Dessa jäkla snöben!!!

R

Raderad medlem 94602

Okej.....fram med era bästa tips mot snöklumpar på vovvens ben. Jag brukar klippa ner håret kort men stackarn bli ju så himla ful med tandpetare till ben (en dvärgschnauzer)
Han ÄLSKAR snö och ska ju promt ut och plöja runt i glädjefnatt i snön. Men duschen efteråt gillar ingen av oss.

Hur gör ni?

Pälsglans kan fungera! Vissa sorter för häst fungerar ypperligt. Finns även flera sprayer direkt tillverkade för hund, ex denna:

205061001_1.jpg

Har ju sett en del sprayer. Svindyra!
Så funkar de verkligen efektivt?
Annars får det bli saxen.

När jag hade mina tidigare pudlar i full utställningspäls så hade de också snöben, spray funkade absolut inte på benen utan det var damasker som gällde vid riktigt jobbig snö. Fungerade perfekt!
Dessa köptes på utställningar och används kanske mest av pälshundsfolket :-)

Sök bilder på poodle leg covers så får du se hur de såg ut

/ kayoba

Senast ändrad:
Okej.....fram med era bästa tips mot snöklumpar på vovvens ben. Jag brukar klippa ner håret kort men stackarn bli ju så himla ful med tandpetare till ben (en dvärgschnauzer)
Han ÄLSKAR snö och ska ju promt ut och plöja runt i glädjefnatt i snön. Men duschen efteråt gillar ingen av oss.

Hur gör ni?
Jag har använt vanlig rapsolja, det har fungerat bra för oss när vi har jagat. ;) Dessutom är det inget man behöver oroa sig för vad det innehåller om de slickar.

Jag har använt vanlig rapsolja, det har fungerat bra för oss när vi har jagat. ;) Dessutom är det inget man behöver oroa sig för vad det innehåller om de slickar.

Billigt och hälsosamt :up:
Det kletar inte av sig inne? Tänker på typ oljefläckar i soffan.........

Jag tycker inte att strandbodarnas funkar på mina dvärgschnauzrar, trots att man sprayar flera gånger om dagen. Vet dock en annan med DS som var nöjd så kanske värt att prova? Kostar någon 100-lapp.

Annars är det overall eller benvärmare/damasker som gäller tror jag.

Olja skulle jag inte vilja använda med tanke på alla fläckar.

Billigt och hälsosamt :up:
Det kletar inte av sig inne? Tänker på typ oljefläckar i soffan.........
Det vågar jag inte svara på! ;) Jag har dragit på precis innan vi släpper och sen är vi ute 2-4 timmar och då brukar det inte vara någon olja kvar som kan kleta av sig. ;) Men prova och så ser du om det är någon olja kvar när du kommer hem, den som är kvar om det är kvar borde gå att torka av med en handduk.

Jag har strandbodarnas impregnering och den funkar sådär.. Dock har min ena hund väldiga problem med att det fastnar snö så kanske att sprayen hjälper en del.

Jag använder Sjöbogårdens man och pälsglans som finns på ÖB för ca 60 kr för en liter till min hunds ben. Den fungerar superbra på hans fanor :) Det fastnar ingen snö alls med den på. Utan sprayen har han massor av stora snöklumpar efter bara några minuter ute i snön. Jag sprayar på ordentligt en gång i veckan ungefär.

Självhäftande bandage, typ vet wrap, funkar om det bara är enstaka tillfällen. den brukar funka bra att återanvända.

Hur gör ni?

Jag klipper. Pälsglans fungerar bara till viss del, olja väldigt sällan och overall är inte ett alternativ.

Efter lite överläggande med gubben blir det saxen och fulben. Vi har 4 hundar som rastas i två och två pga osämja mellan två av dem. Det blir så mycket promenader och lulllull ändå så joxa 4-5 ggr om dagen med overall och annat utöver koppel, selar, reflexvästar och våra egna plagg ids vi inte och lillskrutten ska ju få röra sig fritt och skönt som de stora hundarna:)

Har sällan problem med det. Men tar på tassalva på min hund när det är kramsnö ute så fastnar inget mellan trampdynorna. Tog också på lite olivolja (eller rapsolja tror inte det har någon större betydelse) vid armbågarna och benen och lite under magen osv. Så fastnade ingen snö, men det behövdes bara när vi var i Norge och hon plufsade fram i 1,5m hög snö hahah... Bara huvudet och svansen syntes x)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka