DESPERAT behov av HJÄLP!

Rea

Trådstartare
Rubriken säger väl allt?
Jag måste be er om hjälp om en sak som håller på att driva en i familjen till vansinne. För ett tag sedan skrev jag om min brors DSGhane, en liten testosteronstinn sak som mer än gärna pinkade på vad han tyckte kunde vara passande.
Nu är han 1 år gammal och han har fortfarande inte lagt av med detta, han pissar på allt han kommer åt. Skor, möbler, stolsben, golvet, det dyrbaraste hittils är datorn som han lyfte benet mot i förra veckan. Ja och golvet på uterummet som måste läggas om då pisset träckt ner i fogarna så det stinker värre än FAN när golvvärmen går igång....
Min bror är vansinnig och kan inte riktigt hantera detta, tilläggas bör att han inte varit den drivande kraften bakom detta köp och har väl kanske därför inte heller viljan att reda upp detta på ett pragmatiskt och korrekt sätt.

Droppen kom för ett par dagar sedan då han ringer sent på kvällen och är helt VANSINNIG, då har hunden varit uppe i deras säng och han har då pissat och skitit på min brors kudde:eek: ! Så, som det är idag har hustrun fått ett ultimatum: Senast fredag ska hunden vara ute ur huset eller så ska han "med glädje ta ut fanskapet och skjuta den". Innan någon nu ringer djurskyddet så vill jag bara säga att hunden kommer han givetvis inte skjuta;), men det visar på vilket sinnestillstånd han befinner sig i. Gränsen är nådd med andra ord.

Hunden kommer ut på promenader då den skiter och pinkar, likt förbannat måste han pissa inne och han gör det ofta.

SÅ, till saken då!
VAD I HELA FRIDENS NAMN SKA DOM GÖRA!!!!

Jag tänker i banorna kastration...
Själv har jag aldrig haft denna typen av problem med någon av mina hundar och nuvarande hunden skulle nog hellre DÖ än lyfta benet mot något innomhus, han kan hålla sig vääääääääääääääldigt länge, speciellt om det regnar ute;) .

/kristel, som inte vill att brorsan skiljer sig pga en liten bracka:mad: !
 
Senast ändrad:
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Antingen så börjar de träna hunden i dels rumsrenhet och dels i vad som är accepterat beteende och vad som inte är det. Eller så säljer de den till någon som både vill och kan träna bort olaterna.
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Antingen så börjar de träna hunden i dels rumsrenhet och dels i vad som är accepterat beteende och vad som inte är det.
Ja och säga tulipanaros är ju jättelätt... Hur gör man det då?
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

100% koll på hunden jämt, så att de kan säga nej, varje gång han lyfter på benet på otillåtna ställen, vilket inte är det enklaste, jag vet..

Kom på..De kan ju sätta på honom en speciell "gördel" runt magen så att finket inte hamnar överallt han pinkar.

Har en bekant som gjorde så, när en nyinköp hanhund sprang och pinkade överallt i huset. Denna + träning har gjort hunden 99% pålitlig inomhus på några månader.
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Ah, ett skydd ála löptik fast till prinskorven!
Det var ju fiffigt. 100% koll, ja då får han väl gå kopplad inomhus helt enkelt;) .
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Det som slår mig är ju att hunden har problem med ledarskapet, hantror han är ledare i familjen och pinkar in sitt revir, dessutom så känner han väl att husse är "galen" på honom och rättfärdigar allt med att BÅDE pinka OCH skita på HUSSES kudde :devil:

Ursäkta men jag kan knappt hålla mig för skratt :rofl:

Snacka om tydliga signaler :angel:

Men jag förstår ju att brorsan tycker det är ett problem, men han kanske borde inse att det är HANS problem, och inte hundens....hur du nu kan få honom att fatta det är en annan femma :D
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Ah, ett skydd ála löptik fast till prinskorven!

Gnist's råd var mkt bra...

"kallingar" till hanhunden är skit bra Och det funkar:devil: ! Det inskaffades hit när mammas väninnas hanhund alltid följer med hit på besök och därmed PISSAR ner precis ALLT i vår lägenhet (vi har ju tikar,så han markerar ju bara) så efter 3-4 besök från denna hund så var det nog! :mad:
Så vi köpte en billig pressent som nog fan är värt vartenda Öre:bow:
Så nu fillingarna ligger snyggt och prydligt i hatthyllan här i väntan på nästa besök från denna pink-glada hane,för Då åker dom minnsan allt fram;)
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Två frågor:

Vad är en DSGhane?

Och hur fungerar dessa hanhundskalsonger? Finns de att köpa?

Vore en dröm att erbjuda besökare med sina alldeles "rumsrena" hanhundar.

Kan ju inte neka dom att komma (och vill inte heller) då det rör sig om mina egna uppfödningar.
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Kan dom inte ringa uppfödaren och be om hjälp, en ev omplacering om husse inte tycker om hunden...DSG'n 'r ju en ganska så klipsk ras, och jag kan mycket väl tänka mig att dom kan protestera på märkliga sätt om det skulle vara på det viset..Ingen sällskapshund direkt utan kräver motion och få tänka lite....

Min mamma lärde min lilla att gå for tillsammans med schäfern ( jag har alltid sch lös, men när hon passar dom så har hon båda kopplade och det kunde väl se ut som vilda västern ibland :angel: ) Den store kan ju redan men den lille hade aldrig gått fot någonsin och lärde sig perfekt bara på en promenad...
Idag när jag var lite sur på schäfern så kallade jag honom till mig och begärde fot....då kom den lille knaten också :love: och gick fot LÖS i 10 minuter......snacka om att vara lättlärd....han gick så fiiint där bredvid matte :D

En understimulerad DSG hane skulle jag inte vilja ha :devil:
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Jag tror mer att problemet är en understimulerad hund än att den inte är rumsren. Jag skulle låta en sådan hund få göra rejäla saker med hela kroppen. Spåra, söka osv. Sen mycket ren lydnadsträning för där bestämmar föraren och ingen annan. Annars uteblir belöningen och hundarna drillas i att man får lön för mödan. Om han är 1 år nu så kommer han nog att kräva sitt i aktivering 1-2 år till innan han börjar att lugna ned sig.
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

Jag är helt inne på din linje, jag tror att hunden måset få göra av med energin på nåt.

Dessutom så hjälper det ledarskapet supermycket om man hittar på något med sin hund, förutom att torka kiss...

Jag har förstått att DSG, vissa linjer, har problem med detta, de är hanhundar ända ut i fingerspetsarna,

//E
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

*kl*

Tack för många tips och funderingar.

En sak som jag undrar över är dock : Ska brorsan finna sig i att hans grejs blir nerpissat då? Jag menar, han har ju inget intresse i hunden, det är resterande familj som vill haaaaaaaa. Är det så att han ska vara den som aktiverar hundskrället och sätter "pli" på den? För då är det ju helt tröstlöst...Och han är ju inte den ende som får saker nerpissade, även ungarnas rum får behandling med jämna mellanrum:crazy: .
Undrar eftersom det pratas om ledarskap, aktivering etc etc i tråden. Är det då så att han ska vara den drivande kraften för att få hunden att lägga sitt krut på annat håll? Inte personen som vill ha den? Känner rent spontant att det är nog tyvärr dömt att misslyckas.

Och varför är det så att han nu då väljer att pissa på den som han inte ser som ledare? Jag menar, jag vet en djäkla massa hanhundar som inte är det minsta benägna att pissa på de personer som inte aktiverar dem? Min egen där ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

*kl*

Tack för många tips och funderingar.

En sak som jag undrar över är dock : Ska brorsan finna sig i att hans grejs blir nerpissat då? Jag menar, han har ju inget intresse i hunden, det är resterande familj som vill haaaaaaaa. Är det så att han ska vara den som aktiverar hundskrället och sätter "pli" på den? För då är det ju helt tröstlöst...Och han är ju inte den ende som får saker nerpissade, även ungarnas rum får behandling med jämna mellanrum:crazy: .
Undrar eftersom det pratas om ledarskap, aktivering etc etc i tråden. Är det då så att han ska vara den drivande kraften för att få hunden att lägga sitt krut på annat håll? Inte personen som vill ha den? Känner rent spontant att det är nog tyvärr dömt att misslyckas.

Och varför är det så att han nu då väljer att pissa på den som han inte ser som ledare? Jag menar, jag vet en djäkla massa hanhundar som inte är det minsta benägna att pissa på de personer som inte aktiverar dem? Min egen där ibland.

Nej de flesta hundar gör ju inte det, men DENNA verkar ju göra det och det är det som det handlar om, ALLA ska jobba med ledarskapet på den hunden, hela familjen....dock är det ju så att om hunden inte blir nog aktiverad ( av t ex matte) så kan den ju få en massa oönskade beteenden pga frustration, sen känner den garanterat av att husse hatar honom och spänningen blir ansträngd....

Jag vet ju inte vad som görs o inte görs med den, jag vet bara att den protesterar vilt och på ett icke önskvärt sätt....Vill man komma åt det, ja, då måste man ju jobba på det...annars lär det inte bli nån ändring.
Kastrera kan ju vara en lösning, men jag tror att hunden bör lära sig sin plats i familjen i allafall.
 
Sv: DESPERAT behov av HJÄLP!

men jag tror att hunden bör lära sig sin plats i familjen i allafall.

Tror jag med.
Hur som, tipsen är framförda och det återstår att se hur det löser sig. Dom kom på besök igår och då han han med att pissa i vår hunds bur innan vi ens fattade vad som hände:mad: . Han bara rusade in i hallen, jag kallar på honom och då slår han en lov på 90 grader för att kasta sig in och pissa på vår hunds fäll.
Verkligen jättekul att tvätta fårskinn klockan "mitt i natten".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp