Dess kvoter!!!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ad_hoc_80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 654
A

ad_hoc_80

Jag kan inte få till mina kvoter :eek:
Med hjälp av soja kan jag få upp proteinet så att SmbRp/MJ blir (ungefär) rätt, men då är Ca/P-kvoten helt åt h-te. För det första får hästarna typ dubbelt för mycket Ca, men P följer inte med riktigt lika högt, så jag får kvoter på över 2.

Om jag sätter till löst fosfor, så blir ju kvoten rätt, men det dagliga intaget blir ju alldeles för stort.

VAD SKA JAG GÖRA???:crazy::confused::mad:

Sv: Dess kvoter!!!

Börja med att fixa så att proteinet räcker till, sedan kommer mineralerna i andra hand.

Vad använder du för fodermedel?

Överskott från grovfoder är mer lätthanterligt för hästen, och en hög Ca/P-kvot spelar mindre roll då. Är P-behovet täckt så gör det inte heller jättemycket att Ca/P-kvoten kryper upp lite.
Kvoter uppemot 3 är i princip inget att lägga ner jobb på, om Ca-överskottet kommer från grovfoder och P-behovet är täckt.

Min häst får t.ex. mer än sitt Ca-behov bara genom lusernet hon äter, men minskar jag på det så får hon istället för lite protein, vilket vore sämre för henne.

Överskott från grovfoder är mer lätthanterligt för hästen, och en hög Ca/P-kvot spelar mindre roll då.

Jo, men mitt grovfoder är ju mer som halm :cry:, så det är ju inte precis därifrån allt Ca o P kommer.
Jag ger även lucern, müsli och lite Betfor också för att få energi och protein att bli tillräckligt.
Men som sagt - det blir dubbelt för många gram Ca per dag.

Förresten - kan man ge hur mycket lucern som helst?

Suck!
(Tänk om man fått tag på absolut idealhö som passade varje enskild häst, helst i pyttebalar och billigt dessutom. Vad enkelt livet skulle bli ... :angel:)

Jo, men mitt grovfoder är ju mer som halm :cry:, så det är ju inte precis därifrån allt Ca o P kommer.
Jag ger även lucern, müsli och lite Betfor också för att få energi och protein att bli tillräckligt.
Men som sagt - det blir dubbelt för många gram Ca per dag.

Menar du att hästen får i sig dubbelt så mycket kalcium än vad den har behov av? Det borde till största delen bero på lusernet va? I sånna fall gör det inte så mycket så länge forforbehovet är täckt och kvoten Ca/P kan vara uppemot 3.1 utan att det är nån fara.

Förresten - kan man ge hur mycket lucern som helst?

Mig veterligen kan man ge friska hästar (som inte har problem med njurar eller lever) enbart lusern som grovfoder om man vill. ;)
Så ja, man kan ge nog ge hur mycket som helst till friska hästar.

TACK! :bow:
Då slutar jag oroa mig för den kvoten, då. (Phu!)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka