfodret iallafall. men jag har ju inte provat friskies burkmat. men ska jag göra det? eller andra förslag på burkmat? veterinären stänger ju snart om jag ska dit & handla något annat idag, sedan öppnar dom ju inte förrens på måndag igen.

men dricker gör han jätte bra tycker jag. han dricker iallafall kanske 1 dl per dygn. är det normalt? sedan kissar han ca 5-6 gånger per dygn. är det också normalt? sedan är det ju det här med fodret, han har ätit av hills specialfoder, ca 1 dl på 2 dygn & så några bitar friskies då, rc & specific har han inte rört. men det är ju inte normal mängd, men han hade ju ätit mer friskies om han hade fått. hoppas att han börjar äta av specialfodret såsmåningom, har både hills, rc & specifics foder framme hela dagarna.

jo, men om han inte äter då? han kanske aldrig äter!? alltså han är jätte mager nu & så hungrig & trött blir han ju med.

usch det känns som att jag svälter honom, han har ju inte ätit så mycket på 2 dagar nu, så synd när han är så hungrig. man kan ju inte vänta hur länge som helst på att han ska äta!? tycker jätte synd om honom. han har fri tillgång till det 'äckliga' braiga specialfodret, 3 olika märken också, men icke att någonting passa honom. hur många dygn är några? har redan gått 2. :(

Har han ätit en dl Hill's på två dygn svälter han inte. Det är inte mycket mat, men det är inte heller orimligt lite.
Jag hade gett blötmat, Mjau från ICA är bättre än många "märkesfoder" på burkmatsfronten. Vätska betyder väldigt mycket i njursammanhang, även om de flesta veterinärer har en övertro till torrfoder.

1 dl vätska per dygn är visserligen normalt drickande, men på tok för lite totalt vätskeintag om han bara äter torrfoder. Inget ovanligt, katter är skapade för att få merparten av sitt vätskbehov genom maten.

ja, det blir nog 1 dl sammanlagt av hills foder på 2 dygn, men det kanske inte är så lite då!? jag tycker att det är lite till en sådan mager katt, men svälter gör han kanske inte, men det känns så ändå. han har inte ätit alls mycket på 2 veckor, men det är ju pga att han har varit så sjuk & inlagd på djursjukhuset osv. men han kanske får smak på det såsmåningom & äter mer, just nu är han ju trött också, för sedan äter han ju 2 olika sortes medicin 2 gånger dagligen, så det tar väl på krafterna. vet själv hur det är efter att ha legat på sjukhus & vart nedsövd & opererad mm, det tar ett par dygn efter att man har kommit hem innan man får smak på maten igen.

så kanske ska ligga lite lågt med fodret ett par dagar & inte oroa mej så mycket & se hur det artar sej!? men funderar på om jag ska låta bara special torrfodret stå framme eller om jag ska blanda det med lite burkmat & testa typ mjaus då kanske? för specialfodrets burkmat äter han ju inte.

vadå njursammanhang, han har inget fel på dom!? urinsten är det ju han har haft. eller menar du något annat?

så det är inte onormalt då iallafall hans drickande, det är ungefär vad han alltid har druckit, 1 dl per dygn. fast det är ju bra kanske att ge lite burkmat då samtidigt som man ger torrfoder för vätskans skull!? hur är det med kisseriet är 5-6 gånger per dygn normalt?

Det är viktigt att du inte ger någon annan mat än den rekommenderade. En urinstenskatt blir aldrig frisk. Man håller bara sjukdomen under kontroll med rätt foder.Inte ens det är någon garanti. Och börjar du med lite skinka och en räka och lite ost och lite sånt... för det är så synd om honom då är du snart där igen, Håll dig till det foder som han ska ha. Finns det inget annat så äter han det snart. Jag körde med hills till vardags, torrfoder då och hade en liten påse specific till godis och fest. Lycka till!!!!

Man får ju se det till vad det är. Normalt borde han äta mer än så, men han tycker inte om maten, han har precis varit sjuk osv... Det är inte en så liten matmängd att han riskerar att skadas av det (och faktiskt är de de överviktiga katterna som tar mest stryk av akut svält).

Jag skriver njurproblem för att felet kommer därifrån från början. De koncenterar urinen "fel" och ger stenar. I normala fall räcker en dl vatten om dagen för att späda urinen tillräckligt för att undvika problem, men med stenar är en mindre koncentrerad urin att föredra. En katt anpassar urinmängden/koncentrationen till hur mycket vatten den får i sig och får alltså mer njurproblem av för lite vätska än de får symptom på vätskebrist (som vi människor får). Är jag rörig?
Givetvis är det motsatta= mängder med vatten, inte heller bra, men det är mycket ovanligt hos katter (mer vanligt hos okynnesdrickande människor).

Jag säger precis samma sak som Sol: ge helst blötmat, och specialfodret. Äter han inte blötmat så blötlägg torrisarna, ställ ut fler vattenskålar, skaffa en drickfontän eller vad som helst för att öka hans vätskeintag.

jea78 skrev:
jag hade gett han det rekomendrade fodret
jag har aldrig hitills sett ett djur svälta sej själv, han äter när han blir riktigt hungrig.
Lycka till

Katter kan faktiskt svälta sig dödligt sjuka. Det är inget skämt. Katter som inte äter något på 48 timmar eller längre kan utveckla fettlever och dör om man inte får i dem proteinrik föda snabbt (i praktiken innebär det att de måste sondmatas för att återhämta sig helt).

Så nej, svält ALDRIG en katt längre än 24 timmar.

Nu är det ju så att: katter är ena kräsna saker. Så var min hane också...men inte att jag gav upp...till slut åt han upp sitt specialfoder...och sedan dess fulkomligt vräkte han i sig detta foder (Specific). Nu har det gått 9 år sedan han hade sina 3 anfall, så numer kör jag Hills. Några ggr när maten tvärt tagit slut har jag gett blötmat, villket han inte är speciellt förtjust i. Men efter 1 dags strejkande så har han ätit. Jag har aldrig trugat mina katter, passar det inte..så nähä, va hungrig då. Och dom har ALLTID efter en liten stund provat å smaka för att därefter gilla det jag gett.

Jag skulle INTE ens tänka tanken på att ge något annat än det foder du fått rekommenderat..och ABSOLUT INTE FRISKIES: Det var ju detta foder min hane fick stenar av :(

Senast ändrad:

konstigt...:crazy:
min vetrinär sa till mej att jag skulle svälta min katt ett par dagar så att han var riktigt hungrig sen så skulle jag lägga in mat i buren så han gick in där (vild katt som skulle vacc vi hade testat allt annat)

Det är nog inte så att veterinärer har en övertro till torrfoder, men erfarenhet visar att många ägare tycker att det är dyrt att köpa ett bra torrfoder och ännu dyrare att köpa en bra burkmat.
Oberoende studier har visat att specifik fkw ger längst överlevnadstid hos njursjuka katter.

jea78 skrev:
konstigt...:crazy:
min vetrinär sa till mej att jag skulle svälta min katt ett par dagar så att han var riktigt hungrig sen så skulle jag lägga in mat i buren så han gick in där (vild katt som skulle vacc vi hade testat allt annat)

Den veterinären skulle inte jag gå till igen. En veterinär med kompetens på katt ska inte rekommendera långvarig svält. Att riskera fettlever för att katten ska vaccineras... det tycker jag är minst sagt märklig riskbedömning.

jovisst är det viktigt att han får den rekommenderade maten. så det är väl inte värt att jag ger honom något annat då, får låta specialfodret stå framme så får vi väl se hur länge han har tänkte tjura. men hur länge ska jag vänta på att han ska äta? läste något om 2 dygn. vad händer & ska jag göra om han inte har ätit något under så lång tid? men visst nu har han ju knaprat i sej lite granna, men är det tillräckligt?

så lite skinka eller liknande kan göra så att han får urinsten igen? jag kommer aldrig kunna ge honom något annat än specialfodret va?

nä, han tycker ju inte om någon av den maten. men få väl se om han får smak på det såsmåningom.

aha, ok då fattar jag vad du menar med njurproblem. ;)

drickfontän? vad är det?

BIMM skrev:
Det är viktigt att du inte ger någon annan mat än den rekommenderade. En urinstenskatt blir aldrig frisk. Man håller bara sjukdomen under kontroll med rätt foder.Inte ens det är någon garanti. Och börjar du med lite skinka och en räka och lite ost och lite sånt... för det är så synd om honom då är du snart där igen, Håll dig till det foder som han ska ha. Finns det inget annat så äter han det snart. Jag körde med hills till vardags, torrfoder då och hade en liten påse specific till godis och fest. Lycka till!!!!

Visst kan en "urinstenskatt" bli frisk, men som alltid ska man vara noga med vad för mat man ger katten. Katter med urinvägsproblem ska dock inte äta torrfoder eftersom en av de viktigaste faktorerna för att katten ska bli frisk och inte få tillbaks problemen är VATTEN. Här finns bra information.

Citerar från sidan:
Dietary recommendations:

* Change diet to canned food or moisten dry food.
* Supply free access to water and encourage cat to drink.
* Do not feed acidified diet if urine is acid and struvite uroliths are not a problem.
* Long-term use of highly acidified diets can be very harmful.

Den sista meningen är viktig eftersom vissa veterinärer får för sig att rekommendera starkt surgörande foder resten av kattens liv! :eek:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
757
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 445
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar