Dessa j*vla fästingar....vad göra ??

gylle

Trådstartare
Plockade två stora feta fästingar på Wincent igår, vi brukar inte ha så mkt problem med fästingar på hästarna iom att vi inte har buskar och träd i hagarna utan de går på "öppna" vallar. Nu går de dessutom kvar i vinterhagarna = nerbetade gräshagar och lik förbaskat så har alltså fästingarna hittat honom. Det som gör mig mkt bekymrad är att här är ett väldigt stort smittryck på fästingarna och fästingsjukdomar är mer regel än undantag här. Blir ju nojjig känns som att det är lite väl tuffa sjukdomar för en så liten krabat.
Hur gör man för att skydda dem ? Är switch ända alternativet och vågar man använda det på en så liten ?

Sv: Dessa j*vla fästingar....vad göra ??

Min fölunge hade första fästingen 5 dagar gammal. Jag höll på att dö! Skrev en tråd jag också...

Nu tar jag på Switch var 3:e vecka och har inte sett någon mer sedan dess.

Hellre lite gift än fästingsjukdomar!

OK, då vågar man alltså ta switch på dem. Hur mkt tog du ? Blir ju inte många droppar om man tar efter deras vikt och lär ju vara svårt att få det att räcka hela vägen från öron till svans ?

Går med Front Line spray också, speciellt om du inte har buskar i hagen. För då räcker det med att behandla benen och ev huvud för att slippa ifrån dem.

:idea: Spraya på switchen så är det lättare att fördela .

Mia

Går med Front Line spray också, speciellt om du inte har buskar i hagen. För då räcker det med att behandla benen och ev huvud för att slippa ifrån dem.

Nu tror jag iofs att han får dem på sig när han ligger som en padda helt utsträkt på sidan i hagen och sover (eftersom jag aldrig har några på de andra i så nerbetade hagar). Så gissningvis borde det ju vara när han ligger de kräken kryper upp på honom. Då borde det väl inte hjälpa om inte hela ligisten är behandlad ?

:idea: Spraya på switchen så är det lättare att fördela .

Mia

Alltså blanda ut den med vatten eller hur menar du ? Blir ju bara några fjuttiga ml han skall ha för att det skall vara rätt dos till vikten och häller man det bara i en sprayflaska så lär det väl inte ens fylla sprayröret ?

Jag tog 10 ml switch på min fölis förra året när hon var en dag gammal. Inte en fästing efter det:) Annars finns switch spray att köpa!

Är det okey att "switcha" samtidigt som man avmaskar? Tänkte bara att det kanske blir för mycket "gift" för fölis samtidigt.

Avmaskade med Pyrantel idag och tänker släppa på bete på lördag.

Jag har också hittat några fästingar på mitt ena föl. Han är nu behandlad med Flusa. Efter det har jag inte hittat några kryp.

Tyvärr så finns fästingar överallt. Även på nerbetade marker och finklippta gräsmattor. Förr trodde man att dom bara fanns i skogen och på slye men så är inte fallet. Tänk alla som blir sjuka av dom? Människor och djur.

Kan ingen hitta på nåt som utrotar dom?

Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka