Dessa %¤#&" smällare & raketer!

S

So-fiie

jag håller på att bli tokig, och även så min hund!
varför kan inte folk hålla sig till nyårsafton? det är illa nog då!

min vovve här hemma, är nästa konstant rädd vid den här tiden på året, för att folk inte kan hålla fingrarna i styr! :mad:

så jobbigt att se henne så ledsen, kan inte ens gå ut på morgonpromenaden utan att folk ska hålla på att smälla, förstår faktiskt inte vitsen med det. dom har ju faktiskt en dag då det får smälla, kan de inte hålla sig?

någon som har samma problem?
tycker så synd om voffen, samtidigt som man inte kan gå o dalta med henne, så blir det ju bara värre :(

/ Sofie
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Har du försökt träna bort det?

Hur skall man göra då??

Våran lilla är livrädd och ikväll mötte hon en raket utanför huset. Nu vägrar hon att gå ut :(

Jag tänkte nästan gå och skuta grannarna :devil:

Men hur skall man klara av henne denna första nyår för henne??
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Det finns CD-skivor med skott och smällarljud man kan köpa, tex från http://www.jycke-tryck.se/ . Man börjar spela EXTREMT lågt, och ökar sedan successivt och sakta så hunden vänjer sig.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Man kan tex gå och sitta vid en skyttebana och läsa tidingen när hunden är valp. Närmare och närmare för varje gång. På vissa ställen övningsskjuts fyrverkerier under organiserade former, man kan då göra samma sak.
Hur beteer NI er när det smäller?
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Hörde om regler för detta på radion i förrgår.
Kommunerna bestämmer reglerna själva, men oftast är det så att man bara får skjuta påsk, nyår och hmm...när det nu var.
Så ta reda på hur det är i din kommun, och anmäl om det skjuts i tid och otid. För egentligen är det ju ett lagbrott.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

För mig får de gärna smälla, mina djur är inte rädda av sig, varken hunden, katterna eller hästen. Men lider me de som har djur som är rädda.De smäller lite väl mycket innan nyår, det räcker nog att bara smälla på nyår.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Man kan tex gå och sitta vid en skyttebana och läsa tidingen när hunden är valp. Närmare och närmare för varje gång. På vissa ställen övningsskjuts fyrverkerier under organiserade former, man kan då göra samma sak.
Hur beteer NI er när det smäller?

VI gör i princip inget. Har ju fler hundar och den gamle är inte ett dugg rädd. :(
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Håller med. Folk tappar all sans och vett vid jul/nyår. Nu har jag inte en skotträdd hund..men vem vet. Hon är ung än. Förra hunden blev med åren extremt skotträdd. Mycket trist eftersom hon faktiskt fått godkänt på skottprov några år innan. Jag disskuterade detta med min veterinär, och hon påstod att: noskvalster kan ibland utlösa skottreaktion, som senare kan övergå i rädsla. Förra hunden hade noskvalster, det vet jag. Vet sa att: Öra, svalg och nos har förbindelse, och ett skott som förut låtit BOM i hundens öra kan vid noskvalsterinvasion få en skrällig klang...typ det gör ont. Nu vet jag inte hur mycket detta stämmer, men helt tokigt tror jag inte det är.

Folk fattar tydligen INTE att man INTE får skjuta smällare i bostadsområde samt att ungar INTE får smälla själva.

Här där jag bor, så var det en pappa med unge ute på gården som smällde å smällde å smällde...så till slut gick jag ut på balkongen och bad han sluta smälla. Detta är i ett bostadsområde dessutom finns det hundar och andra djur som blir rädda sa jag.

Svaret jag fick, dra åt helvet o liknande ord....Ansvarsfulla föräldrar eller vad ??? Fast å andra sidan när jag gått in hörde jag andra grannar gå ut på sina balkonger och skälla ut han ;)
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Du har aldrig funderat på att förska få hunden att koppla ihop smällare med ex köttbullsregn eller dragkamp?
Normalt så föreslår jag ignorering, att man utsläcker beteendet genom att vänja hunden långsamt tex genom skyttebaneträning.
Men i vissa fall så kan det behövas andra metoder.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Hur lätt är det att hitta en aktiv skjutbana då :crazy: Inte i närheten där jag bor i alla fall.

Men jag vet inte, här i roslagen kanske ungar har lite vett i alla fall. Här har 80% av invånarna förhållande till häst, hund eller katt och VET vad smällare och raketer gör för skada.

Resterande 20% som är dumma i hövve här när det gäller smällare är av en kategori människor jag inte får skriva här för då blir jag nog bannad... Men tyvärr så är det faktiskt :mad:


CeciliaW's träningshjälp verkade ju kanon. Själv är min hund skottfast. Ligger och sover bredvid när vi är ute med på jakt (det är ingen jakthund jag har, utan en nakenhund) :D
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Du har aldrig funderat på att förska få hunden att koppla ihop smällare med ex köttbullsregn eller dragkamp?
Normalt så föreslår jag ignorering, att man utsläcker beteendet genom att vänja hunden långsamt tex genom skyttebaneträning.
Men i vissa fall så kan det behövas andra metoder.

Hon har inte varit skotträdd innan. När de jagat utanför och när det åskat har hon inte reagerat :crazy:

Just dessa raketer är hon jätterädd för. Hon är inte intresserad av någonting förutom att gömma sig nu. Hon är ju knappa 7månader så vi vill ju verkligen inte att hon skall vara så rädd.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

För mig får de gärna smälla, mina djur är inte rädda av sig, varken hunden, katterna eller hästen. Men lider me de som har djur som är rädda.De smäller lite väl mycket innan nyår, det räcker nog att bara smälla på nyår.

Även om mina är skottfasta så tycker jag inte det är ok att smälla i tid och otid. Och det är inte bara för djurens skull.
Nu bor jag på landet, men fy och bo i ett område där folk skjuter när som helst. Det kan ju inte vara kul även om man har djur eller inte.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Folk fattar tydligen INTE att man INTE får skjuta smällare i bostadsområde samt att ungar INTE får smälla själva.

Nej, det fattar dom INTE.. :mad:

Några grannar här har några ungar som är ute och skjuter typ en vecka före nyår. Dom håller på precis nu när vi var ute med hunden.
Hunden är inte jätterädd precis, men man ser hur han blir uppmärksam och en liten aning stressad trots att vi inte reagerar över huvud taget.

Vår gamla hund som dog i somras var DÖDSförskräckt, inte ens överdos lugnande tog på honom. Vi fick lämna iväg honom varje nyår. Då fick han vara hos sin uppfödare som bor långt ute på landet, med förstående grannar :idea: Inga smällare där, på väääldigt långt håll i så fall.

Tror ni man kan använda dedär fyrverkeri-cdskivorna som förebyggande?
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Glömde en sak som jag nyss kom på. Nu vet jag vart min fd hunds skotträdsla började. Från att varit helt oberörd till att de sista årena bli ett nervvrak. En del hade nog (kanske) med kvalster att göra, men en sak kom jag i håg nu.

För några år sedan var Brukshundklubben jag var med i med i en parad när Handikapp WM skulle invigas. Vi skulle gå i parad och ställa upp oss, på slutet skulle de skjuta av ett sjujäklars fyverkeri och speaker sa att: Ni med skotträdda hundar kan gå undan, men eftersom min doggy då inte var skotträdd stannade jag kvar. Fyverkeriet var utan dess like. Inte för att det small så mycket, men färgerna och ljuset var inte av denna värld....Har aldrig sett dess like själv.

Så jag kopplade i hop dessa ljuseffekter som var ENORMA med någgra bangar och smällar hit å dit. Jag kände INTE igen min hund. Så jag fick gå undan. Hon blev förskräckt och förökte gömma sig under en fjällstuga :crazy:

Sedan dess utvecklade hon skotträdsla mer och mer...även vid åska som annars aldrig vart något problem.
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Här där jag bor, så var det en pappa med unge ute på gården som smällde å smällde å smällde...så till slut gick jag ut på balkongen och bad han sluta smälla. Detta är i ett bostadsområde dessutom finns det hundar och andra djur som blir rädda sa jag.

Svaret jag fick, dra åt helvet o liknande ord....Ansvarsfulla föräldrar eller vad ??? Fast å andra sidan när jag gått in hörde jag andra grannar gå ut på sina balkonger och skälla ut han ;)

Min mor berättade att några 16-17-åringar stått och smällt på gårdsplan, mittemellan två höghus, vilket gör att det ekar ngt för djävligt. Då hade ngn granne på balkongen riktat en ordentlig strålkastare mot ungdomarna, likt en sådan man har på båt för att söka efter personer som hamnat i vatten. Lampan lös upp rejält och ungdomarna gav sig av. Mycket effektivt :)
 
Sv: Dessa %¤#&" smällare & raketer!

Min blir inte rädd, bara förbryllad. Han förknippar raketer med skott och skott = Husse.
Men när då husse sitter i soffan så blir han helt galen stackars hunden och far runt som en idiot och ger skall och kallar på uppmärksamhet för att få ut oss utomhus: " Men fattar ni INTE, någon har skjutit och jag måste ut och söka, NUUUUUU!!!!" Tycks han säga.

Väldigt störigt och jag vet inte riktigt hur man ska hantera det heller:confused: :confused: ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 361
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 326
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp