Dessa nappar !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

krullidutt

Trådstartare
Vår son, 5 i juli, vill absolut inte sluta med napp.
Försökte ladda inför jul att ge den till tomten men han tvärvägrar:(
Känns så otroligt grymt att bara ta den.
Hur länge har era barn haft napp ??
Är vi helt ensama om sådan här nappkonflikt ???
Mitt nästa drag blir att klippa sönder dem.
Kan tilläga att han i sommras tappat bort den och då skrek han i flera timmar och tillslut sommnade av utmattning.
Jag har hela tiden inbillat mig att han släpper den när han är redo men nu känns det som jag börjar tvivla, suck:crazy:
HJÄLP !!
 
Sv: Dessa nappar !!!

Hola,
Den ena hade nog nappen till 6 år. Den andra har aldrig haft napp öht.
Barn är olika. Tids nog väljer han bort den själv. Tills dess kan du ransonera nappen, dvs han får bara ha den när det är lugnt, han skall sova, är jättetrött, vilar.
Inte vid lek, eller när ni är ute på stan etc.

mvh Eva
 
Sv: Dessa nappar !!!

Min äldsta son har inte heller haft napp....
Skönt att höra att någon annan också haft napp länge.
Han får bara ha den på natten eller precis innan han ska lägga sig.
Hittar han den på dagen försöker jag ta den.
Han skulle aldrig låta någon annan se att han har den så att han går ut med den är ingen risk.
 
Sv: Dessa nappar !!!

I vilka situationer har han nappen?
Alltid?
När han sover?

Våran lilla blev av med nappen när hon var runt 2 år..
Då hade hon nappen när hon sov.. eller ja, napparna:o
Hon hade 3-4 nappar i varje hand + en i munnen!

Hos dagmamman klarade hon sig utan napparna.. Kunde t.o.m sova middag utan pluggen, men hemma VAR HON TVUNGEN att ha napp tills vi kom underfund med hur bra hon klarade sig utan hos dagmamman..
Då tog vi undan för undan bort napparna tills "oj, vart har dom tagit vägen"
Och råkade vi hitta en så "ojdå, den var gammal & inte god alls, den får vi slänga"

Hon tydde sig istället till "Katten & Nisse" (två gosekatter) som sov brevid henne på natten.

Nu har jag visserligen bara erfarenhet från min egen dotter & där gick det som sagt relativt smärtfritt..
Sen har jag ju hört från min mamma hur lätt jag var att göra nappfri..
När jag själv var 2 år så var jag så arg på min 5-åriga storasyster för att hon snodde mina nappar, så då sa mamma till mig att om jag slängde dem så kunde inte syrran ta dem.. Så då gjorde jag så..
Samlade ihop alla mina nappar & slängde dem..

Skadeglädjen är som sagt den sanna glädjen :devil:
 
Sv: Dessa nappar !!!

min dotter slutade självmant för en månad sen :confused: .... vi är mäkta förvånade.... hon är 13 månader gammal!
 
Sv: Dessa nappar !!!

kl
Denna frågan är inte för att göra någon ledsen eller upprörd.. bara nått jag fundert på, så snälla ta den på rätt sätt...

Varför börjar man med napp?

jag ska ha barn när som helst nu, och min Bm, sa börja inte med napp eller flaska förren helst två vecokr efter förlossingen, eftersom dom då kan tappa sug tekniken.

men om dom inte behöver på två veckor, varför börja alls??

tacksam för svar:bow:


förlåt om jag bröt råden, säg till om jag ska starta en egen tråd
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa nappar !!!

Jag har en kille som blir 5 i augusti som också totalvägrar att sluta med napp. även vi försökte med tomten och var ute i god tid. Gossen var med på noterna tills julafton kom.
Nu har vi mindre barn som använder napp och då finns den ju alltid till hand på så vis...

Gira

Som nu har funderat i banorna: Tids nog slutar han för än har jag inte hört om någon tonåring som använder napp ;)
Allvarligt, vi diskuterar det av och till och försöker ha regeln att nappen har man bara i sängen. Vilket han gärna smusslar med...
 
Sv: Dessa nappar !!!

Jadu, du kan säkert få lika många svar som det finns föräldrar.
men vi har haft ganska suttiga barn som varit betydligt lugnare då de fått ha napp. De har sovit bättre och mer sammanhängande.

Vissa barn kan bli tuttförvirrade om man ger flaska/napp tidigt innan de fått in rätta knycken på bröstet. Detta är inget jag upplevt själv på någon av mina 4a ungar. Deb minsta var så suttig så t o m bb personalen frågade om det var ok att ge napp.
Vår äldste fick vi samma fråga på, men han låg i kuvös så det kan ju ha varit lite särfall där.

Gira
 
Sv: Dessa nappar !!!

Min yngste ville inte ha nån napp, och många gånger önskade jag att han hade haft det! Han var ganska tjurig när han var trött, och då hade han nog slappnat av om han hade haft napp. Tjejerna slutade när de var 2 o 4, samtidigt alltså. Stora tjejen försökte vi också med tomten men hon konstaterade bara att hon sett tomtebarn på bild, men ingen hade napp, så de behövde inte hennes! Tandläkarens tillsägelse tog däremot, så då slutade hon.
 
Sv: Dessa nappar !!!

Alltså, ärligt talat, varför gav du tillbaka napp när han hade lyckats somna utan den?

Jag själv hade napp till jag var en bit över 5 år och det var jättesvårt att sluta, man var liksom van vid att den alltid fanns.

Jag tycker att du måste visa vem det är i familjen som bestämmer. OM det innebär att han får vråla sig till sömns en kväll eller två, så låt honom göra det. Men FALL INTE FÖR FRESTELSEN att ge tillbaka nappen, då har du förlorat slaget och han vunnit!
Har han mer än en napp, låt dem försvinna en och en och "tappa" den sista också, så att det inte finns några alternativ. DU måste nog återta kontrollen i familjen, även om det kan bli några dygn av förtvivlan.

Min äldsta dotter slutade med napp när hon blev 3, då "glömde" vi nappen hos farmor och farfar... Hon hade en kvarts sorgestund, sen frågade hon inte efter den en enda gång - trots att lillasyster hade massor med nappar.
Lillasyster är nybliven treåring och jag skrev en tråd här för några veckor sen om hennes nappavslut. (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=721260) Det kan ju också vara ett bra tips!

jea:
Min inställning från början var att mina barn inte skulle ha några nappar. Men eftersom jag misslyckats med att få mina barn att amma så har ingen av dem fått sitt sugbehov tillfredsställt av nappflaskan, så det fick bli napp.
Om du är lyhörd för ditt barns signaler så kommer du märka om ditt barn får sitt snuttbehov tillgodosett med amningen eller om det finns mer snuttbehov.
Det är olika sugeknik med napp mot vid amning, man vill att de ska lära sig amningstekniken innan man ger dem napp, som alltså kan förvirra dem lite.
 
Sv: Dessa nappar !!!

Min dotter som är 3 blev bara mer och mer beroende av sin napp så vi betsämde ihop när ena hästen fick åka till klinik att han skulle få med sig hennes nappar till helsingborg. Han skulle ju vara där ensam över natten så då behövde hästen napparna...:angel:
Då när hon lämnade ifrån sig napparna var hon jätte stolt och glad, men när kvällen kom vAR det inte lika roligt... men det tog nog 3-4 dagar innan hon slutade fråga och bråka om den.. men nu har hon inte frågat en gång och frågar man henne så är den bara till för bebisar...:idea:
 
Sv: Dessa nappar !!!

Jag vet hur jobbigt det är...
Min son har varit utan i snart 6 månader, (han fyllde 4 nu i januari).

Det var verkligen skitjobbigt att sluta med nappen, det är inget att hymla om!
Han grät och tjatade varje kväll, men bara i ca: 1 vecka!
Det veckan kändes som en evighet och mitt hjärta höll på att gå sönder nästan varje kväll!
Men sen kom den dagen då han inte ens frågade om nappen!

Varför slutade man inte tidigare...det var frågan jag ställde mig, det var jobbigt den veckan och aldrig mer.
Nu slipper han ustående och fula tänder!

Han fich inga men av detta, även om det kändes som man plågade honom, och jag kan säja att det veckan av tjut och tjat ÄR värt det, jag lovar!!

Lycka till!
 
Sv: Dessa nappar !!!

Vi började med napp för att jag själv sög på tummen tills jag var ca 7. Sen fick jag hålla på med tandställning i flera år och jag hoppas med napp kunna ta bort den i tid (max treårsåldern) så att hon slipper gå på tandreglering.

De första månaderna var det dessutom fantastiskt bekvämt med napp. Om hon vaknade på natten var det bara att stoppa i nappen så somnade hon om igen. Och ibland när hon är smågnällig (alltså inte i jättebehov av tröst, utan bara vill ha lite snutt) så funkar det (fortfarande) jättebra att stoppa i nappen.

MEN... ibland ångrar jag mig faktiskt nu för tiden. Tyvärr har det blivit så att hon vaknar BARA för att få nappen. Trots att hon är 1 år 3 mån kan hon inte hitta napparna själv när hon sover. Och den senaste tiden vill hon helst ha dem jämt, fast vi försöker såklart begränsa det till när hon sover eller är i bilen och i vagnen, samt när det börjar närma sig läggdags och hon är "snuttig". Men det är inte så lätt att begränsa det som man kan tro. Hon letar rätt på dem själv. Jag försöker lägga dem i spjälsängen men där kan hon ju stoppa in handen och nå dem. Och lägger man dem på någon plats hon ser den kan hon stå där och skrika tills hon får dem. Man har ofta bra intentioner som förälder men inte alla orkar vara perfekta jämt.
 
Sv: Dessa nappar !!!

...och till trådstartaren ska jag svara följande.

Jag tror det är svårt att göra annat än att bara sonika ta bort napparna. Det kan gå att "lura" en treåring att kaninungarna på Skansen behöver napparna men när man är fem förstår man ganska mycket. Och jag tror att din femåring inte kommer att få några allvarliga men över att du tar bort napparna. Bara du förklarar i förväg att du kommer att göra det (välj en särskild dag och säg att från och med den dagen kommer du ta bort napparna) så att han är förberedd. Och sen gör det! Det kommer säkert bli jobbigt i några dagar men det får du nog ta.
 
Sv: Dessa nappar !!!

Kan tillägga att vi berättade föt våran son att vi skulle ta bort nappen.
Han är väldigt imponerad av "storpojkar" och storpojkar har inte napp! Så han köpte det argumentet tills läggdags varje kväll, då tjatade han och grät lite, men han var så stolt varje morgon när han vaknade och hade sovit utan nappen! "titta jag är en storpojke nu"
 
Sv: Dessa nappar !!!

Ett svar till;

jag väntade 2 veckor efter förlossningen med napp, för det skulle man ju göra. Men min son var så snuttig, och amma ska man ju göra när barnet vill, så mina bröstvårtor var helt söndertuttade efter knappt en vecka. BM tyckte då på hembesöket att napp var helt i sin ordning.. Ja, så så kan det vara, men alla barn är ju inte lika tuttiga och vill defenitivt inte tutta på nånting i tid och otid, utan sover hellre hela dagarna:-)

Lycka till med bebben!
 
Sv: Dessa nappar !!!

Vänta vänta.. känner du dig taskig om du tar en napp från en 5-åring?

Känner du dig inte taskig då för att han har felvuxna tänder elelr inte kan plata lent? :confused:

Min mamma tog alla nappar o kastade dom, rätt o slätt o JA HON HAR ETT HJÄRTA!

Good luck!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 555
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp