Desinfiera utrustning

Lella

Trådstartare
Nu skulle jag behöva några goda råd till vilket medel som tar död på mest baciller och svampodlingar i hästutrustning. Alltså hudsvamp, inte mögel. Hade nämligen ett muggfall som berodde på svamp och skulle inte vilja köpa nya benskydd bara för det, de var den aningen dyrare sorten.. Så vad föreslår ni här på Buke att jag ska använda?

Hoppas tråden hamnat rätt, annars får moderator flytta ;)

Sv: Desinfiera utrustning

Vircon.
Lägg inte lädret i blöt bara, då kan det bli förstört. Jag sprayade lädret, väntade någon timme, torkade av och smörjde först med tvål och sen fett. Funkade finfint.
Grimmor och annat i textil, borstar osv skulle jag lägga några timmar i Virkonbad.

Lägga ut det i snön, om ni nu har riktigt kallt hos er.

När min ena häst drabbades av fotskabb så fick jag råd att döda bakterierna genom att lägga ut utrustningen i snön, de dog av kylan.
Nu har du inte samma, men tror att det funkar likadant.

Lägga ut det i snön, om ni nu har riktigt kallt hos er.

När min ena häst drabbades av fotskabb så fick jag råd att döda bakterierna genom att lägga ut utrustningen i snön, de dog av kylan.
Nu har du inte samma, men tror att det funkar likadant.

Skabb är inte en bakterie utan ett litet djur. ;) Skabb fryser ihjäl av kyla. Det gör inte svampsporer. Bakterier kan också överleva kyla, finns folk som blivit smittade av bakterier genom iskuber i drinkar.

Senast ändrad:

Skabb är inte en bakterie utan ett litet djur. ;) Skabb fryser ihjäl av kyla. Det gör inte svampsporer. Bakterier kan också överleva kyla, finns folk som blivit smittade av bakterier genom iskuber i drinkar.

Jaja, jag vet, men har så jäkla svårt att sätta rätt namn på allt det där :D

men svamp sporer dör väl i kyla ?, gör de inte det ?

jag rengjorde / skrubbade mina grejer med lädertvål, skrapade med nageln i pannbandet i sömmar och skarvar och hittade en mindre sopstation, lika så nosgrimman!
riktigt äckligt!!!!
men nu j---lar är det rent!
efter tvålen så kastade jag in alla träns delar i duschen :eek: och sköljde av!
sprayade på virkon lösning lät det ligga en stund, torkade torrt och kletade in allt i läderbalsam omsorgsfullt mer eller mindre masserade lädret....nu är det så mjukt och skönt och rent :idea:
ett tips aä att göra det hemma i värmen

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 839
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka