Dessa jäkla ormar!!!

Affa

Trådstartare
Hur blir man av med dem?? De är ÖVERALLT, okej att de är i hagarna (lite svårt att stängsla ute dem kanske :p ) men runt och ffa i stallet... I år verkar det vara mestadels snokar men vi har haft övervägande huggormar tidigare år. En och annan här och var fixar jag, men nu är de MÅNGA!!
Hjälp?

Sv: Dessa jäkla ormar!!!

Är det snokar så gör det väl inget? Vad jag vet är det också sällan som svenska huggormar biter hästar? Hästarna trampar ju rätt tungt på marken även när de betar och ormarna gillar inte dom vibrationerna och ringlar iväg...

Hästarna är jag faktiskt inte speciellt orolig för, som du säger är det ju inte så vanligt att de blir bitna. Men hundarna, och människorna? Dessutom är jag själv jäkligt rädd för dem, oavsett om det är snokar eller huggormar.... :p

Ett tips är att lägga ut lössnus där ormarna finns. De tycker inte om lukten och flyttar då sitt bo.

Dock är det ganska mycket snus man måste lägga ut. Min lärare i 4 (det är typ 20 år sedan hon berättade det för mig) sa att de hade problem med huggormar längs en stenmur och de fick detta tips och hällde ut snus över muren. Tog knappt 24 timmar så var alla ormar borta och de har ej kommit tillbaka.

Nu vet jag ej om det funkar, men kan ju vara värt att prova om man är ormrädd :-).

Ska fungera med aska oxå....;)
Har inte provat då vi endast har någon enstaka orm.

Det där medsnuset va intresant men det låter dyrt!!!

Ormar är inget att oroa sig för, det är ju inte direkt så att de ligger i bakhåll och bara väntar på att få bita allt som rör sig :)

Ormar är skygga djur, de ringlar iväg när de känner vibrationer i backen av stora varelser. Vi har massor med huggorm här men endast en gång under alla år som vi har bott här så har ngn blivit biten: Katten som inte begrep bättre än att försöka leka med en solslö huggorm. Detta gör han dock inte om misstänker jag :)

Jag har också mycket snok.
De lägger ju sina ägg i gödselstackar, så det blir naturligt många av dem runt stall.

I år och förra året har vi också haft många. Det brukar ligga ett par i conteinern varje dag och ett par i stallet. Några bor uppe vid huset och vi har hittat flera i tvättstugan.

Jag bryr mig inte så mycket, men när jag fick börja plocka bort en som alltid ringlade sig upp längs väggen upp mot ena hästens krubba, kände jag att det började bli lite väl mycket, även för mig.

"Mina" ormar verkar vänja sig att jag finns omkring. De flyttar inte alls alltid på sig, utan ligger kvar och väser. Katterna har slutat att bry sig.

Även om det inte är farliga, så är det nog inte så kul att bli biten..

Jag läste när jag googlade på snok, att de äter huggormar? I så fall så är de ju bra att ha, iom att de tar sork också.

I dagarna lade jag ut Stalosan i conteinern för det har blivit så mycket flugor, och efter det har ormarna faktiskt minskat.
Stalosan ska vara ofarligt för människor och djur, men hindrar flugäggen från att kläckas. Kanske luktar det illa?

Ska prova lössnus runt altanen och poolen i alla fall.

Ett tips är även att klippa ner allt gräs runt byggnader. Då gömmer sig varken ormar eller möss sig där.

Vi har huggorm här omkring men de håller sig borta. Har bara sett ett par som blivit överkörda på vägen. På gården där jag växte upp hade vi en enorm snok som bodde i gödselstacken. Vi brukade lite skämtsamt kalla den för "midgårdsormen".

Jag har inget tips om hur ni ska bli av med ormarna men måste säga att jag är imponerad av erat lugn över detta problem. Jag hade varit hysterisk o tagit till ALLA metoder både lagliga o olagliga för att bli av med odjuren. Är SJUKT ormrädd!!! Lider med er alla. Hade jag haft orm tom I stallet då hade det inte blivit något besök till stallet. HUUUUHH!!!!

Men vi har faktiskt haft ormar som legat kvar på vägen och inte flyttat på sig, fast det kommit hästar i full trav!!

Jag har ju alltid tidigare trott att ormarna flyttar på sig om man stampar i backen, men nu vet jag inte vad jag ska tro!!!

Vi hade inte en orm när vi hade höns.
Vet inte varför men när hönsen inte fanns kvar.
Kom ormarna. Inte så många dock. men underligt att
vi inte sett en enda på 12 år när hönsen fanns :confused:

Tackar för tipset med snuset, skickade ett sms till min macke att han mer än gärna får spotta snus överallt..

Tycker att det är ovanligt mycket ormar i år, huggormar dessutom :crazy:

Det är nog väldigt ovanligt att de gör så, men även om de ligger kvar så behöver man inte få panik för en orm biter inte om den inte känner sig trängd :)

Vi har mkt orm som ligger och solar vid husgrunden av vårt stall och studio, är de redigt solslö så ligger de kvar även då man går förbi men aldrig har de någonsin visat ngn som helst aggressivitet utan de bara håller ett vakande öga på en. Skulle vi dock tränga dem, DÅ kan vi garanterat riskera ett bett.

Ett bett är ändå inte hela världen, de är ju inte dödligt giftiga direkt :)

Jag gillar ormarna, de håller efter sork och möss så för min del får de gärna bo här.

Delvis KL.

Vill bara säga att min häst blev huggormsbiten förra våren, så visst kan hästarna bli bitna. Han blev biten i mulen och svullnade upp rejält och blev väldigt allmänpåverkade. Det gick bra till slut, men han kunde inte tugga normalt på ett par dagar.

kl delvis

Mitt sto blev biten i mulen för två år sedan tre veckor innan beräknad fölning. Hon åt inte på ett dygn, var ganska medtagen men drack vatten. Det såg hemskt ut då svullnaden var jättestor och jag fick knappt ta på henne grimman så det var nog ganska obehagligt och smärtsamt antar jag. Efter ett dygn åt hon normalt igen och efter tre fyra dygn var svullnaden borta. Men det hade med all säkerhet inte gått att rida henne den veckan då träns/huvudlag hade hamnat över svullnaden och förmodligen gjort rejält ont. Dessutom ansåg veterinären att hon skulle ha boxvila tills svullnaden gått ner men jag fick släppa ut henne dagen efter för då höll hon på att riva stallet och var allmänt stirrig. Enligt vet ska hästen hållas i stillhet för att inte giftet ska spridas till hjärnan men en häst på box är inte alltid i stillhet :grin:

Efter detta hade hänt så såg jag en huggorm flera gånger på ett och samma ställe utanför hagen och varje gång jag gick förbi stampade jag i marken och då ringlade den iväg. Efter ett tag låg den inte där mer, men på hösten kom det en huggorm precis utanför stallet och skulle absolut mot stallet trots att jag stampade och slog med spaden precis bredvid. Den hade tydligen bestämt sig för att gå i ide i gödselhögen och väste mot mig men var ganska långsam så jag skopade upp den i skottkärran och körde ut den mot skogen. Jag hade velat gå ännu längre men den rymde för mig. Tur att jag var utanför stallet när den kom för jag vill verkligen inte ha en huggorm boende i närheten av stallet. Detta var 2009 och sedan dess har jag faktiskt inte sett några huggormar.

Senast ändrad:

kl

som nån annan skrev tycker jag också ni är grymt lugna :eek: Jag skulle också vara hysterisk!!

Vi har lite snok vid stallet, men då de ligger i anslutning till både en sjö och en å så håller dom sig mest där, men då och då är det någon som ringlar upp till stallet. Tur att hyresvärden är helt orädd och bara skrattar åt mig när jag springer iväg hysteriskt skrikande!

Jag bryr mig inte så mycket, men när jag fick börja plocka bort en som alltid ringlade sig upp längs väggen upp mot ena hästens krubba, kände jag att det började bli lite väl mycket, även för mig.

IIIIIIIIH!!!!!! :O :O :O

När jag hittar en orm där hemma tvingar jag någon (typ pappa) att ha ihjäl den, oavsett om det är en snok eller huggorm. De jävlarna ska minsann inte kunna lägga ägg eller bo någonstans i närheten av mitt stall! Den största vi hade hemma var 1,5 meter lång och ganska tjock. Farfar försökte fånga den i svansen när den kröp in i ett hål, men då delade den bara på sig och kröp vidare :S Senare hittade de MASSOR av ägg i närheten av hålet. Äggen blev också mosade vill jag lova...

Märks det att jag är livrädd eller?! ;)

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar