Dessa pessoabetsel...

F

fia n

finns det nån vänlig själ som kan ge en förvirrad människa - mej :D - en bra förklaring på varför pessoabetsel inte skulle vara bra?!? Vad e de som blir fel :confused: :confused: ? E de nån skillnad på i vilken ring man sätter tyglarna? Högt lågt?:confused:

Sv: Dessa pessoabetsel...

Det finns en massa trådar om varför man inte ska använda det. SÖK:D
Om jag minns rätt så gör pessoa så att hästen bara drar ihop huvudet/halsen inget annat...

Och dessutom så tycker jag nog att detta passar bättre på utrustning;)

ok. ska söka...

jo ang trådplacering - hoppades få till lite westernvinkling på svaren :D

Har fått för mej att westernfolk har så intelligenta ideer :angel: :banana: :D

Har aldrig sett ett bett av Pessoa-typ på en westernhäst, tror inte heller att sådana är tillåtna att tävla på.

fia n skrev:
finns det nån vänlig själ som kan ge en förvirrad människa - mej :D - en bra förklaring på varför pessoabetsel inte skulle vara bra?!? Vad e de som blir fel :confused: :confused: ? E de nån skillnad på i vilken ring man sätter tyglarna? Högt lågt?:confused:

Dom funkar om man vet hur man ska använda det. Men oftast "knäpper" hästen bara av i nacken och ryttaren tror att hästen går på tygeln och är nöjd med det. Som hoppbett/"uterittsbett (på en het och stark häst) funkar det, lättare att bromsa med handen utan att behöva slita, men annars skulle jag inte rekomendera det, typ till markarbete/dressyr, eftersom hästen bara knäpper av i nacken. Är man inte "skicklig" som ryttare utan använder bettet som "fusk" knäcker man hästen och lurar sig själv.

Du får en hävstångseffekt ( som ett hissbett, det blir ett tryck i nacken när man tar i tygeln) av bettet, ju längre ner tyglarna fästes ju skarpare blir bettet...

Sen som JHANA skriver pessoa-western??? pessoa är ett hoppbett.

Hoppas du får nån klarhet i det jag skriver....Detta är den vinkling jag kan erbjuda

//Gammal hoppryttare numera westernryttare...

Om du sätter tygeln i "vanliga" ringen blir det väl nästan som ett vanligt tränsbett och om du har i ringen längst ner får du mest hävstångseffekt.

Men om du fäster tygeln i själva bettringen gör nackstyckets infästning att bettet inte ligger rätt i munnen på hästen när du tar i tygeln.
Pessoabett är inte utformade för att användas på det viset.

Den sk hävstångsverkan som finns fungerar inte heller på samma sätt som en westernstång; på ett pessoa har man lite samma verkan som på ett gag-bit, när man tar i tygeln blir det tryck i nacken + bettet dras upp mot tänderna.

Pessoabett= en "modefluga" som tyvärr fått alltför stor utbredning hos ryttare som borde utbilda sig och sina hästar på ett vanligt tränsbett i stället....

hm, men vad är det för skillnad på ett pessoa, och på ett tvådelat stångbett?
rent utseende mässigt så har ju pessoabettet en bettring, som bettdelen kan "slira runt på", på en stång är ju bettdelen "fast", men vad ger det för effekt i munnen?
blir det annan effekt när skänklarna är lite böjda?

Senast ändrad av en moderator:

Jaha..ja, jag är inte så insatt. har aldrig o kommer aldrig att använda ett pessoa. Har bara hört det jag skrev förut..

ida.kar skrev:
hm, men vad är det för skillnad på ett pessoa, och på ett tvådelat stångbett?
rent utseende mässigt så har ju pessoabettet en bettring, som bettdelen kan "slira runt på", på en stång är ju bettdelen "fast", men vad ger det för effekt i munnen?
blir det annan effekt när skänklarna är lite böjda?

Pessoa: "Slirandet" i ringen ger en gag-bit effekt, sidostycket blir "kortare" när du tar i tygeln. Bettet dras uppåt mot första kindtanden.

Riktigt stångbett har man en curbchain/strap på som går in som en signal när du tar i tygeln, dessutom inverkar du i mungipan/lanerna, men INTE på tänderna och som eventuell tredje signal går porten upp i gommen (inte på tvådelade eller raka bett...).

Olika skänklars längd och form inverkar olika på bettet, en kort skänkel är mildare men snabbare, en rak har mer hävstång än en svängd osv...

Jag förstår inte varför inte folk inte använder kindkedja på dessa pessoa betsel... Ska man inte ha det?? Va bli funktionen liksom annars? tycker det tappar sin ev funktion om man inte har det? Inte för att jag skulle använda detta på min häst men dock...
Eller vad säger ni?

Hittade min WRAS-regelbok i dag.

Sid 17, paragraf 170 D:
"Gagbett, sk slipbits, donut och platta polobett är inte tillåtna."

Men vad är ett slipbit??
Tycker att det låter som Pessoatypen av bett där mundelen "halkar" i bettringen.

Jag testade att leta på internet, men jag hittade inget konkret men jag undrar om det har något med denna typ av bett att göra?

CHERRY ROLLER – A Straight Mouth with a series of copper or stainless steel rollers that encourage the horse to mouth the bit. A horse can’t take hold of this bit because the rollers just slip away.
Sidan, bild brevid CHERRY ROLLER

Just det där är ett körbett, men kan det gälla bett med rullar???

Jag vet inte men slip betyder ju glida & bits är ju bett...

Senast ändrad av en moderator:

Bilden såg ut ungefär som när jag tittar ut genom fönstret, helt snövit....:(

Det enda jag hittar om rullar i regelboken är att dom är tillåtna i porten. Vill minnas att jag även sett bett med rullar på andra ställen på tävlingar, så jag vet inte om det är förbjudet.

Jag har faktiskt inte alls någon aning om vad jag talar om, lär mig det mesta genom Buke & google, så vi ska nog inte ta så hårt på det jag säger:angel:

Förresten! Var bilden vit alldeles nyss? För jag upptäckte felet och länkade till sidan i stället!

Nej, nu fungerade det.
Den mundelen har jag inte sett på något westernbett.

Fast jag undrar fortfarande vad ett slipbit verkligen är.

Har ju varit med i westernsvängen några år nu, så det känns som om jag har hyfsad koll på "normal"(i brist på bättre uttryck) utrustning, men ibland dyker det upp saker som man inte ens hört/läst namnet på förut....

Kanske borde starta en tråd om konstig westernutrustning?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar