Dessa ben och hälar!

M

Miao_l

Hej jag behöver lite tipps och hjälp av duktiga bukare :)
Jag har det här problemet som jag säkert inte är ensam om, när jag rider och främst när jag sitter ner i galoppen så åker hälarna upp och jag känner mig inte särskilt avslappnad och ur balans.
samma sak händer när jag sitter ner i traven bara studds och obalans.
känner mig bara som en plåga på hästen, är dock ingen nybörjare men känner att jag har tappat mycke efter en ridolycka men det var ju faktisk tre år sen och jag borde ha kommit tillbaks igen :confused:
Så lite tipps på hur man får bukt på det här problemet vore toppen :laugh:

Sv: Dessa ben och hälar!

Stärk din egen mage och rygg. Tänk att sitsen (mellangärde) är tyngdpunkten och att du försöker få benen att släpa i marken.
Istället för att knipa med knäna när du känner att balansen börjar tryta måste du slappna av och gunga med i rörelserna med bäckenet.
Ett tips är att få någon att longera hästen när du rider så du bara kan fokusera på hur du sitter i sadeln.
Det är en träningsfråga och ju mer muskler man får desto enklare blir det.

Bästa tipset är nog att börja läsa Sally Swift (brukar finnas på bibblan). Att bli longerad av en bra sitsbegåvad instruktör gör också underverk.

Tycker du har fått bra tips här ovan!

Försök sitta djupt i sadeln och följa med i rytmen och känn hästens rörelser. Har haft jätteproblem med det innan, men genom att "följa med" med mellangärdet i varje rörelse och i rytm har det hjälpt mig otroligt mycket.

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 758
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 079
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar