Dessa INKAR!

D

Denisflicka

Hej.

Vill nu höra med er kloka bukefaliseter ang. sårig/ blödande ink. Vad hade ni gjort i en sådan situation. Inken är stor som en enkrona och sitter på ett dumt ställe, i "armhålan". Den smörjs nu med vaselin och helosan.
Då det inte är min häst så vill jag inte ha några dumförklaringar, för jag vet vad jag hade gjort om det var min häst.

Mvh

Sv: Dessa INKAR!

Tack för din spydig kommentar ;) ! Jo jag hade tagit in den till vet och bett dom ta bort den, men tyvärr är detta inte möjligt då jag inte kan lägga pengar på denna häst och ägaren kan inte ta in den till klinik av personlig skäl !

Magnezium ska vara bra mot inkar. En i mitt stall ger det till sin häst och inken har blivit mindre. Värt ett försök kanske:)

Tack för ditt svar, ska absolut säga till henne att pröva det :)!

Beroende på om hästen har ont av det eller inte skulle jag be vet skriva ut Xterra. Min häst hade en ink på halsen och två i armhålan, de var dock inget hon hade besvär av mer än vid något enstaka tillfälle så jag lät dem vara och sedan försvann de efter 1-2 år vilket är betydligt vanligare än man tror, enligt veterinären.

Hej tack så mycket för era svar. Jag ska absolut tala om detta för ägaren. Han har inte ont av den men den är rätt stor och jag tror han kan börja få ont av den om inken fortsätter som den gör.

Mvh

Tack för din spydig kommentar ;) ! Jo jag hade tagit in den till vet och bett dom ta bort den, men tyvärr är detta inte möjligt då jag inte kan lägga pengar på denna häst och ägaren kan inte ta in den till klinik av personlig skäl !

Det var så lite ;)
Men att skära bort den kanske inte är den bästa lösningen ? Endel inkar blir snarare agressivare av att man skär i dom och det finns ju fler behandlingsmetoder .

Därav min fråga till dig som du tog illa vid dig av ;)

Håller mer på behandling av Exterra som förövrigt är en dyr salva ,men har bra resultat.

Sen kan man även spruta i inken med ??? kommer inte ihåg men det borde en vet veta .

Sen kan man även försöka strypa inken med ett gummiband som man lägger runt inken men det beror ju på hur den ser ut ,och även det kan ju reta inken till att bli större:crazy:

Sen finns det ju dom som säger att vissa örtblandningar hjälper ?

Men som sagt Exterran är det som jag själv har upplevt bäst på de flesta inkar .

Och pållen behöver inte tas till klinik utan vetten kan väll kolla inken hemma när pållen ska vaccineras eller något ?

Förövrigt så brukar ju flugorna äta på inkarna och även reta dom så här på sommaren så det blir säkert bättre snart och ägaren kan vänta tills man behöver ta ut en vetrinär om man nu inte anser att inken ser jätte illa ut nu så det känns akut ?

Mia

Nej, man kanske inte behöver skära bort den men jag hade iallafall bett en vet kolla på de. Jag har gett henne råd och även de råd jag fått härifrån så får man se vad hon gör åt det själv.

Har själv inga erfarenheter av inkar så jag skulle endast ringt vet och bett om råd etc, då jag inte vill pilla och greja för mycket.

Mvh

Jag kan inte lova att det här hjälper,men det funkade på min häst.
Jag hade en ink på sto med föl,och ville inte gärna åka in till klinken.

Jag tog tandtråd och knöt av inken hårt,hårt,hårt. Sen smörjde jag inken så ofta jag kunde med en salisylsalva. Minst en gång/dag. Den försvann helt på en månad. Glöm inte att knyta om inken allt eftersom den krymper.

Som någon innan sa xxterra! riktigt dunder medel. Använde det på ett sto som hade en jätte stor svallkött som var ca 10 cm lång och stack ut ca 6 cm från huden på hästen. Den är helt borta nu :D

delvis kl*

jag va ute på hemsidan där dom säljer xterran men den verkar inte finnas kvar, någon som vet vad man kan få tag på den???

Min ena häst hade ne stor ink på insidan av låret när jag köpte henne. Den va nog i storlek med en pingisboll...ingen liten sak!

Jag provade att strypa den (på råd av en vet.)...använde hästens egna tagel (går bra med gummiband/tandtråd etc), snodde det runt inken riktigt hårt. Fick knyta om det några gånger för midjan krymper. Kommer ej ihåg hur lång tid det tog men några veckor sen trillade den bort av sig själv. Lämnade bara ett litet så typ 5 mm i diameter som läkte ihop fint. Efter detta så har hon inte fått fler inkar, så denna metod fungerde på henne.
:D

Tack alla för era svar!

Xmobilexd: Hur långt tid tog det innan inken försvann när du använde salvan :) ?

& er alla andra, ska säga detta till ägaren, så skall jag be henne och rådfråga med vet ang. strypa inken :)!

Återigen, tack så mycket!

Säger bara: Echinacea, snärjmåra, ringblomma. När inken börjar reagera på örterna sätts Älgört in.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 620
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka