Dessa anonyma anmalare

FrittePower

Trådstartare
behover bara fa skriva av mig lite blir sa fundersam:p

Fick en anonym anmalan i borjan pa vintern, hastarna var magra, hade inget skydd i hagen och allmant vanskotta.
Inspektor kommer ut och tittar pa utfodringsstallet och det stora, torra, halmfyllda ligghallen som ligger djupt inne i skyddad storskog. Hastarna var sociala och ingen vanskotsel kunde hon se, mojligen att ena hasten var lite tunn men han ar ju 30ar;)

Kandes iallafall olustigt att inte veta vem som anmaler? Vi ar i en liten by dar alla kanner alla och hastarna star inte precis vid vagen dar vem som helst kan se dem!!! Inspektoren kunde bara saga att det var en aldre kvinna...

Jag flyttade hursom helst 30aringen dagen efter for att bli uppstallad och fa kraftfoder flera ganger om dagen sa han kunde ta igen dem forlorade kilona. Gick nagra manader och en annan inspektor kommer ut efter en ny anmalan, Ar 3hastar i detta stall och dem var vanskotta och dessutom gick en valdigt daligt... konstigt att allihopa kom travandes i full kareta mot inspektoren och tavlade om uppmarksamhet.....:smirk: Annu en gang blev beviset att anmalan inte stamde.

men vad handlar det om egentligen? Uppenbarligen nagon som har nagot emot MIG eller hastar ute pa landsbygden....Varfor kan dem inte bara ringa mig och fraga eller saga deras asikter kan man undra... :confused: :p

tycker det ar jattebra att man kan anmala anonymt och att inspektorerna verkligen kommer ut, men sloseri med tid for bade mig och dem nar det egentligen inte handlar om hastarna:crazy:

ska jag satta en lapp vid hagen med mailadress sa hon kan mailbomba mig privat istallet?:smirk:

Sv: Dessa anonyma anmalare

Jag har inte något bra tips på vad du ska göra men jag tycker också att det är jobbigt att man kan göra så. Vi blev anmälda en gång för länge sedan för att vi inte hade klippt fåren. Det var inte heller något som stämde. Vi funderar fortfarande på vem det var som anmälde.
Det blev en lite lustig situation för han som kom ut för att kontrollera det var en god vän till oss. Han hade varit hemma hos oss på middagen kvällen innan så han kom och tackade för middagen och lämnade en broschyr om får skötsel.

oj jag haller med da maste det kannas lite lustigt!
sakert for eran van ocksa att komma tillbaka i det arendet.

Och det ar val mest det som det handlar om att man borjar titta snett pa alla och undra vem det ar......... En anmalan ar ju alltid en anmalan vilket kanns trist att fa.

*kl*

Vad tråkigt:( ..... Mindre kul när att i byggden "känner" varandra också..

råkade också ut för det. min häst ääälskar att rulla sig och där vi hade honom just då såg det ut som om han stog i en liten sjukhage(mest action i just det hörnet) för resten syntes inte. eftersom han rullade sig så fort han kom ut i hagen såg det ut som han ständigt var täck med lera. och någon okunnig jävel tyckte att han vansköttes och anmälde oss. inspektörn kom ut å kollade lite, inga anmärkningar. man undrar ju lite vad de e för några som gör så? hade de frågat mig istället varför han e lerig och står på samma plats jämt så hade de fått en enkel förklaring och lärt sig nått om hästar istället.

Kan det vara folk som inte kan något om hästar som tycker synd om hästarna för att de går ute :confused: Nä, jag vet inte, har ingen bra lösning på ditt problem.

En kompis till mej blev oxå anonymt anmäld för att dom tyckte att deras shettis var så mager. Visst, han var lite tunn, men han var 36 år och min kompis tog verkligen hand om honom på bästa sätt.

Ja vad enkel losning det hade varit, Och hastar gillar rulla och lorta ner sig, (inte alla men ratt manga) Skulle nagon stanna forbi och fraga vanligt eller ringa berattar man ju garna, och visar runt och da hade saken varit ur varlden.
Men det ar anda skont att man kan bevisa att det inte ar ens hasthallning det finns brister pa utan anmalarens kunskaper.:D

Kan mycket mojligt vara for att hastarna gick ute pa losdrift och ligghallen ar inte synlig fran vagen och nagon tycker synd om dem,

Fast o andra sidan Kommer anmalningarna nar jag aker till Frankrike kanske bara nagon som ogillar tanken att jag lamnar min hast i perioder:o Nu har jag flertalet personer som ser efter hasten och ger basta omvardnad sa jag sjalv ar inte orolig men kanns mycket hjalplost! Fast o andra sidan djurinspektorerna marker kanske ocksa snart om att det handlar om nagot annat.:smirk:

Jag skulle aldrig våga anmäla om jag verligen inte var säker och hade pratat med ägaren. Sånt slösar ju bort inspektörernas tid och kanske kunde de ha räddat ett annat djur istället för att åka och hälsa på ett perfekt skött stall. Man får ju samtidigt hylla inspektörerna som tar det på allvar, som nån tidigare gjorde.

Haller med dig fullstandigt:bow:
Inspektorerna gor ett jattebra jobb som aker ut, men varfor anmala nar man 'tror' hasten far illa nar det ar sa enkelt ta reda pa det genom att soka upp agaren. Okej om det ar ett solklart fall av vanvard och misshandel dar hastens liv star i fara och da hoppas jag det finns lediga inspektorer redo att aka ut.

Jag vill bara uppmärksamma er på att det finns fall där hästarna far väldigt illa medans ägaren är övertygad att hon/han tar väl hand om sina djur. Man kan vanvårda djuren av okunskap så därför är det viktigt att det finns en pålitlig tillsynsmyndighet. Ett av de stora problemen med hästhållning är just den urusla kunskapen hos många människor. Därmed ingen kritik till trådskaparen, som jag är övertygad om tar väl hand om sina djur.

Hmmm vad jobbigt! Men det är ju ändå bra att det tas på allvar för det är många hästar som far illa tyvärr :(.

En liten tröst är kanske att om denna person håller på att anmäla och anmäla och det varje gång visar sig vara helt fel så får väl denna person sig en åthutning av inspektörerna. :D

*kl* anser att djurskyddsmyndigheten borde använda sig av samma princip som många tidningar:

Du måste uppge namn och adress, men vi anger det inte för dem vi inspekterar. Kan man inte införa någon typ av sekretess så att man alltid måste uppge namn, men är garanterad att ingen mer än djurskyddsmydigheten får del av det. Lite krångligare, mycket vettigare...:D

kl

Tur att det inte är så många som åker förbi här på våren, för oj vad jag hade fått anmälningar på mig när dom ser min "vanskötta" pålle som står i hagen alldeles lerig och "tuffsig" (= en fällande lortgris) :smirk:
Men jag har allvarligt börja funderat på att anmäla grannarna för hur dom behandlar sina hästar...B l.a en 30årig ponny som inte fått hovarna verkade på jag vet inte hur länge som ungarna far runt och rider på som galningar. (Och det är BLAND ANNAT) Det finns hur många brister där som helst att anmäla för och det vet ägaren dessutom om, men han orkar inte åtgärda det, så en anmälan borde väl kanske få fart på honom? :smirk:

Vi blev tvugna att veterinärbesikta en häst för att den stod och vilade med ena bakhoven när inspektören var på plats. Jag påpekade att hästar ofta gör så, men det köpte hon inte. Dessutom var hästen triangelmärkt pga en skada på framknät och vi visade alla papper från hältutredningen av detta. Det räckte inte heller. Hästen reds inte, hon gick som avelssto, men inte heller det spelade någon roll. När veterinären tillsist kom så var hon helt ren på böjprov, vilket överraskade mig, eftersom hon inte varit det på många år, men kontentan utav detta är att jag nog tycker att de hade kunnat lägga sin energi på något annat än att försöka bevisa hälta på en redan konstaterat halt häst. De hade ju inget att anmärka på hästhållningen i övrigt.

En försommar för länge sedan åkte jag dagligen förbi ett ställe med en väldigt mager liten shettis. Jag funderade lite på det och sedan en dag svängde jag in och helt enkelt frågade mannen om hästen var till salu (svepskäl).

Svaret var att den var ca 30 år och skulle snart avlivas då den knappt hade tänder kvar. Veterinären hade sett till den regelbundet och även ordinerat specialkost. Mannen tog inte alls illa upp att jag kom, han var trevlig och hade fina djur för övrigt.

Så kan det vara. Jag skulle uppskatta om någon ville titta in till oss och fråga istället för att göra okunniga anmälningar. Men några anmälningar har vi inte fått än iallafall trots att vi har hästarna nära vägen. Jag är mer orolig för andra idioter som knivgalningar tex.

Äh, jag har också råkat ut för det där. Bland annat blev vi anmälda för att våra islänningar vi hade då stod ute på natten under vintern. Då hade den ena hästen hade lätt bronkit och inte alls mådde bra av att vara inne, och båda blev svettiga när de kom in av all päls (och sen nerkylda = förkylda hästar).

Det är väl bara att ignorera, samt att få sina hästar att se så välskötta och trevliga ut som möjligt. :)

*kl* anser att djurskyddsmyndigheten borde använda sig av samma princip som många tidningar:

Du måste uppge namn och adress, men vi anger det inte för dem vi inspekterar. Kan man inte införa någon typ av sekretess så att man alltid måste uppge namn, men är garanterad att ingen mer än djurskyddsmydigheten får del av det. Lite krångligare, mycket vettigare...:D

Bra idé, men sekretessen håller inte om det går till rättegång. Då plockas ditt namn fram :(

Immer

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 943
Senast: Huggorm
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama