Dessa hästar *suckar djupt*

_moa_

Trådstartare
Är det inte det ena problemet så är det de andra. Är det inte den ena hästen då är det den andra...

Jag kanske bara är nojjig vad vet jag, men jag känner att det ändå är bäst att fråga er bukare.

Jag har ett shettis sto med okänd härstamning och jag vet ingen ålder. Hon motioneras 6-7 dagar i veckan. Jag skulle kalla den motionen för mycket lätt dock ska vi börja träna lite mer nu till sommaren. Hon rids 3 av dessa dagar dom andra arbetar vi från marken.

Nu till problemet. Hon är konstig i formen. Hon har fortfarande vinter päls ( det har alla våra hästar i stallet) och även om jag känner lätt med handen så känns hennes revben jätte tydligt. Hon har värdens hängmage, men inget där uppe. Om man bara kollar övre magen på henne ser hon small ut.

Hur fasiken ska man göra? Vad kan vara problemet? Hon får inget kraftfoder alls nu för hon går på bete och hon har aldrig varit för small innan. Snarare tvärt om :o Hon har alltid sett ut som en tunna med 4 tändstickor till ben :angel: Dom avmaskades för några veckor sedan. Hon var small redan innan dom gick på betet.

Sedan så har hon konstiga sprickor på hovens undersida, på hornväggen som kan vara runt 3 cm djupa. Efter att hon fick dom så har hon börjar belasta helt fel. Hon sluter mycket på utsidan av hoven medans det på insidag växer mycket av hoven som han sedan "trampar på" så det böjer upp sig. Ska ta en bild på hennes benställning när jag kommer upp till stallet. Hon rids av en tjej som väger 35 kg. Är det dumt att rida nu när hon har problem med fötterna + benställning. Hon är inte halt eller något sådant.

Ska ha ut veterinär för vaccenation, ska man be honom kolla igenom så det inte är några fel på henne?

Tacksam för svar!

/En nervös höns"mamma" :D Som kan ringa veterinären när hästen snuvar :angel:

Sv: Dessa hästar *suckar djupt*

Jag hade nog låtit veterinären ta ett blodprov för att se att alla värdena är ok. Sen hade jag nog kört i ponny en kur med B- vitaminer. Är ponnyn skodd?
Finns ett jättebra medel mot sprukna hovar som min hovslagare rekommenderar det heter Elastic hov som är rent bivax. Finns att köpa på t e x ekohallen. Kostar ca 100kr. Jag smorde på det varje dag på min häst som hade dåliga hovar det va kanon. Eftersom det är en ponny så ska man vara försiktig med att ge för mycket kraftfoder. Hade det varit en stor häst så hade du kunnat fodra upp den. Tycker du gör rätt i att inte ge den något kraftfoder när den går på bete. Kan du bara ha den på bete så att den inte får fång eller så, så är det ju kanon både för hovar och hull! Hade nog inte ökat på ridningen från att du kan se att den är i bättre hull och blodvärdena är ok! Lycka till!

Jag skulle inte rida en häst som hade hovproblem innan jag vet
1) Vad det är
2) Vad det kommer sej av
3) Hur påverkar det hästen
4) Hur gör vi för att få bort detta.

Det är bara onödigt ont ifall det skulle visa sej att ridningen påverkat skadan negavtivt... även fast ridandet i sej inte skulle gjort något skulle det iallafall kännas bättre för mej om jag vart försiktig.

Är hon konstigt byggd eller kanske med barn? Jag har haft en häst med en sån mage förut, världens ballongbula bak och smal och fin längre fram... hon såg inte klok ut, hon var inte dräktig men man vet ju aldrig.

Låt vet. göra en grundlig undersökning och arbeta sedan utifrån det, behöver hon vitamintillskott måhända?

Hon är inte skodd. Ska ringa veterinären imorgon kväll då han har jour och se vad han säger! Ska åka till eko och köpa det! Tac för svaret!

vacasso skrev:
Jag skulle inte rida en häst som hade hovproblem innan jag vet
1) Vad det är
2) Vad det kommer sej av
3) Hur påverkar det hästen
4) Hur gör vi för att få bort detta.

1) Det hette något konstigt men jag kommer inte på det :crazy:
2) Vet sa att det var en infektion bara att hålla rent. Hovslagaren säger att det kan ha börjat som en svampinfektion och blvit hål. Det har medfört att det har satt sig stenar och så har hovväggen växt igen med stenarna i.
3) Det verkar ju på hovarna som att det har påverkat henne hur hon vinklar hovarna.
4) Där är problemet. Hålla rent... Men det verkar ju inte funka för det går upp ny mest hela tiden.

vacasso skrev:
Det är bara onödigt ont ifall det skulle visa sej att ridningen påverkat skadan negavtivt... även fast ridandet i sej inte skulle gjort något skulle det iallafall kännas bättre för mej om jag vart försiktig.

Jo jag håller med!

vacasso skrev:
Är hon konstigt byggd eller kanske med barn? Jag har haft en häst med en sån mage förut, världens ballongbula bak och smal och fin längre fram... hon såg inte klok ut, hon var inte dräktig men man vet ju aldrig.

Så här är hon byggd
Dräktig kan hon inte vara då hon inte gått med hingst.

vacasso skrev:
Låt vet. göra en grundlig undersökning och arbeta sedan utifrån det, behöver hon vitamintillskott måhända

Ska prata med honom!

vad ska man igentligen vaccenera hästarna med mot .. vad heter de nu då ala sejer olika ju.. bara kollar=) en kompis har köpt en häst och vill veta vad hon ska ta för nått och vad de kostar???:grin:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 164
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 567
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 797
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka