Designa perfekta hundbilen

snorp

Trådstartare
Nu leker vi med tanken att du fick designa den perfekta hundbilen, hur skulle den bli? Vad skulle den ha för grejer och utrustning?

Obegränsad budget och allt är möjligt.

Hehe :D

Bil med skåp. Tre sittplatser. Skjutdörrar på båda sidor av skåpet + bak.
Om man öppnar bak skulle man komma till burarna, tre stycken måttanpassade antingen tre i bredd (har och kommer fortsätta ha små hundar) eller två botten och en över. På insidan av bakdörren finns lite krokar och nån upphängd låda med lock för sånt man behöver ha nära till hands, typ koppel, lite godis, leksak.
Framför burarna, utrymmet som man kommer åt genom sidodörrarna finns platsbyggda lådor med utdragbara lådor med typ allt man kan behöva. Rallyskyltar/hållare, koner, apporter, leksaker, regnkläder etc. Lite extra krokar ska finnas också samt annat man kan behöva. Inget ska behöva stå på golvet löst utan allt ska ha låda att få plats i.

Skåpet ska ha god ventilation och belysning samt värme man kan dra på när det riskerar att bli kallt i skåpet. För föraren ska det finnas rattvärme, stjärtvärme, ac, farthållare, bekväma stolar (även för passagerare), aux, kaffekoppshållare och den ska aldrig gå sönder.

Åh, sådant tänker jag på ofta :angel:

Det ska vara en personbil. Plats för förare, en passagerare och en hög med hundar där bak (inga passagerare bak, sådant orkar jag ändå inte med).
Det ska vara bra med fönster bak också, med mörkt tonade rutor. Istället för att sätta in en bur så ska det vara en bur inbyggd i själva bilen. Någonstans i bilen, lite oklart var (men runt hundarna på något vis) ska det finnas gott om förvaringsutrymme. Passagerarsätet ska också gå att ta ut helt så att det går att fylla med ytterligare packning vid tex långresor.

Krokar för koppel längst bak låter som en mycket trevlig grej att ha. Det måste också finnas plats för reservhjul och prylar för att byta däck. Jag vägrar bli stående mitt ute i en mörk skog på väg till tävling igen...

Bilen ska vara extremt bekväm att köra, ha snudd på löjligt stark motor, men inte sluka för mycket benisin, vara bakhjulsdriven och snyggt stylad (gärna inspirerad av Lamborghini Aventador, hur nu det ska vara möjligt med tanke på kraven om praktisk bil...).

Och ja, det ska finnas AC som fungerar utmärkt, värme i stol + ratt, bra ljudkvalitet i högtalare och bra mottagning på radion. Självklart ska bilen även ha vad som krävs för högsta tänkbara betyg i krocktester.

Specialutvecklade krockkuddar för att skydda hundarna om det smäller! Men samtidigt ska förstås mellanväggar mellan hundarna vara lätta att flytta i sidled eller ta bort.
Hög frigång och alternativ 4-hjulsdrift så man tar sig fram på skogsvägar året runt.
Utdragbar ramp för gamla/skadade hundar. Dessutom kan den gärna automatiskt lasta eller i alla fall underlätta lastandet av hundmatsäckar (och jordsäckar när trädgården behöver renoveras efter hundattacker)
Möjlighet att spola av hela lastutrymmet med slang, trots att det inte alls är hårt och plastigt. Nä för tusan, allt är ju möjligt så det är klart bilen är självrengörande både in- och utvändigt!
Ventilation som gör att det aldrig luktar oberoende av vad hunden rullat sig i, människorna trampat i eller om man har med bajspåsar som inte gick att slänga någonstans.
Radion får aldrig starta på något förinställd läge där ljudnivån är för hög för att ignorera men för låg för att höra vad som sägs. CD-spelaren ska vara anpassad för ljudböcker och alltid starta där men stängde av. Den ska aldrig blåvägra att köra mer än de 32 första spåren på en MP3-skiva och har man haft ur skivan ska det vara enkelt att bläddra sej fram till spår 94! Enkel handsfree till mobilen som inte i något läge kräver instruktionsbok. Klocka som alltid går rätt.
Kylbox.
Backkamera, GPS (som tar alla udda adresser), självöppnande baklucka, och alla liknande finesser. En nyckel som inte behöver stoppas i nå't hål och som inte är större än att den går att ha i fickan. Inget larm som måste stängas av varje gång man lämnar bilen med en hund i.

En hundbil för mig är en Volvo v70 awd. Ska utan problem kunna dra transport med 2 hästar. Måste vara driftsäker, får hellre vara törstig än ha en klen motor.
Krocksäkra burar i bagaget och mkt förvaring i baksäte och vid burar. Gärna mkt krokar för att hänga linor, selar, hästutrustning och allt annat som behövs. Tonade rutor, gärna sånt som inte släpper igenom värmen.
Backkamera, GPS, inbyggd kamera till både hästtransport och hundar så man ser vad de gör. Gärna att man kan se vad hunden gör när ensam i bilen. AC som funkar när bilen är avstängd.
Såklart ska det finnas alla bekvämligheter som människa och hund kan tänkas behöva :)

Jag vill ha en automat med fyrhjulsdrift, backkamera, GPS med alla konstiga adresser, självöppnande baklucka, inget infernaliskt pipande bara för att man startar bilen utan säkerhetsbälte på. Bilen ska gå en bra bit över marken, ha extremt bra ventilation, minst 5 säten och gott om plats för MINST 4 hundar i bakluckan med gallergrind, som i övrigt ska kunna låsas. Bakluckan ska gärna den även gå att låsas fast i en "lite öppet"-position. Den ska vara ljus (gärna typ, ljust lövgrön) för att reflektera bort sol och rutorna ska vara mörkade så att folk inte kan se in.

Gallergrinden ska ha möjlighet att kunna dela av hälften eller en fjärdedel av bakluckan för eventuell packning :D

En modell typ VW Candy Maxi Life, 5 säten så jag kan åka med barn och passagerare. Skjutdörrar med förvaring bakom baksätena. Lastgaller och hylla bakom sätena så att man kan packa resväskor vid längre resor.Plats för barnvagn under hundburarna baktill. Fläkt och belysning i taket ovanför hundburarna. Fläkten ska kunna styras från förarstolen och belysningen ska automatiskt gå på när luckan öppnas. Det hade varit bra med någon typ av smidig ramp så man slipper hålla på och lyfta hundarna. Själva burarna ska vara helt täckta ca 10 cm upp från bottnen så att smutsen stannar i buren. Det hade varit väldigt bra med ett underlag som man kunde reglera värmen på, både så det kunde värma och kyla.

Bilen ska vara skön att köra och sätena ska vara klädda med ett smuts- och vattenavvisande material. Inte läder dock, det är väldigt oskönt på sommaren. Den ska inte sluka för mycket bränsle. Tonade rutor givetvis.

Hehe :D

Bil med skåp. Tre sittplatser. Skjutdörrar på båda sidor av skåpet + bak.
Om man öppnar bak skulle man komma till burarna, tre stycken måttanpassade antingen tre i bredd (har och kommer fortsätta ha små hundar) eller två botten och en över. På insidan av bakdörren finns lite krokar och nån upphängd låda med lock för sånt man behöver ha nära till hands, typ koppel, lite godis, leksak.
Framför burarna, utrymmet som man kommer åt genom sidodörrarna finns platsbyggda lådor med utdragbara lådor med typ allt man kan behöva. Rallyskyltar/hållare, koner, apporter, leksaker, regnkläder etc. Lite extra krokar ska finnas också samt annat man kan behöva. Inget ska behöva stå på golvet löst utan allt ska ha låda att få plats i.

Skåpet ska ha god ventilation och belysning samt värme man kan dra på när det riskerar att bli kallt i skåpet. För föraren ska det finnas rattvärme, stjärtvärme, ac, farthållare, bekväma stolar (även för passagerare), aux, kaffekoppshållare och den ska aldrig gå sönder.
+1 på din drömbil, förutom att jag nog vill ha hundburarna vid sidodörrarna istället för längst bak, 2 åt vardera håll. Känns säkrare om man skulle bli påkörd bakifrån samt att jag nästan alltid backar in på parkeringar= svårt att lasta ur hundarna.

VW Transporter med extra högt skåp, dubbla sidodörrar och förtält.
Burar i botten och ett plan ovanpå det, med plats för säng och sånt. På så vis får det plats 6 hundar som åker tryggt i bur, men de kan sitta på "övervåningen" och ha bättre komfort när det blir långa dagar i bilen på tävling osv.

Självklart med stereo som kopplas ihop med telefonen för enkel uppspelning av ljudböcker, hantering av samtal osv. Extra strömförsörjning med vanliga uttag i skåpet, för laddning av dator och telefon, samt bra med lampor. Solcellsfläkt i taket som ventil. Öppet med galler mot förarhytten, inte stängd vägg.

Vit ska den vara! Manuellt växlad, diesel, farthållare och dragkrok.

Lite avis på er som har plats över i en skåpbil utöver hundburarna. Jag har fem nu, och kommer troligen ha fler om ett par år. Jag kan inte ens ha lagliga burar till alla i min Caddy...

Intressanta idéer.

Själv har jag just nu en Skoda Yeti, har enkelbur bak till Minn men funderar på att göra om lite i bilen eftersom jag kommer passa kompisens hund en del nu när kompisen byter jobb och inte kan ha med sig hunden på jobbet längre.

Just nu går tankarna så här. Plocka ur sätena och sätta lastgaller bakom förarsätet och sen ett galler till bakom där baksätet varit så att utrymmet blir tvådelat. Göra i ordning för att ha hundarna i främre delen, alltså där baksätet varit, ha galler för fönsterna så ingen hund kan ta sig ut i händelse av olycka och att man kan ha fönsterna nedvevade utan att hundarna tar sig ut eller någon människa in. I det bakre utrymmet kan man ha last. Det ska finnas krokar och lådor att ha saker i.

Intressanta idéer.

Själv har jag just nu en Skoda Yeti, har enkelbur bak till Minn men funderar på att göra om lite i bilen eftersom jag kommer passa kompisens hund en del nu när kompisen byter jobb och inte kan ha med sig hunden på jobbet längre.

Just nu går tankarna så här. Plocka ur sätena och sätta lastgaller bakom förarsätet och sen ett galler till bakom där baksätet varit så att utrymmet blir tvådelat. Göra i ordning för att ha hundarna i främre delen, alltså där baksätet varit, ha galler för fönsterna så ingen hund kan ta sig ut i händelse av olycka och att man kan ha fönsterna nedvevade utan att hundarna tar sig ut eller någon människa in. I det bakre utrymmet kan man ha last. Det ska finnas krokar och lådor att ha saker i.

Jag uppfattar Yetin som en superbra hundbil och dina idéer låter väldigt smarta.
Själv är jag slug och har har små hundar i kombination med stor bil.

Jag tror mer som regel mer på på att nyttja höjd än bredd, till exempel att burar på varandra i stället för bredvid varandra. Det funkar ju inte i vilken bil som helst, men har man små hundar är det såklart lättare :)

Jag uppfattar Yetin som en superbra hundbil och dina idéer låter väldigt smarta.
Själv är jag slug och har har små hundar i kombination med stor bil.

Jag tror mer som regel mer på på att nyttja höjd än bredd, till exempel att burar på varandra i stället för bredvid varandra. Det funkar ju inte i vilken bil som helst, men har man små hundar är det såklart lättare :)

Ja jag gillar min Yeti. Perfekt med hög markfrigång men det blir rätt högt för hunden att hoppa in och ut bak så det får man tänka på och kanske hjälpa hunden. Igår på tävlingen såg har en annan Yeti och de hade utnyttjat höjden. Pratade med ägaren till bilen och hon har sheltie så hon har små hundar och hon har en bur från Alftaburen och den stod på stativ så hon hade lastutrymme under buren. Yetin är hög inuti så det finns höjd att utnyttja men den är inte speciellt djup bak så om man har buren högre upp så blir djupen ännu mindre. Minns bur står på golvet bak och den är 69 cm djur så man kan inte ha så stor hund om man vill ha buren högt upp för att få utrymme under.

Inte den buren och inte rätt bil men den här typen av bur hade hon.
stativbur.jpg

Ja jag gillar min Yeti. Perfekt med hög markfrigång men det blir rätt högt för hunden att hoppa in och ut bak så det får man tänka på och kanske hjälpa hunden. Igår på tävlingen såg har en annan Yeti och de hade utnyttjat höjden. Pratade med ägaren till bilen och hon har sheltie så hon har små hundar och hon har en bur från Alftaburen och den stod på stativ så hon hade lastutrymme under buren. Yetin är hög inuti så det finns höjd att utnyttja men den är inte speciellt djup bak så om man har buren högre upp så blir djupen ännu mindre. Minns bur står på golvet bak och den är 69 cm djur så man kan inte ha så stor hund om man vill ha buren högt upp för att få utrymme under.

Inte den buren och inte rätt bil men den här typen av bur hade hon.
stativbur.jpg

Jag har sett flera supersmarta burar och ställningar från Alfta :up:

Om/när det blir en tredje hund så ska jag se vad de kan göra för mig och min Superb. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
254
Senast: Viva
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
805
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka