Desinfektion som går att äta?

G

Graendal

Har hört att man i stora stall, särskilt galopp- och travstall där det cirkulerar många hästar, desinficeras krubbor och vattenkoppar varje dag. Verkar vara en väldigt smart grej tycker jag, det vill jag anamma!

Men vad ska man egentligen desinficera med? Det måste ju vara något som inte är farligt om hästen får det i sig. Finns det något sånt?

Sv: Desinfektion som går att äta?

desinfektionsmedel som används innom sjukvården är nog inte farligt när det har torkat, men det smakat förskräckligt, vet själv när man har desinfekterat händerna och ska försöka äta någonting själv sen, och det blir den där smaken på allting man petar på. :crazy:
vet inte om det finns några alternativ som är smakfria och ofarliga

Det där får du gärna utveckla, varför verkar det vara en smart gjej, har du ett tävlingsstall?

betaisodona använde vi när vi var i tyskland... Var ett jodschampoo så ett par droppar jodopax borde fungera bra det med...

Virkon S använder man på hästsjukhus, för att rengöra krubbor, vattenkoppar och boxar, så det är säkert det de använder.
Enligt denna länk http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PBvirkon_s.pdf kan man ha 0,1% virkon i dricksvatten, så om man desinficerar krubborna med virkonlösning och sköljer av dem är det säkert ingen fara för hästen att äta där sen.

Senast ändrad:

desinfektionsmedel som används innom sjukvården är nog inte farligt när det har torkat, men det smakat förskräckligt, vet själv när man har desinfekterat händerna och ska försöka äta någonting själv sen, och det blir den där smaken på allting man petar på. :crazy:
vet inte om det finns några alternativ som är smakfria och ofarliga

Det är viss skillnad mellan desinfektionsmedel för ytor och det desinfektionsmedel man använder för att desinficera händerna.

ytdesinfektionen tycker jag är precis lika dant som handdesinfektionen, får man det på händerna så kan man inte peta på något som man ska äta på flera timmar efteråt.
iaf den vi använder på jobbet. virikon s har jag lyckligtvis inte "smakat" på än :d

Det där får du gärna utveckla, varför verkar det vara en smart gjej, har du ett tävlingsstall?
Nix, jag har inget tävlingsstall. Men jag tycker det är svårt att hålla krubbor och vattenkopp rena när man inte kan använda diskmedel och liknande i dem. Jag vill faktiskt ha ett nogorlunda fräscht stall med hygieniska rutiner, trots att det inte är ett tävlingsstall, och krubbor har liksom en tendens att bli rätt äckliga..

Nix, jag har inget tävlingsstall. Men jag tycker det är svårt att hålla krubbor och vattenkopp rena när man inte kan använda diskmedel och liknande i dem. Jag vill faktiskt ha ett nogorlunda fräscht stall med hygieniska rutiner, trots att det inte är ett tävlingsstall, och krubbor har liksom en tendens att bli rätt äckliga..

Diskmedel??
Givetvis lämnar man ju inte kvar nåt diskmedel efter att man är klar men varför skulle man INTE kunna använda det?

Diskmedel??
Givetvis lämnar man ju inte kvar nåt diskmedel efter att man är klar men varför skulle man INTE kunna använda det?
Därför att en krubba sitter på väggen och således inte går att skölja ur, kanske? Alla som har försökt göra rent en krubba borde veta hur svårt det är. :p

grönsåpa använde rjag till ALLT i stallet. men såklart får man försöka sölja av så gott det gårt med svmp o vatten.. för virkon tex tror jag inte löser upp smutsen särskitl bra... men hade du tänkt göra rent dem varje dag orde det ju räcka med lite såpa o vatten.

och om du vill descinficiera så använd virkon s =)

Men om man använder en hink,svamp och varmt vatten och gör det med jämna mellanrum innan den är allt för skitig så funkar det utmärkt!
Jag lovar!

Kl

På tal om virkon..
Jag var på ÖB häromdan på jakt efter b-vitamin och dom höll på att inventera så allt på hyllorna var huller om buller så jag fråga killen som höll på där om dom hade det...
Han tog då fram virkon och sa att det var dom ända pillrena för hästar dom hade:rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
948
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 358
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 475
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka